Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Hur är den här sjalen stickad tror ni? Bild Alltså Det är väl inte bara vanlig rätstickning? HAr ingen lust att köpa mönster på hur man ökar till en trekantssjal, även om det är billigt, det ska vara lite annorlunda än bara sticka rät eller slätstickning. :lol:
CrazyMagpie skrev:- Gästrikes 3- eller 4-trådiga har jag kikat på (tänkte mig två olika grå färger som jag i så fallatt kool-aid färgar röda)
- Kampes 3-trådigt, hur är det?
- Nåt annat?
Kaffemoster - så läcker den blir din kofta! :love:
Jag har inte provat Kampes 3-trådiga, men jag har stickat i det 2-trådiga. Flamgarnet är riktigt mjukt och skönt (i alla fall med tanke på hur lite det kostar). Jag upplever nog inte vid närmare eftertanke det vita och mörkgrå 2-trådiga jag provat som lika mjukt som flamgarnet, men det blir säkert gosigare efter blötning. Jag tycker INTE att det är stickigt.
kvarnvik skrev:Hur är den här sjalen stickad tror ni? Bild Alltså Det är väl inte bara vanlig rätstickning? HAr ingen lust att köpa mönster på hur man ökar till en trekantssjal, även om det är billigt, det ska vara lite annorlunda än bara sticka rät eller slätstickning. :lol:
Det skulle kunna vara bara rätstickning och sen lite roligare uddar - men det är svårt att se. Men jag tycker du kan maila Liene och fråga. Jag tror säkert att hon svarar även om det innebär att hon inte får sälja mönstret ifall det bara är rätstickning.
(Några sa ju att jag fick bildbomba, så skyll er själva....)

Nu har jag virkat och *gulp* klippt. Jag är inte hundra på att kanterna ser ut som de ska, men så länge man inte drar alltför mycket i dem verkar det hålla....

Ignorera alla lösa trådar som går som ett spindelnät kors och tvärs. Den blir ju inte för stor, direkt... Jag får väl blocka den hårt :D.

Bild
Mer om KALen... Jag ahr nog bestämt mig för att hänga på. Jag har hittat billigt garn hos Liene, men frågan är om jag ska sticka en "sommarkofta" i äppelgrön bambu/bomull eller en vinterkofta i orange merinoull. Båda har rekommenderat sticknr 4-4,5, även om idelaet hade varit att hitta något lite tjockare garn.
Av Ponyo
zandrama skrev:Mer om KALen... Jag ahr nog bestämt mig för att hänga på. Jag har hittat billigt garn hos Liene, men frågan är om jag ska sticka en "sommarkofta" i äppelgrön bambu/bomull eller en vinterkofta i orange merinoull. Båda har rekommenderat sticknr 4-4,5, även om idelaet hade varit att hitta något lite tjockare garn.
4,5 går ändå hyfsat snabbt att sticka. Och nu har det stannat upp lite på hennes blogg, så du kommer nog hinna ifatt.
Av Ponyo
Kaffemoster skrev:(Några sa ju att jag fick bildbomba, så skyll er själva....)

Nu har jag virkat och *gulp* klippt. Jag är inte hundra på att kanterna ser ut som de ska, men så länge man inte drar alltför mycket i dem verkar det hålla....

Ignorera alla lösa trådar som går som ett spindelnät kors och tvärs. Den blir ju inte för stor, direkt... Jag får väl blocka den hårt :D.

Bild
Wow!
Användarens profilbild
Av tweed
Bubbi skrev:
zandrama skrev:Mer om KALen... Jag ahr nog bestämt mig för att hänga på. Jag har hittat billigt garn hos Liene, men frågan är om jag ska sticka en "sommarkofta" i äppelgrön bambu/bomull eller en vinterkofta i orange merinoull. Båda har rekommenderat sticknr 4-4,5, även om idelaet hade varit att hitta något lite tjockare garn.
4,5 går ändå hyfsat snabbt att sticka. Och nu har det stannat upp lite på hennes blogg, så du kommer nog hinna ifatt.
Jag har nog bestämt mig för att göra en liten kofta till H, så jag hinner hänga med :mrgreen: Jag har inte hunnit läsa igenom inläggen ordentligt än, men när jag läste så fattade jag inte riktigt, hoppas att det hjälper att läsa lite noggrannare.

Zandrama: vilka garner tittar du på hos liene? Jag vill också haa nåt som är till stickor 4 ungefär.
Användarens profilbild
Av tweed
hmm, jag har gett mig på spetsstickning igen (som om jag inte hade tillräckligt många stickprojekt på gång :roll: ) och har givetvis hittat ett mönster på engelska. Så nu behöver jag lite översättningshjälp. Vad menas med detta: s ssk (slip, slip, knit) (left leaning decrease)
kvarnvik skrev:hmm, jag har gett mig på spetsstickning igen (som om jag inte hade tillräckligt många stickprojekt på gång :roll: ) och har givetvis hittat ett mönster på engelska. Så nu behöver jag lite översättningshjälp. Vad menas med detta: s ssk (slip, slip, knit) (left leaning decrease)
http://www.knittinghelp.com/videos/decr ... highlight1
Användarens profilbild
Av tweed
Nu undrar jag lite mer :roll: Omslag, det är väl alltid såhär: Bild Jag har gjort så, men det blir ju inga hål, bara utökning av antalet maskor :roll: Alltså, mina omslag görs ju mitt inne i arbetet. Sen funderar jag på hur det ska bli uddar på den här sjalen som jag stickar: http://mawelucky.files.wordpress.com/20 ... aileng.pdf Som jag gör nu blir den ju liksom bara större och större, som ett V :oops:
Tja, på nåt sätt måste man ju testa sig fram för att lära sig även om det blir pinsamma frågor :roll:
kvarnvik skrev:Nu undrar jag lite mer :roll: Omslag, det är väl alltid såhär: Bild Jag har gjort så, men det blir ju inga hål, bara utökning av antalet maskor :roll: Alltså, mina omslag görs ju mitt inne i arbetet. Sen funderar jag på hur det ska bli uddar på den här sjalen som jag stickar: http://mawelucky.files.wordpress.com/20 ... aileng.pdf Som jag gör nu blir den ju liksom bara större och större, som ett V :oops:
Tja, på nåt sätt måste man ju testa sig fram för att lära sig även om det blir pinsamma frågor :roll:
Det där är inte omslag, det där är att göra ny maska.

I första länken i ursprungsinlägget finns säkert bra bild - omslag heter på engelska yarn over (yo).

Jag kan inte se mönstret just nu, men uddarna kommer säkert av hur mönstret ser ut de sista varven. För du menar att du ökar så att du liksom hela tiden stickar längs "de två nederkanterna" mitten på varvet är där sjalen blir som "bredast" eller hur man ska säga?
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?