Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vet att det är många som älskar HSBC här. Och jag... Ja, jag gillar vrikkesikker...
(Povade omslutet på ryggen på IKEA i går och Lovis blev jättearg. Jag knöt just den för jag trodde hon skulle somna och så är det lättare att stötta huvudet, men hon blev helt tokig... Alldeles för mycket att titta på och så sitter man tight instoppad alldeles för långt ner på mammas rygg och kan INTE få ut armarna! (Jag sa ju det! Jag jobbar på att komma tillbaka till sjalarna och inte bara köra Manduca hela tiden, och det gick jättebra, förutom att hon blev helt tokig då... Men så kan det va om man har en mamma som missar typ, allt... Mat, sömn och blöjbytesmiss, då FÅR man bli ett mini-monster på IKEA... :oops: ))

Men, jag undrade ju vad ni ser för skillnad på vrikkesikker o HSBC...
Ett stort plus är ju att barnet hamnar högre. Det tycker jag är bra utom vid sömn. Och jag tycker vrikkesikker är lättare att få jämn, nu har jag bara provat HSBC ett par gånger, men den är ju inte symetrisk, och det stör mig, både bärmässigt och mentalt...
Sen har ju vrikkesikker ett extra lager tyg över arnet. Det skulle väl möjligen kunna vara en nackdel till sommaren. Men ni som tycker bättre om HSBC, varför gör ni det? Vad är det jag missar? :hmm:
(Nä, jag vet. Alla gillar ju inte alla knytningar, men jag är nyfiken! :) )

//A
Av sjaltokan
den heter shbc (secured high back carry) :wink: och nej jag gillar varken den eller vrikkesikker jag knyter omslutet utan att korsa fram.

Svingar upp sonen på ryggen tar sjalen under armen och sen slänger jag upp den på skuldran och runt ner mellan benen, då kan han sitta med armarna utanför om han vill, vill jag ha honom högt upp gör jag en enkel ryggsäck med tibetanskt avslut.
Ja, det var väl fasen att jag aldrig får det rätt! Det är DÄRFÖR jag föredrar vrikkesikker, det kan jag ju stava till! :Hahaa:
Ja, jag testade ryggsäck med i går, en liten snabbis och det har jag nog bara gjort med stor förut. Det var ok. Men jag fick en glipa så jag måste nog träna och bli duktigare på att dra ner sjalen ordentligt.
Men den är ju inte alls lika bekväm som vrikkeiskker. Ryggsäck är för mig verklig kortbära-knytning.
(Å jag gilar inte heller egentligen att korsa eller knyta över bröstet, det ser så fult ut när man har stora bröst, så jag skulla kanske testa omslutet utan knut. Det har jag nog inte provat tror jag...)

//A
Jag provade vrikkesikker igår, men jag får skitont i axlarna av knytningar som inte har tyg runt midjan och som inte är korsade fram. Är jag bara känslig i axlarna eller gör jag nått fel tro?
Njäää... Det är ju svårt att veta om du gör nåt fel... Jag gillar att slippa ha korsat eller knyt över bröstet och att inte ha knutet runt midjan, men det är enbart av fåfänga. Och min lilla väger ca 10 kg och det funkar för mina axlar.
Jag viker upp tyget över axeln så det blir dubblet, och sen hasar jag upp allt på axeln, eller, liksom, rynkar ihop det. Tänker ibland att man skulle testa att vika det fler ggr fram och tillbaka i stället så det blir slamare men inte rynkigt, men jag tycker det är lättare att få underkanten spännd om jag bara viker upp underkanten mot överkanten sas...
Vet inte om du blev nåt klokare.
Hur gör du med sjalen över axlarna? Hur stort är barnet du bär och hur vältränade är dina axlar?
Fru Fiske skrev:Jag provade vrikkesikker igår, men jag får skitont i axlarna av knytningar som inte har tyg runt midjan och som inte är korsade fram. Är jag bara känslig i axlarna eller gör jag nått fel tro?
Jag korsar fram innan jag knyter bak, när jag gör vrikkesikker. Och jag älskar att slippa knyt runt midjan! :vågen: Inte vackert med en massa fläsk över och under sjalknuten... :roll: :oops:
Annika, korsar du "andra" gången du kommer med sjalen över axlarna? Man borde ju kunna göra både och... Och vet du. Jag är inte ens speciellt fläskig längre. Inte SÅ i alla fall. Men det blir ju i alla fall osnyggt runt midjan! Dessutom tycker jag min Zara är så bylsig, men det är väl en vanesak...
Men jag ska prova att korsa över bröstet, (och ignorera att jag tycker det MED ser fult ut på mig).

