Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ms Morrison
Ja ni som syr, hur lärde ni er att sy, hur era maskiner funkade osv. Självlärda, kurser m.m.
Själv är jag en sån som undviker manualen till symaskinen i det längsta 8) .
5:a i syslöjd kan jag ju skryta med, annars så testar jag mig fram tills det blir som jag vill :wink:
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Jag är självlärd och läser framför allt symaskinsmanualen men även andra böcker, sånt som jag har hemma. Mamma hade en ganska avancerad symaskin när jag var liten och med den lärde jag mig grundprinciperna med en symaskin (fast inte sånt som att man ska använda jerseynål till trikåtyg, det har jag lärt mig den hårda vägen). Hade en fyra i syslöjd, vill jag minnas, hade slöjdläraren sett den raggsocka som jag aldrig visade upp så hade jag nog fått lägre betyg.

Jag tror att min tillgång är mer på designsidan, utförandedelen kan jag bli väldans mycket bättre på om man så säger.

Nattsurfare där!
Användarens profilbild
Av Lando
Jag syr mest okomplicerade saker och tycker att det blir ganska bra för det mesta 8)
All kunskap kommer från syslöjden i mellanstadiet (och kan inte minnas att jag fick femma hller...).
:blomma:
Användarens profilbild
Av Lando
...nattsurfare e vi allihopa... :floet2:
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag var väl ingen höjdare på syslöjd, min man lärde mig sy gardiner när vi var nygifta eller kanske förlovade :mrgreen: och jag fick blodad tand! Men jag har sömmandet i släkten, min syster och mormor har också jobbat med det.
Av Enid
Jag har sytt så länge jag kan minnas och hur symaskiner fungerar har jag lärt mig genom att titta på hur mamma gör (och testa mig fram till resten/bättre sätt att göra det ;) ). Hon hade en liten symaskin jag och brorsan fick sy på under övervakning från att vi var 2-3 år, först hjälpa till och trycka på pedalen, sen styra tyget lite själva också och jag fick nog använda den helt själv långt innan det var tal om syslöjd i skolan. Jag kunde sticka innan jag började skolan också även om det inte blev så jämt och ganska många maskor tappades eller plockades upp fel.
Sen började jag experimentera med mönster i mellanstadiet, jag tittade på hur kläder jag hade var konstruerade, draperade tyger, sydde mycket barbiekläder på fri hand av mammas tygslattar. I högstadiet gick jag några "kurser" som var en slags avancerad syslöjd på den nivå man låg på och efter hur intresserad man var att lära, där hade dom bara industrisymaskiner och overlock. Till självkostnadspris sydde man så många plagg man han på en termin och kursdeltagarna var 13-48 år (det fanns ingen åldersgräns åt något håll).
Sen började jag skrädderi på gymnasiet och fick en riktig utbildning enligt gamla skolan, det började med tre veckor för att lära sig hantera symaskinerna (industrimaskiner och overlock) vilket jag redan kunde 8) samt sy ett förkläde. Sedan satt vi i en termin och provsydde lappar tills vi kunde sy 500 pyttesmå, exakt likadana, perfekta stygn för hand av alla de viktigaste sömnarna (stofiering, handkastning, smygstygn, alla olika tråckelsömmar osv). Vi hade också materiallära, mönsterkonstruktion, dräkthistoria osv. Sista året började vi även med datoriserad mönsterhantering samt lite mer om konfektionssömnad och hur det fungerar inom industrin.

Sen har jag ägnat 5 år åt att försöka lära mig allt vi inte han lära oss där. Man är aldrig fulllärd och jag tycker fortfarande det är lika kul om inte ännu roligare nu!! Efter gymnasiet läste jag på komvux för att komplettera med en naturvetenskaplig behörighet för att kunna söka till textilhögskolan, jag kan fortfarande inte helt släppa tanken på att bli Textilingenjör men just nu är det inte riktigt läge att flytta hela familjen 60 mil, men kanske någon gång i framtiden när jag är frisk, barnen större och mannen har återetablerat sig i den bransch han vill vara i.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Är det Borås textilhögskolan ligger i? De har fristående kurser på distans såg jag. Med några obligatoriska träffar iofs.
Återkommer om mina nuvarande kunskaper.
Användarens profilbild
Av florin
Min farmor lärde mig att sy dockkläder redan när jag var 5 år, kanske tom ännu tidigare... Jag älskade att sy hos farmor, det var sååå mysigt och roligt att kunna göra saker själv :D Farmor gick bort när jag var 11 år men det ör är de simpla grunderna som hon lärde mig som sitter kvar.

Skolans syslöjd var jätte tråkig, så otroligt inriktad. Aldrig fick jag göra som jag ville, hade alltid en massa ideér men den fick jag inte genomföra vilket resulterade i att jag inte brydde mig så mycket. Tycket aldrig att den var givande, upplevde att jag redan kunde det mesta...

