Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av leonie
Vad ska man då ha för någon? Min förra, en Singer, kraschade slutgiltigt i våras. Något med trådspänningen och det kändes inte lönt att lämna in den. Jag behöver inte någon flashig sak, utan den behöver bara kunna sy "rakt fram". Mitt enda riktigt stora krav är att den ska vara PÅLITLIG!!! Inte hacka och ha sig!!

Om man satsar på en ny, vilka märken är bäst då?
Och om man letar efter en begagnad, vad ska man då titta efter?

Budget: ca 3000-3500 kr (fast då vill jag nog ha en ny).
Användarens profilbild
Av AnnaBanana
mitt bästa tips är att köpa en ordentlig, mekanisk "märkesmaskin" begagnat, jag tror du får mest och bäst för dina pengar så. jag skulle köpa bernina eller pfaff tror jag.
Av Nettan
Har en Bernina Bernette och den rekommenderar jag INTE. Den krånglar massor och ar nu skurit i något lager, den är inte sydd på många timmar. :(
Användarens profilbild
Av Panakeia
jag var mkt nöjd med min Pfaff men bytte till Janome och är SÅLD men Janomen är dyr...

huskvarna har jag också mkt goda erfarenheter av. men jag säger bara MEKANISKT inget datoriserat skit!

iaf om du ska köpa begagnat...
Användarens profilbild
Av Upia
Jag bytte ut mammas gamla Singer från 80-talet som gav upp mot en Janome. http://www.janome.se/?ItemID=3253
Det är inte den billigaste modellen men modellen över den.

Att sy med den jämfört med den gamla maskinen går inte ens att jämföra, tyget bara glider fram! Jag är jättenöjd med att ha köpt en modern maskin men den har inte gått tillräckligt mycket än för att jag ska kunna säga om den är pålitlig eller inte.

Den är enkel att förstå och använda, jag är hittills väldigt nöjd.

Kostade nog 4000kr har jag för mig.
Av leonie
Tack för svar!

Jag sitter nu och spanar runt lite, har hittat en jag funderar på, Husqvarna Viking Emerald 118, finns hos Symaskinsexperten. Vad tror ni om den? Funderar skarpt på att beställa den i morgon, i så fall har jag ju den på fredag! :whut: Helgen blir räddad! :vågen:

Synpunkter?
Användarens profilbild
Av Bowzee
Vad du än gör så köp iaf inte Toyotas symaskiner.
Jag köpte en ES121 och jag blir döv på höger-örat i flera dagar efter att ha använt den.
Ska gå upp till symaskins-snubben på lördag för den får han ta tillbaka.
Skittråkigt, för den är härlig att sy på annars.
Användarens profilbild
Av teres
Mitt tipps är att du kollar upp vilka märken kan servas i din närhet, gå på kvalitetsmärken och köp hellre än bra begagnad än en billig ny av okänt märke. Ta med dig bitar av de tyger du brukar sy i och gå och sätt dig hos en symaskinshandlare, provsy i dina bitar och känn efter ordentligt vad du tycker, vilket känns bäst, större märken kan skilja sig lite i hur du trär dem, spolar etc. fundera lite på om du kommer vilja sy lite mer i framtiden, för då kanske du vill halite mer funktioner än bara sy rakt fram och ziczac. Tänk också på hur mycket maskinen låter, ska man sy när barnen sover och inte har möjlighet att sitta i en annan del av huset gäller det att maskinen inte låter som ett tröskverk.

När du vet vilken maskin du vill ha, kan du ju ex kolla om den går att köpa billigare i england.
Användarens profilbild
Av JBC
leonie skrev:Tack för svar!

Jag sitter nu och spanar runt lite, har hittat en jag funderar på, Husqvarna Viking Emerald 118, finns hos Symaskinsexperten. Vad tror ni om den? Funderar skarpt på att beställa den i morgon, i så fall har jag ju den på fredag! :whut: Helgen blir räddad! :vågen:

Synpunkter?
den har jag och den funkar då kanon än så länge :)
har väl iofs bara haft den ca 3 månader... :)
Av leonie
Nu har jag precis ringt till en affär i Ystad och lagt undan en sådan Husqvarna! De hade köpt på sig några extra på Skånemässan och säljer dem för 3500 kr. En hundring dyrare än att beställa på Symaskinsexperten, men de gör service i butiken och det kändes mer värt än att kanske behöva skicka den till Göteborg om något händer med den.

Nu kan jag sy igen!! :eld:

edit:
teres - den seriösa genomgång som du föreslår är säkert jättebra att göra, men jag har inget tålamod med dylikt. Å i bland är det bäst att bara slå till. Det här kändes bra! :vågen:
Användarens profilbild
Av Fryle
Nu vet jag inte hur mycket kontakt du haft med symaskinsaffärerna i Ystad tidigare, men den som ligger längre västerut på gågatan, nära Krizi, har jag goda erfarenheter av, den som ligger österut, nära Österportstorg (heter det väl?) kan vara riktigt otrevliga och besvärliga...
Av leonie
Jag har varit inne i båda tidigare och har blivit bra bemött på båda ställena. Men det är den första du nämner som jag ska köpa av. Bra att de är extra trevliga då! :tumup:
Användarens profilbild
Av teres
kan ju säga att jag ägt två huskvarna och de går som klockor bägge, även om den ena nog har mer än 50 år på nacken.
Om du vill uttöka syendet så småningom kan det vara bra att veta att de flesta symaskinstillbehör från de äldre maskinerna funkar till de nyare. Jag kan använda pressarfötterna från maskinen från 50-60talet till min nya maskin.
Av leonie
Var och hämtade min symaskin idag och har redan hunnit sy en hel del. Känner mig nöjd, trots ett antal tusenlappar fattigare... Men jag ska sy en hel hög klänningar av retrotyger jag har liggande, så symaskinen är helt klart en god investering. Jag älskar ju klänningar! :love:

Affären erbjöd mig förresten en kurs sen när jag använt maskinen några veckor och känt mig för, det ingick i priset. Och service sköter butiken, de är auktoriserade på Husqvarna. Kanon, tycker jag, bra att ha nära till sådant!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?