//A
Fru Fiske skrev:Jag provade vrikkesikker igår, men jag får skitont i axlarna av knytningar som inte har tyg runt midjan och som inte är korsade fram. Är jag bara känslig i axlarna eller gör jag nått fel tro?
Jag fattar inte heller hur man kan bära lite större barn utan att avlasta runt midjan. Blir ju som att bära en jättetung ryggsäck utan avbärarbälte ungefär...

Korsar fram gör jag däremot aldrig även om det säkert ger bättre avlastning, jag tycker det blir lite tvångströje-effekt av det.
Lillblomma skrev:Annika, korsar du "andra" gången du kommer med sjalen över axlarna? Man borde ju kunna göra både och... Och vet du. Jag är inte ens speciellt fläskig längre. Inte SÅ i alla fall. Men det blir ju i alla fall osnyggt runt midjan! Dessutom tycker jag min Zara är så bylsig, men det är väl en vanesak...
Men jag ska prova att korsa över bröstet, (och ignorera att jag tycker det MED ser fult ut på mig).

//A
Ja, jag korsar andra gången jag kommer med sjalen över axlarna, precis innan de åker ner till knut på ryggen.

Jag är också van gås-sjalen och är så sugen på en sjal med mönster, men när du skriver sådär om zaran så blir jag tveksam... Jag gillar ju verkligen gåsen! Tänk om alla andra sjalar känns bylsiga... :whut: Kanske det blir en till gås i alla fall, i annan färg....
thowida skrev:den heter shbc (secured high back carry) :wink: och nej jag gillar varken den eller vrikkesikker jag knyter omslutet utan att korsa fram.

Svingar upp sonen på ryggen tar sjalen under armen och sen slänger jag upp den på skuldran och runt ner mellan benen, då kan han sitta med armarna utanför om han vill, vill jag ha honom högt upp gör jag en enkel ryggsäck med tibetanskt avslut.
Jag vet inte hur många gånger jag läst omslutet men korsar inte fram. Jag fattar fortfarande inte.... :hmm:
Hur gör du då? Steg för steg! :tumup: :)
Jag gillar vrikkesikker men armarna domnar i den. Jag kör omslutet men jag måste avsluta tibetanskt annars åker axelbanden av axlarna...
Min favvo är ju vanlig ryggsäck med tibetanskt avslut.
Lillblomma skrev:Njäää... Det är ju svårt att veta om du gör nåt fel... Jag gillar att slippa ha korsat eller knyt över bröstet och att inte ha knutet runt midjan, men det är enbart av fåfänga. Och min lilla väger ca 10 kg och det funkar för mina axlar.
Jag viker upp tyget över axeln så det blir dubblet, och sen hasar jag upp allt på axeln, eller, liksom, rynkar ihop det. Tänker ibland att man skulle testa att vika det fler ggr fram och tillbaka i stället så det blir slamare men inte rynkigt, men jag tycker det är lättare att få underkanten spännd om jag bara viker upp underkanten mot överkanten sas...
Vet inte om du blev nåt klokare.
Hur gör du med sjalen över axlarna? Hur stort är barnet du bär och hur vältränade är dina axlar?
Mitt barn väger 11,5, så det är nog ungefär som ditt, men jag har nog känsliga axlar. Knut över bröstet är det värsta jag vet, typ tibetansk, kan inte andas. ;) Tror jag ger upp vrikkesikker. Omsluten ryggsäck som är korsad fram, tycker jag är både smidigare och enklare och avlastar bättre.
Av sjaltokan
katha skrev: Jag vet inte hur många gånger jag läst omslutet men korsar inte fram. Jag fattar fortfarande inte.... :hmm:
Sjalen över ryggen på sonen
Svinga upp på ryggen
Bred ut sjalen
Ta vänster ände mellan benen
tar höger ände fram under armhålan
kastar upp sjalen på axeln Övre sjalkanten ska vara inåt.
tar sjalen bakom ryggen med vänster hand tar jag tag i överkanten och ner mellan benen på barnet och fram mellan mina ben.
Likadant på andra sidan
thowida skrev:
katha skrev: Jag vet inte hur många gånger jag läst omslutet men korsar inte fram. Jag fattar fortfarande inte.... :hmm:
Svinga upp på ryggen
Bred ut sjalen
tar sjalen bakom ryggen med vänster hand tar jag tag i överkanten och ner mellan benen på barnet och fram mellan mina ben.
Likadant på andra sidan
Det där ska jag testa. Avlastar det lika bra som när man gör en knut? Jag tycker att det är så mycket snyggare när man slipper ha något över brösten.
thowida skrev:
Svinga upp på ryggen
Bred ut sjalen
Likadant på andra sidan
Nu tror jag att det gick in! :tumup:
Sen knyter du i midjan eller tibetanskt avslut?
Så om jag förstått det så är det sjaländarna under armarna, höger ände över höger axel, korsa den ner till vänster sida och likadant på andra sidan? Rätt?
Det är som vrikkesikker men ingen ryggsäck först.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?