Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Åh, jag vill sticka en hjälmmössa i dubbelt garn av Garnstudions Alpaca men har ingen beskriving som passar maskantalet det dubbla garnet ger. :roll: Finns det någon här som är bra på att räkna om? Alpacagarnet ger en stickfasthet på 26 m x 52 v enkelt med stickor 2,5. Dubbelt ger det 18 m x 23 v på stickor 4,5.

Har denna beskrivning för enkelt garn:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 19&lang=se

Eller tror ni det räcker med enkelt garn? :hmm: Skulle vilja ha en tjockare hjälmmössa eftersom jag ska få bebisarna i november.
Hej! :)

På Alpackas produktsida står det: "Den kan stickas på alla våra befintliga mönster i Camelia, Silke-Tweed, Silke, Safran, Baby-Ull och CottonViscose." så att sticka med enkelt garn vore ju enkelt... :)

Mönstret är ju i rätstickning och det blir ju genska tjockt. Testa att sticka en testbit och se...?

Borde inte omräkningen vara lite enkel matte bara? Höjden verkar mätas i cm så det blir bredden kvar: 26/18=1,44.
Mössa: Lägg upp 33-38-42-46 m på st 2,5...
33m/1,44=23m, 38m/1,44=26m...
Då blir:
Mössa: Lägg upp 23-26-29-32 m på st 4,5...

Verkar det stämma? Jag brukar mest improvisera så...

Ha det så bra & lycka till med mössorna!! :)
Jag tycker mössorna i enkel alpacka har funkat jättebra hela vintrarna. De är visserligen inte vindtäta, men barnen är oftast skyddade i vagnen eller sjalen, så det behövs inte.
Och är det inte alpacka som värmer sjukt mycket mer än vanlig ull? Tyckte Pernilla på 3 stickor sa så när jag var där. Hon väntade nämligen på ett nytt alpackagarn, ett riktigt tjockt´, och hon var orolig för att det skulle bli för varmt.

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?