Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Vi vill ha rullgardiner till köket. Två smala brevid varann i varje fönster, som ska sila ljuset snyggt. Så man inte får solen i ansiktet vid matbordet...
Vi har höga gamla fönster med spröjs 1/3 upp. Jag skulle vilja ha linnetyg, vitt. Men det finns inte på rullgardin utan bara på hissgardin (som vi inte vill ha) vi vill ha släta raka...

Nån som gjort egen rullgardin? har fått för mig att jag läst nånstans... Tänkte man kan ta bort befintligt tyg och limma på sitt eget på stången?

Linnetyget kan man ju stärka för att få det lite mindre fladdrigt. Och så en isydd pinne (tyngd) längst ned. (som på panelgardiner)
Av lilla trasdockan
min mamma gjorde rullgardiner då jag va liten å hon köpte skitbilliga klara å "klädde om" ska tydligen vara rätt enkelt
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Jag har gjort rullgardiner till vardagsrummet (mörkläggning till projektorn). De är lixom upp-och-ner. En rundstav i mitten som tyget rullar upp på. I överänden är tyget fäst på en liten rektangulär list. Snören (vaxat vävt snöre, ser ut som läderremmar) fästa bakom listen, går ner under "rullen" och upp på framsidan... Hmm... kan inte beskriva utan att rita så jag fotar. :)

Kanske inte vad du är ute efter men jag tycker att de fungerar bra och är mycket snyggare i vardagsrummet än en ful vanlig rullgardin. :)

Ha det så bra! :)

/Sofia

PS. Ojsan, glömde bilderna:
DSC_8641.jpg
DSC_8642.jpg
DSC_8643.jpg
Av vickan1976
Sådana syr alltid jag med! Det går fort och är bara några få sömmar. Jag häftar fast tyget på plattlisten som fästs i väggen och ibland även på rundstaven nertill. Kan varmt rekomendera det.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Sofia! De var ju ättesnygga! Som hissgardiner fast utan skrynklet! Hajjar inte riktigt hur tyget rullar upp sig med hjälp av snöret men det kanske kommer under arbetets gång. Tror du att linnetyg skulle funka?
Vickan! Låter toppen att det går fort! Det gillar jag!
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Emmamedhunden skrev:Sofia! De var ju ättesnygga! Som hissgardiner fast utan skrynklet! Hajjar inte riktigt hur tyget rullar upp sig med hjälp av snöret men det kanske kommer under arbetets gång. Tror du att linnetyg skulle funka?
Vickan! Låter toppen att det går fort! Det gillar jag!
Tack! :)

Se min extremt vackra paint-bild ;) för varför rullgardinen rullar upp sig. Snöret åker alltså upp på framsidan men rör sig inte på baksidan.
rullgardin.jpg
Är tyget supertunt och snöret glatt så kan jag tänka mig att det blir skrynkel i stället. Men isf kanske man kan fixa snören som är "gummerade" på något sätt.

Linnetyg går säkert bra. :)

Jag har bara zickzackat runt och sytt två raksömms-sömmar (i top och botten) och trätt in rundstaven och den andra träbiten. Sen är det bara att sätta upp. :)

Appropå rundstav bör man nog inte ha en för liten och lätt. Ju mer den väger, desto rakare borde gardinen hänga och desto lättare borde det vara att få tyget att rulla med snöret upp och inte glida och veckas (högre friktion).

Man ska nog se till att ha lite tyg pårullat även i lägsta läget så det rullar vidare lätt.

Lycka till med sömnaden! (eller vad man ska kalla det, för mig tog nog fönstermätandet och spikandet mest tid, man vill ju inte få det snett. :))
Av MittNyaJag
Sånna gardiner har jag oxå gjort, snabbt och enkelt!
Jag har typ linnetyg i mina, ganska skirt men ändå relativt stadigt. FUngear hur bra som helst. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?