Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag gillar sjal bättre än sele då jag tycker att det är snyggare och roligare med sjalar. Dessvärre så tycker jag att sjal inte alls avlastar lika bra. Mitt barn väger nog över 11kg och med sele så får jag ner tyngden på höfterna mycket mer än när jag använder sjal vilket gör jättestor skillnad för hur bekvämt det blir att bära.

Jag har provat olika ryggknytningar och använder mig främst av omslutet på ryggen med sjalen lindad två varv runt midjan. Olika ryggsäcksknytningar där han hamnar högre upp kan jag bara använda korta stunder hemma, annars får jag alldeles för ont.

Är det jag som knyter dåligt eller är det så att sele avlastar bättre? Kan ni andra få en sjal att avlasta lika bra?
Användarens profilbild
Av Helen
det är en fråga om var du vill ha avlastningen. Du kan knyta en sjal så du är helt avlastad på axlarna, men bär med bröstkorgen. Däremot tycker jag inte att du får ner vikten på höfterna på samma sätt. Det skulle vara en torsoknytning där barnet i princip sitter på dina höfter.
Fördelen med sjal är att du kan knyta precis så som din kropp behöver just då. Flexibliteten är stor.
Selen har en viss förutbesämd form. Kanske har du inte hittat den optimala knytningen för dig, eller så är kanske en sele precis det du behöver när du ska gå långt?
Helen skrev:det är en fråga om var du vill ha avlastningen. Du kan knyta en sjal så du är helt avlastad på axlarna, men bär med bröstkorgen. Däremot tycker jag inte att du får ner vikten på höfterna på samma sätt. Det skulle vara en torsoknytning där barnet i princip sitter på dina höfter.
Fördelen med sjal är att du kan knyta precis så som din kropp behöver just då. Flexibliteten är stor.
Selen har en viss förutbesämd form. Kanske har du inte hittat den optimala knytningen för dig, eller så är kanske en sele precis det du behöver när du ska gå långt?
Vilka knytningar lägger tyngden mer på bröstkorgen än på axlarna? Det borde vara ryggomslut som är bäst för det va?
Apelsin skrev:Sjal tycker jag avlastar bättre än sele, dock är det lite trixigt att få den att avlasta riktigt bra på ryggen. Men det går helt klart att fåd en till bättre än sele på ryggen (på magen är det ju inte alls svårt)
Ja på magen är det mycket lättare och där tycker jag en bra knytning är skönare än sele. På magen så är det lättare att få till själva "påsen" och så kan jag få till det så Joars ben liksom vilar ovanpå mina höftben (eller vad nu de utstickande benen som sitter strax nedanför midjan heter :hmm: :lol: )

Hmm nu när jag tänker på det borde jag träna på att verkligen få Joars ben riktigt utbredda runt min rygg, det kanske är det som gör att det inte blir lika bekvämt.

En annan sak som jag vet inte blir helt bra är att jag har svårt att få allt tillräckligt tight, speciellt första delen med påsen. Kryssen brukar bli bra. Och att Joar alltid lirkar ur ena armen så det blir snedbelastat. Fast det gör han i och för sig ganska ofta i selen också.
Men vad skönt att flera tycker att sjal är bättre än sele. Då borde det finnas hopp att jag också ska kunna få till det riktigt bra och avlastande med sjal.
Jag tycker sjal avlastar bäst så länge barnet sitter med armarna inne i sjalen (jag kan bara bära omslutet, av ryggsäck får jag ont direkt) och jag inte behöver röra armarna. Om man ska jaga storasyskon samtidigt korvar sjalen ihop sig på axlarna och det blir inte bra. Jag gillar sele.
Användarens profilbild
Av Helen
PrettyUgly skrev:
Helen skrev:det är en fråga om var du vill ha avlastningen. Du kan knyta en sjal så du är helt avlastad på axlarna, men bär med bröstkorgen. Däremot tycker jag inte att du får ner vikten på höfterna på samma sätt. Det skulle vara en torsoknytning där barnet i princip sitter på dina höfter.
Vilka knytningar lägger tyngden mer på bröstkorgen än på axlarna? Det borde vara ryggomslut som är bäst för det va?
Att avsluta ryggknytningar med tibetansk avslutning av olika slag lägger vikten på bröstkorgen = du knyter så det blir en bröstkorgsvlastning.
Att bära med torsoknytning där ingen vikt alls läggs på axlarna är ett annat allternativ. Den knytningen är jätteskön när man ska göra arbete där man böjer sig framåt. I trädgården eller liknande.

Själv är jag mer sjalmänniska än selmänniska, men jag uppskattar selarna också.
Användarens profilbild
Av Helma
Jag tycker absolut sjal avlastar bättre än sele. Men av bekvämlighet blir det mest sele nu. Men när jag byter till sjal, så blir det liksom alltid en aha-upplevelse, eftersom det är skillnad på avlastningen tycker jag.
Helen skrev:
PrettyUgly skrev:
Att avsluta ryggknytningar med tibetansk avslutning av olika slag lägger vikten på bröstkorgen = du knyter så det blir en bröstkorgsvlastning.
Att bära med torsoknytning där ingen vikt alls läggs på axlarna är ett annat allternativ. Den knytningen är jätteskön när man ska göra arbete där man böjer sig framåt. I trädgården eller liknande.

Själv är jag mer sjalmänniska än selmänniska, men jag uppskattar selarna också.
Aha. Tibetanskt jag kan inte använda mig av alls för det gör alldeles för ont vid brösten. Vad är torsoknytning?
PrettyUgly skrev:Double hammock tycker jag ser ut som att den borde vara väldigt skön och avlastande. Synd bara att den var så ful. Nog för att jag gillar min sjalar men jag vill helst inte ha dem som en tröja.
Och nu fick jag svar på en fråga om vad det var för knytning :lol: :urule:
Användarens profilbild
Av Alven
Jag tycker att den bra knuten sjal avlastar mycket bättre än en sele, men att en sele är bättre än en taskigt knuten sjal. Och med bra knuten menar jag ett riktigt tajt omslutet ryggkryss. Jag har aldrig lyckats med någon annan knytning så den blir lika bra. Ett litet barn bär jag helst i sjal men när det blir så stort att det vill ner och gå själv mellan varven är det mer praktiskt med en sele. Och sjal om jag skulle få för mig att gå på långpromenad med barnet på ryggen.
Jag håller med om att selen för ner tyngden till höften på ett bra sätt. Dock tycker jag det blir tungt åt axlarna med sele eftersom banden skär in. Tycker det är jättesvårt att få banden sitta bekvämt på axlarna med sele. Med sjal däremot så breder jag ut sjalen så det blir större yta som tar tyngden på axlarna. Därmed vinner sjalen ändå! Borde kanske sy en kombination med brett, stabilt midjebälte och sjalband over axlarna. :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?