Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av katha
Jag har under hela vår bebistid experimenterat med olika selar, sjalar och meitaier till pappan.
Men det är svårt! Inte för att han inte vill bära, för bära vill han. Utan för att han är så stor.
Han är väl ca 130 kg tung och nästan 2 m hög.
Selar tycker han nog bäst om, men det ser ju såååå löjligt ut på honom, han har ju selen långt upp på ryggen! Det ser ut som om man sätt på honom får små kläder... :lol: Midjebältet sitter högt upp på ryggen med max utdragna stroppar överallt.
Finns det förlängning till både axelband och midjeband till den beco butterfly jag idag har?
Vilken sele tror ni skulle passa honom bäst?
Mt är ju också en favvo hos honom och den frågar han efter mest. Men som sagt, allt blir så kort...
Hos oss går det inte att ha delade bärdon som ni hör (vilken tur för mig, får ha flera!)
Sjalar är roligt också men det spelar ingen roll hur många gånger jag hjälpt honom att knyta sjal så kommer han inte ihåg till nästa gång hur man gör.
Kanske ringsjal skulle vara nåt för honom? :hmm:
Kom med förslag! Hjälp! Nu i sommar ska han vara hemma med barnen och ett fungerande bärdon vore bra! :vågen: :)
Av sjaltokan
Sy en MT anpassad till honom? Kanske bredare midjebälte (typ 15-20 cm brett med t.ex. liggunderlagsvaddering) så han kan knyta den om midjan men att bebisen ändå kommer lagom högt upp?

Annars får du skicka hit honom så kan han få gå knytkurs hos min man.. :loving:
katha skrev: Mt är ju också en favvo hos honom och den frågar han efter mest. Men som sagt, allt blir så kort...

Kanske ringsjal skulle vara nåt för honom? :hmm:
Kom med förslag! Hjälp! Nu i sommar ska han vara hemma med barnen och ett fungerande bärdon vore bra! :vågen: :)
Men Sy en MT med längre band då? :hmm: Eller en podaegi kanske så slipper han ha band i midjan.
Rinsjal skulle väl kunna funka, men min erfarenhet är att större personer ofta har ryggproblem men det kanske han inte har iofs.

Annars gör du så att du inte hjäper honom att knyta sjalen, utan sätt en instruktionsbok i händerna på honom så att han får klura själv, då kan det fastna bättre :wink:
Användarens profilbild
Av iko
Den här pappan föredrar lång- eller ringsjal, fast jag är bara 1.85 och lite lättare...

Övning ger färdighet är väl det som gäller när man lär sig knyta, så han måste knyta själv, med instruktion i början förstås. Ta en knytning till den sitter, variera inte.

Jag skulle tro att sjal eller mt sydd efter hans mått blir bäst.
Långsjal är ju det mest anpassningsbara som funkar jättebra oavsett om man är stor eller liten.

Andra bra alternativ är en mei tai med långa band, eller en hybrid dvs som en mei tai men med ett vadderat midjebälte med spänne (precis som på en bärsele) och långa axelband. Går lätt att sy själv, eller få hjälp att sy (t.ex. Panakeia syr himla fina MT :wink:) alternativt köpa mei tai (kolla hos återförsäljarna vilka MT som har långa band :wink:).

Bärselar som passar storvuxna är t.ex. Manduca som redan nämnts och även Ergo. Speciellt ERGObaby Sport som har extra långa remmar.

Kan väl passa på att nämna att jag kan anses som partisk för vissa mei tai, bärselar och långsjalar. Men det finns det i och för sig andra som också är :wink:
Användarens profilbild
Av sagis
Vilka selar har ni testat?

Min sambo är i samma storlek och det enda som fungerar för honom är bärstol. Ska han "mysbära" bär han i famnen :loving:
Användarens profilbild
Av katha
sagis skrev:Vilka selar har ni testat?

Min sambo är i samma storlek och det enda som fungerar för honom är bärstol. Ska han "mysbära" bär han i famnen :loving:
Vi har provat beco butterfly, manduca, ergo och close2you. Då menar jag bara provat, inte under nån längre tid då han bär minimalt numer eftersom tösen inte vill bli buren av honom (det känns kanske konstigt eftersom inget passat). Jag kanske skulle låna en sele och prova..

Om jag skulle köpa en angelpack eller beco 4 th, skulle dom kunna passa honom? (är så sugen på en av delarna..)
Användarens profilbild
Av sagis
katha skrev:
sagis skrev:Vilka selar har ni testat?

Vi har provat beco butterfly, manduca, ergo och close2you. Då menar jag bara provat, inte under nån längre tid då han bär minimalt numer eftersom tösen inte vill bli buren av honom (det känns kanske konstigt eftersom inget passat). Jag kanske skulle låna en sele och prova..

Om jag skulle köpa en angelpack eller beco 4 th, skulle dom kunna passa honom? (är så sugen på en av delarna..)
Säg till när ni har provat :wink: Vi har nog gett upp selarna här hemma. Men det borde finnas en sele som passar... tycker jag :roll:

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?