Jag har varit sån som alltid velat kunna fixa saker själv, redan som barn. Lägga upp jeans, fålla gardiner, sy in en tröja som blivit för stor, laga saker, lägg upp en jacka, sy nya kuddöverdrag mm så jag har väl alltid sytt liite hemma på mammas jätte, jätte dåliga skräp-maskin.... Så jag har jag väl lärt mig under tiden.

Själva sömnaden är ju samma sak men att sy efter mönster kan vara knapigt men jag lärde mig nog snabbt. Tror att jag har lätt att "se" hur det ska vara... Hur overlocken fungerade var nog knepigast att lära sig men det kom med tiden tycker jag. Jag läser inte manualer mer än jag måste men de är bra att ha ibland :lol:
Av Enid
Oj, det blev mer sömnadskunskap än symaskinskunskap i mitt inlägg, läste topic lite dåligt :oops: .
Symaskiner har jag lärt mig av mamma, i skolan och på egen hand. Och så har jag passat på att fråga när jag varit i affären/på verkstan. Min mamma har en bra symaskinsgubbe jag skulle vilja lära känna bättre, han är supernördigt insnöad på symaskiner och samlare. Beskriv en maskin och han vet vilken det är, beskriv fel och han rättar dig :lol: .
Sockertopp skrev:Är det Borås textilhögskolan ligger i? De har fristående kurser på distans såg jag. Med några obligatoriska träffar iofs.
Återkommer om mina nuvarande kunskaper.
Japp, det är den. Jag ska titta på det igen, tidigare har jag antingen inte varit behörig eller redan gått motsvarande kurs. Men kanske till våren.. *drömmer*
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Symaskinskunskapen är nog mest självlärd. Visst har jag också haft lite syslöjd men så fort jag fick välja valde jag träslöjd.
Min mor har sytt lite och trots oviljan till syslöjd sydde jag med min mors hjälp studentbalsklänningen själv och valde faktiskt att vara med på en del syslöjdslektioner i högstadiet (fast då stickade jag en tröja). Min mor stickade en hel del och broderade en del - jag syr och virkar hellre. (Fast hon virkade lite också för det lärde jag mig av henne första gången när jag var rätt liten.)

Idag är jag en sån som läser igenom manualen iaf. Och lär mig en hel del från andra på nätet. Tyvärr får jag inte så mycket praktisk övning som jag skulle önska.
Användarens profilbild
Av glis
Jag kollar manualer när det behövs, lärde mig av mor och syslöjden från början, fortsatt på egen hand. Jag har lärt mig en hel del om mekanik och felsökning på jobbet, särskilt av vår fantastiske sadelmakare. Overlocken har jag lärt mig själv förutom kortintroduktionen i butiken och alla tips på sjalbarn!
Av Marine78
Ms Morrison skrev:Ja ni som syr, hur lärde ni er att sy, hur era maskiner funkade osv. Självlärda, kurser m.m.
Själv är jag en sån som undviker manualen till symaskinen i det längsta 8) .
5:a i syslöjd kan jag ju skryta med, annars så testar jag mig fram tills det blir som jag vill :wink:
Jo, en 5:a i syslöjd har jag också med mig från högstadiet *skratt*, men kikar jag på de alster som syddes då blir jag mest full i skratt (och det är nog ännu värre på stick-och virkfronten). Det jag har lärt mig är mestadels självlärt och framför allt under de senaste 2 åren (började sy november-07). Symaskinen har jag köpt själv från start och jag tror att jag köpte den redan 2003-04 ngn gång, men den har mest stått och bara halkat fram för lagningsprojekt ända fram till november-07 alltså. Eg rent slöseri med en riktigt bra maskin. Men nu har den ju fått tagit igen det och används nästan dagligen och är inte längre ensam i maskinparken utan har sällskap utav 3 stycken till; en overlock, en coverlock och en enklare mekanisk maskin. Manualerna finns tillgängliga och läses alltid i början när maskinerna är obekanta, jag vill veta ordentligt vad mina maskiner kan användas till. Böcker och tidningar används som inspiration men de flesta mönster görs numera själv i slutändan. Att sy är som ni kanske kan ana er till, bland det absolut bästa jag vet att göra på fritiden ;-) En självlärd riktig synörd med andra ord *skratt*, men med god pushning av min mamma och i tonåren hjälptes vi åt att göra examenskläderna tillsammans inför varje skolavslutning.
Användarens profilbild
Av teres
femma i syslöjd hade jag, men endast pga av att jag var bra på handdarbete, symaskinen kom jag aldrig övererns med, mycket för att det aldrig förklarades varför utan bara gör så här!

Jag tillhör dem som tvångsmässigt alltid läser instruktioner och manualer. Min symaskinskunskap har jag mest läst mig till och sedan provat, via böcker, nätet etc. Jag har väldigt svårt att köpa att man ska göra något därför, utan vill veta varför man gör det, vad händer om man går si eller så och varför blir det så där? och sedan testa, testa, testa. (vissa saker är nog lite tvångsmässiga, när jag skaffade overlocken så satte jag mig och trädde och trädde om den kanske 20-30 gånger, bara för att jag inte ville sitta i sitsen att inte veta hur man gör.... :roll: )
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?