Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av noranora
Har Babybjörn ändrats, eller varierar "sittytans" bredd mellan de olika sorternas BB? Funderade på det när jag häromsisten träffade en liten tremånaders som åkte BB och som förvisso inte satt i någon ergonomiskt lysande position, men som i alla fall satt (i motsats till "hängde och dinglade med benen"). Har sedan dess spanat lite på BB när jag mött dem ute och konstaterat att en del verkar lite bredare och en del lite smalare ... eller inbillar jag mig? :hmm:
Användarens profilbild
Av solanna
Kanske beror det på hur selen är inställd på längden? Man kan nämligen variera längden på ryggdelen och eftersom ryggplattan är avsmalnande nedåt så blir sittytan smalare och smalare ju längre ryggen är om ni förstår vad jag menar.
Av Ponyo
Beror inte det på hur gammalt barnet ar? Flärpen mellan benen blir smalare ju längre ut man måste dra den. Allt efter ju längre barnet blir
Användarens profilbild
Av Lundie
solanna skrev:Kanske beror det på hur selen är inställd på längden? Man kan nämligen variera längden på ryggdelen och eftersom ryggplattan är avsmalnande nedåt så blir sittytan smalare och smalare ju längre ryggen är om ni förstår vad jag menar.
Precis så är det och det är ju superbra att sittytan blir smalare ju större barnet blir... NOT! Tänk på alla småpojkar, det måste göra ont.
Användarens profilbild
Av Ester
Lundie skrev:
solanna skrev:Kanske beror det på hur selen är inställd på längden? Man kan nämligen variera längden på ryggdelen och eftersom ryggplattan är avsmalnande nedåt så blir sittytan smalare och smalare ju längre ryggen är om ni förstår vad jag menar.
Precis så är det och det är ju superbra att sittytan blir smalare ju större barnet blir... NOT! Tänk på alla småpojkar, det måste göra ont.
fast nu tror jag ju att de flesta pojkar som bärs i BabyBjörn-sele har lite padding av blöjan....för barn uppåt året och äldre bär man nog inte så gärna i en sån sele - även om de säger att man ska kunna bära ett barn på 90 cm :)
Användarens profilbild
Av Lundie
Elin skrev:
Lundie skrev:
fast nu tror jag ju att de flesta pojkar som bärs i BabyBjörn-sele har lite padding av blöjan....för barn uppåt året och äldre bär man nog inte så gärna i en sån sele - även om de säger att man ska kunna bära ett barn på 90 cm :)
Men tänk när de hänger framåtvända med all sin tyngd på skrevet. Då känns det nog trots vaddering.

Såg ni förresten på programmet -Familjen Annorlunda-? Hon konstnären, med tre tvillingpar, bar sin 2-åring i babybjörn, PÅ RYGGEN!
Av linamh
Kan man lägga in en Babybjörn-fråga till i den här tråden? Jag undrar om det i instruktionerna till Babybjörnen står något om försiktighet med att bära framåtvänt eller nämns det inte alls? Jag undrar med tanke på de riktigt små barn jag sett bäras framåtvända ute bland folk.
Användarens profilbild
Av Lundie
linamh skrev:Kan man lägga in en Babybjörn-fråga till i den här tråden? Jag undrar om det i instruktionerna till Babybjörnen står något om försiktighet med att bära framåtvänt eller nämns det inte alls? Jag undrar med tanke på de riktigt små barn jag sett bäras framåtvända ute bland folk.
Det står bak på förpackningen att en äldre baby kan bäras både mot föräldern och omvärlden.
Inne i foldern står det:
När ditt barn är starkt nog i nacken för att kunna hålla upp huvudet själv, kanske han eller hon tycker att det är roligt att sitta framåtvänd.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Lundie skrev:
Såg ni förresten på programmet -Familjen Annorlunda-? Hon konstnären, med tre tvillingpar, bar sin 2-åring i babybjörn, PÅ RYGGEN!
:shock:
Användarens profilbild
Av sagis
Lundie skrev:Såg ni förresten på programmet -Familjen Annorlunda-? Hon konstnären, med tre tvillingpar, bar sin 2-åring i babybjörn, PÅ RYGGEN!
:siishah: På ryggen?

Jag brukar spana in de oergonomiska selarna... och jag tycker nog att vissa börjar se lite mer ergonomiska ut. Såg en sele igår (märke okänt) där barnet såg ut att sitta bra, men fortfarande obekvämt för bäraren.
Av linamh
Lundie skrev:Jag brukar spana in de oergonomiska selarna... och jag tycker nog att vissa börjar se lite mer ergonomiska ut. Såg en sele igår (märke okänt) där barnet såg ut att sitta bra, men fortfarande obekvämt för bäraren.
Det finns någon sele i Babyland(?)-katalogen där man bär barn upp till 15 kg på höften. Kunde visst användas till annat också och ser ut som en axelremsväska ungefär. Det verkade grymt obekvämt - någon som sett?
Användarens profilbild
Av visslan
Lundie skrev:
linamh skrev:Kan man lägga in en Babybjörn-fråga till i den här tråden? Jag undrar om det i instruktionerna till Babybjörnen står något om försiktighet med att bära framåtvänt eller nämns det inte alls? Jag undrar med tanke på de riktigt små barn jag sett bäras framåtvända ute bland folk.
Det står bak på förpackningen att en äldre baby kan bäras både mot föräldern och omvärlden.
Inne i foldern står det:
När ditt barn är starkt nog i nacken för att kunna hålla upp huvudet själv, kanske han eller hon tycker att det är roligt att sitta framåtvänd.
Det är sådär lagom diffust, eller hur? :lol: "Ja, kanske det."

Jag har sett en kvinna bära sitt barn, som säkert inte var mer än 2-3 månader, framåtvänd till hälften uppe på axeln på något konstigt vis. Fråga mig inte hur hon hade fått till det! Det såg hemskt ut och jag var nära att kommentera, men sedan såg jag att hon hade proppat ansiktet fullt med botox och tänkte att hon hade nog inte mer vett än så...förlåt, nu var jag elak! :twisted:

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?