Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

kvarnvik skrev:Hoho, det här med spetsstickning är ju kul :mrgreen: Men oj vad det blir fel hela tiden. Jag måste kontrollräkna att jag har rätt antal maskor efter varje varv för att ha koll på att det blir rätt.
Ja, precis så är det!!

Men jag har nog upplevt (även på min första spetssjal, även om det kanske tog längre tid då) att så småningom lär man sig att se hur det ska vara, så då kan man se om det är något fel, redan när nästa mönsterrapport börjar (tack och lov, eftersom ju varven blir längre och längre, så det är lite drygt att räkna efter ett tag :D.)
zandrama skrev:Jag ramlade på den här sidan av en slump. Men jag varnar, ha-begäret blir väldigt starkt... :twisted:

Aj aj aj aj aj aj ..... inte visa mig sånt! Jag som är en garnsamlare av stora stora mått. :whut: :siishah: Måste gå och gömma mig ett tag! :roll:
Användarens profilbild
Av tweed
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:Hoho, det här med spetsstickning är ju kul :mrgreen: Men oj vad det blir fel hela tiden. Jag måste kontrollräkna att jag har rätt antal maskor efter varje varv för att ha koll på att det blir rätt.
Ja, precis så är det!!

Men jag har nog upplevt (även på min första spetssjal, även om det kanske tog längre tid då) att så småningom lär man sig att se hur det ska vara, så då kan man se om det är något fel, redan när nästa mönsterrapport börjar (tack och lov, eftersom ju varven blir längre och längre, så det är lite drygt att räkna efter ett tag :D.)
Hoppas att det är så för mig också :mrgreen: Men det ska bli så kul att se hur sjalen blir, jag stickar i lienes yakgarn :love:
Användarens profilbild
Av ellla
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:
Ja, precis så är det!!

Hoppas att det är så för mig också :mrgreen: Men det ska bli så kul att se hur sjalen blir, jag stickar i lienes yakgarn :love:
När man ser hur mönstret växer fram är det lättare att se när någonting blir fel också!
Jag kom till flätmönstret på mina vantar igår - och satt och njöt av garn och mönster. Vid varv 24 skulle jag sluta och gå och lägga mig, hade jag bestämt mig.

När jag kommer till slutet på mönstret på varv 24 stämmer det inte, jag har gjort fel! Så jag pillar upp och gör om (det var inte lätt.) Det stämmer fortfarande inte. Jag froggar varvet och gör om, det stämmer fortfarande inte. Då ser jag att jag tappat en maska, som hunnit löpa iväg tre, fyra varv ner :(.

Jag kommer INTE att fixa att plocka upp den till rätt ställe eftersom det är mitt i flätmönstret. Så ikväll får jag repa upp de där 24 varven och börja om igen :vågen: ;-)
ellla skrev:Kaffemoster: Prova att använda en annan sticka av lite mindre strl än den du använt att sticka med och plocka upp varvet under där maskan du tappat är. Då slipper du ta upp alla 24 varven!
Nja.. det är mera det att jag tror inte att jag fixar att hålla ordning på vilka maskor som ska vara framför och vilka bakom. När ska de stickas och i vilken ordning om jag börjar dona. För maskan har som sagt halkat ner en tre-fyra varv, och då tror jag det blir ohållbart att försöka fixa det lokalt.

Men egentligen gör det mig ingenting - det enda som retar mig lite är att behöva nysta upp garnet från det upprepade igen (Jag nystade det här nystanet i förrgår, efter att ha repat upp en socka som jag inte gillade mönstret på :D) för garnet är så gosigt att hålla på med, så det gör inget att det dröjer längre tills det blir färdigt. Och det är ju ingen direkt brådska med att få vantarna färdiga (förhoppningsvis ska sommaren inte bli SÅ dålig :lol:)
Användarens profilbild
Av ellla
Kaffemoster skrev:
ellla skrev:Kaffemoster: Prova att använda en annan sticka av lite mindre strl än den du använt att sticka med och plocka upp varvet under där maskan du tappat är. Då slipper du ta upp alla 24 varven!
Nja.. det är mera det att jag tror inte att jag fixar att hålla ordning på vilka maskor som ska vara framför och vilka bakom. När ska de stickas och i vilken ordning om jag börjar dona. För maskan har som sagt halkat ner en tre-fyra varv, och då tror jag det blir ohållbart att försöka fixa det lokalt.

