Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Min snälla mamma har köpt raggsocksgarn (rosa) men nu säger hon att jag måste hitta ett mönster på bäbisraggsockar för det har hon inget. Och då tänkte jag att sjalmammor är ju pyssliga och snälla :D
Av luxia
:)

Jag tror att det enklaste är att göra hällösa, diagonalstickade, för småbarnsfötter växer ju en del. Här kommer ett mönster för ganska tunt alpacka-garn (man får väl göra om det lite om man har tjockare garn, kanske).

Stickor 3. Lägg upp 40 maskor på dubbla stickor och fördela på fyra strumpstickor. Slut till en ring och sticka resår 2r2a (eller 1r1a) i några centimeter. Gå sedan över till diagonalstickning, på följande vis (x=rät, .=avig):
Kod: Markera allt
..xx..xx
..xx..xx
.xx..xx.
.xx..xx.
xx..xx..
xx..xx..
x..xx..x
x..xx..x
o.s.v. Förskjut alltså en maska efter två lika varv. Detta gör att strumpan formar sig bra efter foten utan att man stickar häl. Något att växa i!

Sticka lagom långt (ska de vara till sjalen är det väl bra om de går till knäna) och ta ihop på följande sätt: Sticka ihop maskorna två och två = 20 maskor. Sticka resår 1r1a 4 varv. Sticka ihop maskorna två och två = 10 maskor. Sticka två varv slätstickning. Ta av garnet, dra det genom maskorna och fäst.

(Det finns lite böcker på bibblan, och en annan god stickningskälla är Garnstudio.)
Senast redigerad av luxia den mån okt 10, 2005 23:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Å tack Anna, vad bra! Tänkte på dig när mamma sa att hon hade varit på strix, det stället gillar väl du?
Av luxia
Sannasmamma skrev:Å tack Anna, vad bra! Tänkte på dig när mamma sa att hon hade varit på strix, det stället gillar väl du?
(Strikk.) Jo, det är lite farligt. Trevligt med en stickaffär som är lite hip och modern.

Jag fick äntligen tummen ur och slutförde något. Mr Stone har numera mörkblågrön (tänk hav) hjälmmössa och brun halsduk i alpacka. Mycket trevligt. Och en tröja är på gång. (Det är tacksamt att sticka barnsaker, för de orkar man ju faktiskt bli klar med.)

Mössan blev lite skev framtill, men det är bara bra. Annars syns det ju inte att den är hemstickad! :D
Av luxia
Om man hittar ett snabbstickat och bra garn, så kan man kanske kränga raggsockor här på forumet. *funderar* 8)

Men nu är det dags att sova. Kanske kan sticka lite på resan till Kungsbacka imorgon, om Mr Stone vill det.
Användarens profilbild
Av diddeldi
Sannasmamma skrev:Å, jättesnäll mamma :D
atlas gillar rosa :D . eller nån annan färg... :roll: :wink:
Av Sussi med Maja
Vilken bra beskrivning! Jag norpar det jag med :) (hoppas det är ok!).
Av luxia
Sussi med Maja skrev:Vilken bra beskrivning! Jag norpar det jag med :) (hoppas det är ok!).
Sticka på! Det är ju bara att fixa med antal maskor och längd på strumpan för att få den att passa. 40 m var för 0-1 år i en bok jag lånat på bibblan, men jag tror att min son har för tjocka vader.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
luxia skrev:
Sussi med Maja skrev:Vilken bra beskrivning! Jag norpar det jag med :) (hoppas det är ok!).
Sticka på! Det är ju bara att fixa med antal maskor och längd på strumpan för att få den att passa. 40 m var för 0-1 år i en bok jag lånat på bibblan, men jag tror att min son har för tjocka vader.
Jättebra mönster! Jag är precis färdig med det första paret till Karin, jag gjorde med 48 maskor och det blev precis lagom, så då har Karin tjocka vader också =).
Av luxia
Kaffemoster skrev:
luxia skrev:
Jättebra mönster! Jag är precis färdig med det första paret till Karin, jag gjorde med 48 maskor och det blev precis lagom, så då har Karin tjocka vader också =).
Får vi se bild?!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?