Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av blåbärsmamma
E är snart fyra månader och älskar att vara i sjalen, dagtid är det i princip bara där han sover. Termometern har visat närmare 30 grader de senaste dagarna och det börjar bli rejält varmt att bära honom, inne som ute. Vi har en vävd långsjal från didymos och brukar bära honom i omslutet kors (jag tror det heter så på svenska) med fötterna inuti "omslutningen". Jag har även prövat att bära honom på höften samt ryggen några gånger senaste veckan, men eftersom jag känner mig osäker på knytningen har jag inte velat ha kvar honom så länge när han börjat gnälla. Vad rekommenderar ni i sommarvärmen? Finns det lättare sjalar som ändå avlastar bra (eftersom han oftast sover däri 4-6 timmar/dag)? Eller finns det andra knytningar som är lite svalare för oss båda? Vi har ingen sele, men jag har funderat om vi inte kanske ändå borde skaffa en (är inne på ergo) - fast är sele egentligen svalare än sjal? Tacksam för tips och idéer så vi inte alldeles smälter bort i sommarvärmen.
Användarens profilbild
Av hcvc
Vad är det för Didymos sjal som du har? Det finns ju vävda sjalar med "vanlig" tjocklek som är tunnare än andra (de jaquardvävda är generellt tunnare än de korskypertvävda) och så finns det "tunna" sjalar så som WBB, Amazonas, EllaRoo, Gauze (alla dessa är tuskaftvävda och stumma i vävsättet) och så tunna Hoppediz som är korskypertvävd, dvs stretchar lite på diagonalen - fast jag har personligen inte provat någon av dessa ska sägas.

Jag tycker personligen att Ergo är lite rymlig och hög för en genomsnittlig fyramånaders. En idé kanske kan vara en mei tai? Freehand t ex. Har inte provat den själv, men den är tunn och har långa axelband :tumup: . En sådan skulle jag prova om jag skulle bära liten bebis i sommar. Själv klarade jag inte att bära alls förra sommaren när det var som varmast. Det blev för varmt hur man än gjorde...
Användarens profilbild
Av blåbärsmamma
Tack för mei tai-tips, ska fundera på det! Vi har den randiga Olaf från Didymos, är ny på det här med sjalar (och bebisar) så jag vet inte om den är tunn eller tjock jämfört med andra - men svettigt värre blir det när det är varmt :D

Han är förresten stor för sin ålder, så kanske är ergo ändå okej. Som varmast blir det ju ändå (eller antagligen) först om någon månad eller så... Någon annan med erfarenhet och tps angående sjal kontra sele i värmen?
Användarens profilbild
Av sanna73
Sjal är generellt ganska varmt :D Mei tai blir svalare helt enkelt eftersom det blir mindre tyg att dra omkring sig. Dessutom är de ganska lätta att sy själv (har jag hört av de som faktiskt någorlunda kan sy), sydbeskrivningar finns lite här och var på nätet.
En sele är en idé, vilken sele man gillar är en smaksak. Jag tyckte ergo var ok, men ingen favorit. Gillade patapum bättre, men sedan testade jag manduca och gillade den, dock främst på ryggen. Nu har jag en beco 4th som vi älskar :loving: Så kolla runt och fundera på vilken sele som kan passa er, eller om det finns något sätt att få pröva några olika (Edenbaby har en bra jämförelse mellan olika selar på sin hemsida).

Gällande sjal så har jag valt en Gauze när jag velat bära på sommaren, avlastar inte lika bra som en tjockare vävd, men helt ok och innan barnet är över 10kg har det för mig inte spelat så stor roll. Ett annat alternativ som gör bärandet lite svalare är att när du knutit omslutet kryss fram så drar du liksom korset åt sidan så att barnet bara får ett lager tyg runt ryggen och resten går vid sidan om och under rumpan (som ryggsäck fast på magen, om du förstår :hmm: ).
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?