Men egentligen gör det mig ingenting - det enda som retar mig lite är att behöva nysta upp garnet från det upprepade igen (Jag nystade det här nystanet i förrgår, efter att ha repat upp en socka som jag inte gillade mönstret på :D) för garnet är så gosigt att hålla på med, så det gör inget att det dröjer längre tills det blir färdigt. Och det är ju ingen direkt brådska med att få vantarna färdiga (förhoppningsvis ska sommaren inte bli SÅ dålig :lol:)
Alså du sticker in stickan hela varvet, inte bara lokalt... Och du får sticka om de där tre fyra varven, men bara de...
Såhär menar jagBild

fast du behöver ju inte göra så, det var bara ett tips på hur jag gör när jag behöver repa upp. Nån annan har säkert ett mycket bättre sätt.
Användarens profilbild
Av ellla
Jag brukar ledsna efter en vante, att göra den andra är ren plåga och görs bara för att få börja på ett nytt projekt efteråt... Fast iof, att göra om första vanten är mycket bättre än att göra om nummer två!
ellla skrev:
Kaffemoster skrev:

Alså du sticker in stickan hela varvet, inte bara lokalt... Och du får sticka om de där tre fyra varven, men bara de...
Såhär menar jagBild

fast du behöver ju inte göra så, det var bara ett tips på hur jag gör när jag behöver repa upp. Nån annan har säkert ett mycket bättre sätt.
Aha! (Det var jag som läste ditt inlägg fel. Jag läste "stick in stickan i varvet under där du är", istället (för som du skrev!) "varvet under den tappade maskan.")
Ja, det kan ju vara värt ett försök! Tack för tipset och den tydliga bilden!
Användarens profilbild
Av ellla
Lite pilligt, men för mig funkar det!

Jag sitter och funderar på om jag ska börja om på Arvids dopklänning, eller om jag ska nöja mig med hur den är...
Bild Såhär är det nu (igår) Men jag skulle tycka att det var snyggare om de aviga varven i mönstret går hela vägen ner och så stör jag mig på att jag slarvat vid ihoptagningarna och fått vridna maskor. Frågan är om någon mer än jag ser det här?? Kommer mina barnbarn tänka " men vad har mormor/farmor gjort här det ser ju förförligt ut!"
Fattar inte varför jag ska se mina egna fel så tydligt?? Inget blir ju någonsin klart då...
ellla skrev:Lite pilligt, men för mig funkar det!

Jag sitter och funderar på om jag ska börja om på Arvids dopklänning, eller om jag ska nöja mig med hur den är...
Bild Såhär är det nu (igår) Men jag skulle tycka att det var snyggare om de aviga varven i mönstret går hela vägen ner och så stör jag mig på att jag slarvat vid ihoptagningarna och fått vridna maskor. Frågan är om någon mer än jag ser det här?? Kommer mina barnbarn tänka " men vad har mormor/farmor gjort här det ser ju förförligt ut!"
Fattar inte varför jag ska se mina egna fel så tydligt?? Inget blir ju någonsin klart då...
Jag tittar och tittar och ser inte vad det är du menade....
Faktiskt tror jag inte att barnbarnen kommer kunna se det heller. Men jag är å andra sidan rätt bra på att acceptera misstag och vara nöjd ändå.
Jag brukar resonera som perserna :D. I alla fall har jag hört att de gör små medvetna misstag i sina mattor, för Gud (Gudarna?) kan vara perfekt(a) så man ska liksom inte försöka utge sig för att vara gudomlig genom att skapa något perfekt ;-).

Den ser för övrigt ut att bli kalasfin!! Har du visat mönstret, så man kan få en tjuvkik på hur den kommer se ut när den är färdig - eller får vi tåla oss tills du kan presentera en sån bild?
Kaffemoster skrev:

Den ser för övrigt ut att bli kalasfin!! Har du visat mönstret, så man kan få en tjuvkik på hur den kommer se ut när den är färdig - eller får vi tåla oss tills du kan presentera en sån bild?
Nu hittade jag din andra tråd, och sett bilden.

Jag tror att jag har en sån mössa som syrran stickade till Karin. Fast hon har så litet huvud att hon använde den när hon var 1½ och inte "i dopålder".
Användarens profilbild
Av ellla
Det blev dopklänningen från Drops. Fats jag misstänker att det kommer att bli lite små ändringar, jag är dålig på att göra som det står och vill prova själv.
Bild

Det blev en ganska dålig bild där man inte ser maskorna ju! Det syns på min dator innan jag lägger upp den på internet. Men det kanske försvinner i helheten? Hoppas det iaf...
Användarens profilbild
Av ellla
Kaffemoster skrev:
Kaffemoster skrev:

Nu hittade jag din andra tråd, och sett bilden.

Jag tror att jag har en sån mössa som syrran stickade till Karin. Fast hon har så litet huvud att hon använde den när hon var 1½ och inte "i dopålder".
Hoppas inte mönstret är stort hela det! För jag stickar den stora storleken som ska vara 62/68. Arvid är 56 lång nu och det skulle vara tråkigt om den blev för liten!
  • 1
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?