Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Linur
Hej!

Jag väntar min första om tre veckor (dvs närsomhelst mellan nu och om fem veckor...) och vill gärna hitta något bra sätt att bära den lille redan från start.

Har kollat runt lite på sidan men det är för mycket att välja på! De flesta verkar ha någon slags erfarenhet och håller på att välja sin tredje sele... Jag har liksom inget att jämföra med...

Vill gärna ha något att bära i redan från början eftersom vi bor på en båt och det skulle vara skönt att ha en hand eller två lediga även under den första cocoon-fasen när man kanske inte känner för att ge sig ut och shoppa...

Det jag letar efter ska alltså:
-funka för nyfödd
-inte vara för varmt
-gärna funka att amma med barnet kvar i sjalen/selen
-vara någorlunda lätt att få i och ur barnet i

Jag har stark rygg och tror att jag prioriterar att sjalen/selen är smidig framför superduper-ergonomisk.

Har ni några bra tips? Gärna så specifika som möjligt!!!

Hoppas någon kan hjälpa mig! TACK! :heart:
Av legenden29
Minimundus har en tunnare trikåsjal som är bra.
http://www.minimundus.se/valkommen.htm
Minimundus
lång bärsjal av trikå. En lätt och mycket följsam sjal, tillverkad av 100% bomullstrikå, godkänd enligt ÖKO-Tex standard 100. Materialet i sjalen är noga utvalt med tanke på styrka, smidighet och tyngd. Sjalen är tillräckligt elastisk för att vara följsam, men inte så stretchig att den ger efter för ett tyngre barn. Trikån är tillverkad i och sjalen är sydd i Sverige.
Mitt fram sitter ett märke, för att markera mitten av sjalen (praktiskt när sjalen skall knytas.) Tryckfärgen på märket är godkänd för att användas till leksaker, vilket känns tryggt eftersom det sitter nära barnet.
Med en grundknytning kan du bära på tre olika sätt. Fram, i vagga eller med barnets ansikte vänt från dig. Sjalen har avsmalnande ändar vilket gör att knuten blir smidig och enkel att knyta.
Knyt sjalen på morgonen och lyft sedan barnet i och ur
under dagen. Se sjalen som ett extra klädesplagg för dig
och barnet. Utförliga knytanvisningar med bild och text medföljer.

Annars finns tricotti som bara är som två tuber som man trär på sig, supersmidig.
http://www.hafva.se/shop/?p=productsMore&iProduct=132
http://www.stellaris.se/product_info.ph ... c25dee7c4e
http://www.mammashop.se/product.asp?product=4023
Tricotti är en enkel och snabb bärsjal som inte behöver knytas, den är bara att ta på! Det gör den till den enklaste av alla bärsjalar samtidigt som den är mjuk och mysig. Perfekt för den som inte vill lära sig knyta en bärsjal men ändå vill bära sitt barn bekvämt.
Bärsjalens mångsidighet innebär att du kan bära ditt barn i 4 olika positioner.
Tricotti kan användas från nyfödd (2,5 kg) och upp till 15 kg. Tricotti finns i 3 olika storlekar, utgå från din egen klädstorlek på överkroppen när du ska välja storlek.

Av eamane
Hej och välkommen hit :)
Till en nyfödd är det mysigast med en trikåsjal och Minimundus ska vara en bra sån, annars är Sino tunn och bra och likaså Wrapsody Bali Stretch som oxå är lite stadigare och håller längre.
Annars är ett förslag nu till sommaren att du startar med en tunn vävd sjal, tex Gauze eller Wrapsody Bali Breeze. Titta på bilder i galleriet och iforumet och ta en du gillar utseendet på så blir den mer använd!

Sen får du gärna berätta mer: bor på en båt? Spännande!
Användarens profilbild
Av brisea
Håller med de andra om att trikåsjal är mysigt till nyfödd. Jag har inte så bra koll på märken men jag hade en från Wrapsody (förkortas WBS) och den är ganska stadig för att vara trikå så man kan använda den även när bebisen börjar bli lite tyngre. Tror även att den hör till de svalare trikåsjalarna. Med en trikåsjal kan man knyta på sig sjalen först och sedan lyfta i och ur bebisen ganska enkelt.
Av Linur
Tack för hjälpen!! I stort verkar trikåsjal vara det naturliga valet.

