Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

thowida skrev:
katha skrev: Jag vet inte hur många gånger jag läst omslutet men korsar inte fram. Jag fattar fortfarande inte.... :hmm:
Hur gör du då? Steg för steg! :tumup: :)
Sjalen över ryggen på sonen
Svinga upp på ryggen
Bred ut sjalen
Ta vänster ände mellan benen
tar höger ände fram under armhålan
kastar upp sjalen på axeln Övre sjalkanten ska vara inåt.
tar sjalen bakom ryggen med vänster hand tar jag tag i överkanten och ner mellan benen på barnet och fram mellan mina ben.
Likadant på andra sidan
Nu tror jag att det gick in! :tumup:
Sen knyter du i midjan eller tibetanskt avslut?
Så om jag förstått det så är det sjaländarna under armarna, höger ände över höger axel, korsa den ner till vänster sida och likadant på andra sidan? Rätt?
Det är som vrikkesikker men ingen ryggsäck först.
Av sjaltokan
Precis som vikkesikker utan ryggsäck avslutar oftast tibetanskt.

Jag tycker knuten bara trycker och gör ont, när jag knöt SHBC i början tvinnade jag bara sjalen men denna knytningen gillar jag bäst och jag tycker det är enklast att få till bra med utbredningen under rumpan.
thowida skrev:Precis som vikkesikker utan ryggsäck avslutar oftast tibetanskt.

Jag tycker knuten bara trycker och gör ont, när jag knöt SHBC i början tvinnade jag bara sjalen men denna knytningen gillar jag bäst och jag tycker det är enklast att få till bra med utbredningen under rumpan.
Jag provade ikväll och den var underbar! Dock räckte inte ninon till att avsluta tibetanskt.. den blir nog en klar favvo när jag får en längre sjal. :wink:

Jag vet inte om jag är den enda som tycker att det blir för mycket tyg över axlarna i vrikkesikker? Bylsigt liksom.
katha skrev: Jag vet inte om jag är den enda som tycker att det blir för mycket tyg över axlarna i vrikkesikker? Bylsigt liksom.
Jo, kanske lite bylsigt. Men jag har nog mest använt Gåsen än så länge och den är ju rätt tunn...

//A
Fru Fiske skrev:Omsluten ryggsäck som är korsad fram, tycker jag är både smidigare och enklare och avlastar bättre.
:siishah:

"Omsluten ryggsäck som är korsad fram"... Vad är det för hybrid då? Ryggsäck = över axlarna. Korsa. "Korsa" knyt, eller "korsa" som i utbredd över ditt bröst?
Å sen då? Omsluten låter för mig som att tyget är utbrett. Tar du det under din arm och brer ut det snett över barnets rumpa ner mellan benen? Om jag tänker eter gjorde jag nog så med Stor när jag bar henne på ryggen i ryggknytets begynnelse... Men jag tyckte nog det blev lite lite tyg upp över barnets rygg...

Eller menar du på nåt annat sätt?
//A
Lillblomma skrev:
Fru Fiske skrev:Omsluten ryggsäck som är korsad fram, tycker jag är både smidigare och enklare och avlastar bättre.
:siishah:

"Omsluten ryggsäck som är korsad fram"... Vad är det för hybrid då? Ryggsäck = över axlarna. Korsa. "Korsa" knyt, eller "korsa" som i utbredd över ditt bröst?
Å sen då? Omsluten låter för mig som att tyget är utbrett. Tar du det under din arm och brer ut det snett över barnets rumpa ner mellan benen? Om jag tänker eter gjorde jag nog så med Stor när jag bar henne på ryggen i ryggknytets begynnelse... Men jag tyckte nog det blev lite lite tyg upp över barnets rygg...

Eller menar du på nåt annat sätt?
//A
Ja, om jag förstår dig rätt så är det så jag gör. Inte knut fram utan utbrett. Blir lite likt omslutetkryss, men lättare att knyta tycker jag. Och jag gillar bättre att ha tyget utbrett över barnet än som en "korv" vid knän, som jag tycker det blir med vanlig ryggsäck, känns som att man stasar av benen på barnet, men jag är väl kanske överkännslig...
Jag tycker inte det blir mindre tyg över ryggen än med en vanlig ryggsäck när man knyter så här.
Aaaaa... Smart!
Har inte tänkt på att man kan bre ut och korsa när man knyter ryggsäck... Och jag tycker inte heller om att korva sjalen över benen för det stasar, plus att jag lätt får en glipa som känns lite osäker, så jag ska nog testa din variant om det inte regnar i morgon. Eller. Om det regnar kan jag ju såklart prova inne. Men ute år det bli sele.
Och kanske kan man korsa och bre ut på vrikkesikker med... Undrar om jag har testat det...

Och nä, det blir ju inte mindre tyg över ryggen än vanlig ryggsäck. Men mindre om man jämför med vrikkesikker eller vanlig omslut som man tar under armarna...
Så.
Då undrar jag om jag (teoretiskt, nu utan att ha testat) inte tänker fortsätta att gilla vrikkesikker bäst i alla fall :D ... Kanske med modifieingen att korsa och bre ut fram.
Och inte har jag blivit övertygad av nån om varför SHBC är så himla bra heller.
Men jag har ju lärt mig och fått läsa om en massa andra bra knytningar i stället... :D

Tack för tanken!
//A
Av sjaltokan
thowida skrev:
katha skrev: Jag vet inte hur många gånger jag läst omslutet men korsar inte fram. Jag fattar fortfarande inte.... :hmm:
Hur gör du då? Steg för steg! :tumup: :)
Sjalen över ryggen på sonen
Svinga upp på ryggen
Bred ut sjalen
Ta vänster ände mellan benen
tar höger ände fram under armhålan
kastar upp sjalen på axeln Övre sjalkanten ska vara inåt.
tar sjalen bakom ryggen med vänster hand tar jag tag i överkanten och ner mellan benen på barnet och fram mellan mina ben.
Likadant på andra sidan
Nu finns det bilder
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=133467
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?