Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av brunetten
Jag har en kompis har i Peking som för ett par månader fick en dotter med downs syndrom. Hon har tidigare burit mycket men har fått rekommendationen av deras läkare att dottern inte ska bäras i den positionen som det innebär att bäras i sjal/mei tai/sele.

Nu har hon frågat mig om andra knytningar, eller bärsätt, som kan passa dem och jag vänder mig till er kunniga superbärare :D . Har ni några förslag på hur hon kan bära sin dotter?

/brunetten
Av anna m
Vagga om bebisen gillar det... det är den enda positionen jag kan komma på nu... och förresten kan det funka med en annan knytning på ryggen.. minns inte vad den heter men den finns på tummy2tummy. Jag ska kolla senare och återkommer.
Användarens profilbild
Av annikar
Jag har en kille med ds, han är 1 år nu.
Vi fick också rekommendationen att inte bära så mycket, eftersom de är överrörliga i lederna och har sämre muskeltonus blir det ökad belastning på lederna.

Fast jag bar och bär fortfarande en hel del :roll: Jag skulle inte få livet som tre-barnsmamma att funka utan att kunna bära ibland. Som tur är har Sixten gillat vagnen också! Och jag är övertygad om att sjalbärandet ger andra fördelar för barnet :D

I början funkade vagga ibland. Men annars blir det oftast omslutet X, fast jag brukar inte bre ut sjalen från knäveck till knäveck, utan lite mitt emellan babybjörn och riktig sjalknytning :roll:
Jag har också en bärpåse som jag använder då och då. Då sitter han inte med rumpan och låren helt nere i påsen utan den når bara ner precis under rumpan (förstår du?). Då ger den så pass mycket stöd att det räcker att hålla en hand som stöd och jag får iallafall 1 hand fri :lol:

Sedan brukar jag ofta bära honom i famnen med bara armarna, och då är jag noga med att hålla ihop benen mot varandra för att kompensera för sjalandet.

Fråga om du undrar mer!
Av Gerbera
Puffar upp denna gamla tråd då en nära vän till mig fick veta i tisdags att hennes 1 v gamla dotter har DS. Innan vi visste detta bestämde hon att hon ville låna min Baby-MT och bära bäbisen mer än storasystern som bara bars i BB ibland. Det är ju så smidigt när andra barnet kan hänga med i alla lägen.
Jag har skrivit ut lite instruktioner till henne om hur hon knyter (då hon bor i Tyskland), men nu är jag osäker hur hon skall göra. Har alla barn med DS överrörliga leder? Är det ngt man märker? Vad innebär det för bärandet? Är det att man skall undvika "ytterlägen" (t ex i grodpositionen)? Någon här uppe skrev att hon inte hade tyg från knäveck till knäveck, att det skulle vara mer som i BB. Då tänkte jag på Beco Gemini, om det är ngt att prova för de och använda den med smalt steg. Å andra sidan stödjer ju sjal- eller MT-tyget kroppen bättre, vilket borde vara önskvärt?
Någon som har erfarenhet kring detta? Jag vore mycket tacksam för lite input...
Användarens profilbild
Av annikar
Haha, det ar ju lite lustigt! Jag tittar typ aldrig in här, och så får jag se den här gamla tråden :D

I stort sett alla barn med ds har överrörliga leder och svagare muskeltonus. Men det är enormt stora individuella skillander. Jag märkte att Sixten inte trivdes så bra i sjalen första månaderna eftersom han sjönk ihop som en hösäck och gnydde och stånkade när han andades.
Även huudet är ju betydligt mer svajigt än hos andra barn. De behöver alltså mer stöd för hela kroppen inklusiva huvudet.
När han blev några månader var sele helt klart bäst (för oss, men det är säker individuellt!). Vi hade angelpack först och senare ergo.

Vår sjukgymnast gillade inte alls att jag sjalade eftersom det tydligen påfrestar på lederna i och med att musklerna är svagare. Så jag använde mest vagn och sjal bara när han inte ville vara i vagnen, eller när vi skulle på tex gymnastik med storasyskonen (massor av trappor).
Jag barn honom i sele då och då fram till 2.5 år.

Fråga på om du har fler frågor! Sixten är snart 4 år och en extremt nyfiken och rörlig kille nu så det är ju ett tag sedan jag sjalade :D
Av Gerbera
Tack så mycket för svaret, Annikar! Jag återkommer säkert med fler frågor senare, bäbisen ligger fortfarande på neo... Skall i alla fall berätta för de om bärpåse, det kanske är bra att ha i början.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?