Jag har surfat runt i galleriet och känner spontant att det verkar vara så mycket tyg i en sån, som en extra tröja. Blir det inte varmt och lite obekvämt? Tycker att bärpåsarna verkar vara schyssta - enkla att använda och inte så mycket "extra-kläder". Ser ut som det är rätt lätt att få i och ur barnet och funkar att amma. Tror på något sätt att det kommer vara lättare för barnets pappa att ta den till sig också!

Tror ni jag är fel ute, eller kan det vara något med typ en PeekaBoo eller Kangaroo??
Användarens profilbild
Av katha
När man väl fått kläm på bärsjal vill man inte ha annat.
Det finns ju olika meitaier om man inte vill ha mycket tyg. Tex, bb-tai som det finns en liten babyinsats i. Sen har du ju sele (poppis hos pappor) ex, beco butterfly som också har en babyinsats och kan bära från nyfött. Alla går att amma i.
Sen har du ju ringsjal, men då bär du på en axel och det kan bli tungt och snedbelastning men super vid kortare bärtillfällen, jätteenkel att amma i.
Men jag föreslår nog som de flesta andra att köpa en WBS, de är klart bäst. Tunn och skön nu i sommar. :tumup:
Vi har alla varit nybörjare och stått och knopat och knytit, tråcklat och svurit men det är det värt.
Finns inget som slår den närhet du får med en bärsjal!
Sen så är det ju så att sjalbarn finns till för att hjälpa varandra! Det finns inga dumma frågor.
Välkommen hit! :)
Av eamane
En bärpåse kan nog vara enkelt men det ger inte samma stabilitet vid bärande och inte heller samma avlastning eftersom den bara ligger över en axel. Dock är den ett bra komplement :)
Under en bärsjal behöver du just inte ha så mkt kläder heller, en BH eller kanske ett linne räcker men visst kan det bli lite varmt emellan dej och bebisen ändå, det är därför man har bärdon att variera med ;)
Användarens profilbild
Av mari_tres
Vill bara säga att även om WBS:en är tunn och skön, så är den rätt så bred tycker jag. Om man vill ha lite tyg så finns det smalare trikåsjalar.
Av Linur
Tack igen för svaren!!

En fråga till - när man myser med andras barn så tycker jag att det brukar vara så att om man lägger dem i vaggställning så får de direkt amnings-behov och börjar försöka snutta på mina helt omjölkiga bröst. Medan om man bär dem på annat sätt verkar de inte vara så sugna. Hur blir det om man bär en nyfödd i vaggställning i bärpåse/sjal (för pappan t ex), drar man igång deras amningsreflexer då?
Någon som har erfarenhet?
Användarens profilbild
Av Kattuggla
Linur skrev:Tack igen för svaren!!

En fråga till - när man myser med andras barn så tycker jag att det brukar vara så att om man lägger dem i vaggställning så får de direkt amnings-behov och börjar försöka snutta på mina helt omjölkiga bröst. Medan om man bär dem på annat sätt verkar de inte vara så sugna. Hur blir det om man bär en nyfödd i vaggställning i bärpåse/sjal (för pappan t ex), drar man igång deras amningsreflexer då?
Någon som har erfarenhet?
Det beror säkert på barnet. Kan passa på att säga att vi har aldrig burit våra barn i vagga i sjalen utan haft dom sittande upprätt från början. Det fungerar bra om man drar smokingbältet över ben och fötter och drar ut sjalen lite så at huvudet får stöd.

Jag håller för övrigt med om att Sinon är en härlig sjal för små nyfödingar.
Användarens profilbild
Av vovvemor
Linur skrev:Tack för hjälpen!

Det blev en Sino och den funkar jättebra!
:vågen:
Har bebisen kommit och fått provåka?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?