Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

visslan skrev:
zandrama skrev:Den här mössan blev jag kär i. Men den känns lite svår för mig... Dessutom är mönstret beräknat från 8-10 år. :lol:

http://www.knittingdaily.com/blogs/patt ... -hood.aspx
Ja, visst är den vacker! Jag såg också den härom dagen. Fast jag tror inte den är så svår att göra ändå. Visst stickar man den på rundstickor?
Jag vet inte. Jag tittade bara på bilden och tänkte "wow vad fin, men svår den måste vara!", sen sparade jag mönstret. Jag hoppas att jag nån dag kan sticka mönsterstickat. 8)
zandrama skrev:
visslan skrev:
zandrama skrev:Den här mössan blev jag kär i. Men den känns lite svår för mig... Dessutom är mönstret beräknat från 8-10 år. :lol:

Ja, visst är den vacker! Jag såg också den härom dagen. Fast jag tror inte den är så svår att göra ändå. Visst stickar man den på rundstickor?
Jag vet inte. Jag tittade bara på bilden och tänkte "wow vad fin, men svår den måste vara!", sen sparade jag mönstret. Jag hoppas att jag nån dag kan sticka mönsterstickat. 8)
Jag tror faktiskt att den kan vara bra som nybörjarprojekt, just för att den inte är så stor. :D
visslan skrev:
zandrama skrev:
visslan skrev:

Jag tror faktiskt att den kan vara bra som nybörjarprojekt, just för att den inte är så stor. :D
Och så lär jag ju ha några år på mig. Jag tvivlar på att mina barn kommer vilja ha en sån mössa när de är 8-10 år (om man inte gör den röd/svart, blå/svart eller i andra "coola" färger). Fast som present kanske. Jag vågar inte försöka göra den mindre nämligen. :roll:
Jag vill ha en poncho. Eller kanske en stoooor sjal som inte är så ömtålig. Någon som har några inspirerande bilder?
Jag funderar antingen på en spetsstickad, typ Ilsefins i lingarn (fast i annat garn, någon som har garnförslag? Den får inte bli för ömtålig) eller rätstickad i ett garn med färgskiftningar, Kanske Kureyon om det inte blir för tjockt, eller det där Kaunigarnet. Crazy Magpies sjal var så himla fin. Den ska inte vara superstor, ungefär samma storlek som Ilsefins. Jag tänkte sticka efter den principen oavsett vad det blir, alltså två rektanglar som man syr ihop. Tror ni det blir bra även med ett färgskiftande garn eller är det bättre att göra på något annat sätt då?
Okej. Nu har jag kommit så långt till att jag bestämt mig för att sticka Ilsefins poncho fast i gult. Garnförslag? Originalet är i lin, men jag vill ha en värmande poncho så det bör vara något med ull i? Men inte för skört, ska man ta ett garn med lite syntet i så att det är starkare? Min rätstickade sjal i tunt ullgarn har gått sönder på massa ställen.

Så vill jag ha en v-sjal a la Crazy magpie fast i färgskiftande garn i gröna toner. Garntips?
alltså, jag är löjligt nöjd med den här koftan hittills - ni får ett smakprov på en kass bild.

Ska vi slå vad om att den blir hej-kom-och-hjälp-mig i storlek, eftersom jag är så nöjd med mönster och hur jag klarar mönstret hittills?
(41.33 KiB) Nerladdad 487 gånger
Kaffemoster - Oh, den såg fin ut! DU har verkligen all rätt att vara nöjd!
(och råkar den koftan bli rätt långsmal med toklånga ärmar kan jag säkert förbarma mig över den... :wink: )

Knyttet & K - Hitills är jag nöjd med Kaunigarnet, och det finns ju i en grönskiftande variant också (EK) , men det är ju frågan om du tycker att den blir alltför gul?
Tror säkert att det funkar fint med färgskiftande garn till en sån sjal/poncho av två rektanglar, men att sticka spetsstickat med skiftande garn tycker jag lätt kan bli lite tårta på tårta.

Bild
CrazyMagpie skrev: Knyttet & K - Hitills är jag nöjd med Kaunigarnet, och det finns ju i en grönskiftande variant också (EK) , men det är ju frågan om du tycker att den blir alltför gul?
Tror säkert att det funkar fint med färgskiftande garn till en sån sjal/poncho av två rektanglar, men att sticka spetsstickat med skiftande garn tycker jag lätt kan bli lite tårta på tårta.

Bild
Ja, jag hade inte tänkt mig både spetsstickning och färgskiftande garn, det var antingen eller. Men sen bestämde jag mig ju för färgskiftande garn till en sjal istället.
Kaunigarnet ser jättebra ut, den får vara mycket gul. Jag gillar gult. Hur mycket behöver man? Är din sjal stor?

Hur tror ni det blir att sticka Ilsefins poncho i Drops alpaca? Det finns ju i så fin mörkgul färg? Eller så tänker jag mig Kidsilk Haze från Rowan, jag har en sjal i det garnet som är underbart skön. Men jag håller på att sticka en sjal i ett mohairgarn från BC och det tycker jag inte alls om.
Knyttet&K - Min sjal är stickad på stickor 5,5, och jag hade 290g till att börja med uppdelat på två nystan, men det är en hel del kvar. Kanske inte ett helt hg, men mer än ett halvt iaf.
Mått vet jag inte riktigt på sjalen, men på bilden poserar storasyster med den, och hon är nästan 120cm lång nu, så sjalen blev så där härligt stor som jag ville ha den (den räcker ned på rumpan på mig, och jag är lång!)
För en mer normalstor, lite i halsduks-sjals-storlek tror jag att du klarar dig fint med ett nystan!

Bild

OT - nu blev jag ju supersugen på att köpa något nytt Kauni-garn och sätta stickorna i... de är ju så fina alla färgerna! :oops:
Åh den är så fiiiiin :loving:
Jag vill ha en ordentligt stor sjal, den ska användas som svepa-in-sig-i-sjal och inte som halsduk. Var köper man Kaunigarnet? Är det bara Garnkorgen som har det? Jag tyckte det var så svårt att se färger och så på deras sida.
Kauni har jag hittat hos www.helylle.se också, och sen i lilla garnbutiken i Sollefteå där jag snavade över det av en slump (men de köper från Garnkorgen)

Här finns en färgkarta, men jag tycker att de är lite bleka i färgen jämfört med i verkligheten... det gröna i mitt EX garn ser ju grått ut nästan, men lite ledrtåd ger det iaf!

http://www.scandinavianknittingdesign.eu/index1.html
Användarens profilbild
Av melon
Shit va ni hinner sticka! :shock:

jag försöker sticka mer på Sylvi men det kommer en massa födelsedagar och jobb emellan hela tiden. Just nu virkas det docka till Dante som han ska få när han blir 2 på tisdag. Måste bara passa på och tipsa om den helt underbara boken som jag fick idén från:

Bild
Av leonie
CrazyMagpie - är det en hjärtevärmare du har stickat? En sådan har jag gjort, är så härligt att kunna ha den som ett riktigt plagg, alltså kunna knyta den om sig så den sitter fast ordentligt.
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?