Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

corona skrev:Jag beställde tråd från Bibbis och paketet kom igår :vågen:

Nån som vet vart man kan beställa tid? Så jag hinner testa att sy med elendet också? :Hahaa:
Du hann svara fortare än mig :D Hoppas du hinner få tid att testa snart. Om du hittar något ställe på postorder som säljer mer tid får du gärna tala om adressen :wink: Här är :lol: också tid en brist vara.
:lol:
corona skrev: Nån som vet vart man kan beställa tid? Så jag hinner testa att sy med elendet också? :Hahaa:
Jag har efterlyst det i sy-tygblöjor-tråden tror jag så du kan ju kika där om nån vet :lol:
ÅsaM: Huskylock90 tror jag och jag tror att jag inte lät tråden gå tillräckligt långt senast ...

Tid är extrem bristvara!
Om tråden går av ofta, kolla nålarna.
En vanlig anledning till att en av gripartrådarna går av är att man inte trätt riktigt när man trätt om. Det är viktigt att göra det i rätt ordning, speciellt i början när man inte kan exakt vilka trådar som ska sitta bakom vilka. ALLTID nåltrådarna sist! Om du måste trä om, så klipp av nåltrådarna ovanför ögat, trä gripartrådarna och dra sedan ner nåltrådarna och trä. (annars riskerar man att nåltråden kommer fel och sliter av gripartråden efter några stygn - otroligt irriterande tills man kommit på varför! ) När du kan maskinen kan man bara haka av tråden från en liten hake som oftast ligger på stygnplattan, men det är överkurs!
Var köper man billigaste möjliga tråd om man nu inte ska köpa Bibbis (och varför ska man inte det?)

Jag får nog börja från början med olika färger och ladda tålamodet ... :oops:
Just nu funderar jag på om det går att fålla med overlocken och hur gör man då med kniven isådantfall eftersom den alltid klipper. Jag vet att det finns med en universalpressarfot till overlocken så jag funderar på om det är den man använder då? eller tar man fram den gamla symaskinen och fållar upp med den :hmm: ??
jag undrar samma som åsam... eller är det då man behöver en coverlock?
ÅsaM skrev: Just nu funderar jag på om det går att fålla med overlocken och hur gör man då med kniven isådantfall eftersom den alltid klipper. Jag vet att det finns med en universalpressarfot till overlocken så jag funderar på om det är den man använder då? eller tar man fram den gamla symaskinen och fållar upp med den :hmm: ?? Jag känner mig ganska dum som inte vet sådant här innan och tjejen som hade maskinen förre mig kan jag inte fråga för hon använde den aldrig mer än en gång. :shock:
Overlocken funkar inte så bra att fålla med. Jag vet att det ska gå att få till en flatlocksöm, där man liksom drar isär tyget, men jag har aldrig testat det och har ingen aning om ifall det ens går på min maskin.

Om man ska fålla något är det bättre att plocka fram den gamla symaskinen och sy med tvillingnålen.

Kolla lite här för att se skillnaden mellan olika maskintyper och sömmar.
http://kokalal.blogspot.com/2008/01/lit ... ngeln.html
Man kan fålla med vanlig overlock, man ställer in för flatocksöm och viker tyget som ett Z, sedan syr man försiktigt. Funkar jättebra.

Jag brukar ibland sedan sy en vanlig söm ovanpå den fållen, mest för att det då blir en sådan snygg effekt. Flatlocken ger på avigan effekten av en stege, massa stygn som går på tvären, syr man då en raksöm mitt på, drar den ihop lite och ser ut som stjärnor. Jag har sett där man istället trätt ex ett band/garn i flatlocksömmen.
teres skrev:Man kan fålla med vanlig overlock, man ställer in för flatocksöm och viker tyget som ett Z, sedan syr man försiktigt. Funkar jättebra.

Jag brukar ibland sedan sy en vanlig söm ovanpå den fållen, mest för att det då blir en sådan snygg effekt. Flatlocken ger på avigan effekten av en stege, massa stygn som går på tvären, syr man då en raksöm mitt på, drar den ihop lite och ser ut som stjärnor. Jag har sett där man istället trätt ex ett band/garn i flatlocksömmen.
Bilder!! :tumup:
hyppe skrev:
ÅsaM skrev: Just nu funderar jag på om det går att fålla med overlocken och hur gör man då med kniven isådantfall eftersom den alltid klipper. Jag vet att det finns med en universalpressarfot till overlocken så jag funderar på om det är den man använder då? eller tar man fram den gamla symaskinen och fållar upp med den :hmm: ?? Jag känner mig ganska dum som inte vet sådant här innan och tjejen som hade maskinen förre mig kan jag inte fråga för hon använde den aldrig mer än en gång. :shock:
Overlocken funkar inte så bra att fålla med. Jag vet att det ska gå att få till en flatlocksöm, där man liksom drar isär tyget, men jag har aldrig testat det och har ingen aning om ifall det ens går på min maskin.

Om man ska fålla något är det bättre att plocka fram den gamla symaskinen och sy med tvillingnålen.

Kolla lite här för att se skillnaden mellan olika maskintyper och sömmar.
http://kokalal.blogspot.com/2008/01/lit ... ngeln.html
Tack för länken den var bra :D
Nu har jag sytt klart tröjan med luva. Den blev faktiskt ganska bra om jag får säga så :oops: Dock blev det ingen fållning eftersom jag satt dit muddar istället både i ärmarna och ner till. Halsen sydde jag dock med min vanliga maskin istället.

Jag har även nu hunnit testa att fälla ner kniven och testat att sy några ståveck eller vad det nu heter. Jag har även testat att ta bort en nål och sytt med en bara så det känns som det går lite framåt här iallafall. Hoppas att det går framåt även för er andra.?
melon skrev:
teres skrev:Man kan fålla med vanlig overlock, man ställer in för flatocksöm och viker tyget som ett Z, sedan syr man försiktigt. Funkar jättebra.

Bilder!! :tumup:
Jag skulle också väldigt gärna vilja se bilder.
haha, jag upptäckte att jag hade en overlocksöm på min vanliga symaskin. efter att ha haft maskinen i FEMTON år :D jag visste inte om jag skulle jubla eller gråta men då kan jag ju vänta med overlockfantasierna ett tag till :)

tack annars för den urbra länken, den förklarade allt jag behövde veta!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?