Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smurfstrumpan
Hej! Jag undrar om det finns några knep kring att amma i sjal? Jag väntar mitt andra barn och har köpt en Mam Eco och har alltså inte hunnit prova bära i sjal ännu. Däremot har jag läst lite om andra som haft problem med att amma i trikåsjal. Jag har tänkt ta med mig sjalen till BB, och undrar om det finns några knep kring att amma i sjal? Nåt man bör tänka på?

Tack på förhand! /Emma
Av Smurfstrumpan
Ingen som brukar amma i sjalen? Eller är det så självklart hur man gör när man väl har bebis i sjalen? Det kanske inte behövs något knep?
Användarens profilbild
Av Victoria P.
mitt tips om du vill studera hur folk löser diverse inom sjalbärande är youtube! Jag lärde mig ryggbärande därifrån. Ska lära mig amma i långsjal sen när lillebebben kommer i augusti (ammade bara i ringsjal sist)

skriv in sökord babycarrying på youtube så ska du se att du hittar massor! :D
Av lisae
Letar efter samma som du! Vad hittade du på youtube? Hittar inte rätt sökord. Tacksam för länkar om någon har!
Av Ponyo
Smurfstrumpan skrev:Ingen som brukar amma i sjalen? Eller är det så självklart hur man gör när man väl har bebis i sjalen? Det kanske inte behövs något knep?
Jag har för mig att många tycker att det är ganska så svårt att få till (snälla rätta mig om jag har fel). Själv ammade jag i både trikåsjal (vagga) och kortsjal.
Jag studerade bilder/instruktioner på amning i trikå noga, och det gick riktigt bra.
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
Jag har aldrig använt trikåsjal utan bar i vävd sjal (Hoppediz) från början. Jag tycker att det fungerade jättebra att amma i den. Jag knöt in honom i omslutet kryss (fast med krysset i "korvar" som i en ryggsäcksknytning) sen "hissade" jag bara ner honom till bröstet, flyttade honom lite i sidled och höll en hand som huvudstöd. Efteråt fick jag dra sjalen som stöd för huvudet. Alternativt kan man nog halvt knyta upp och få barnet högre upp igen.
Av Smurfstrumpan
Av det jag hittade på Youtube så verkade det smidigaste att amma i (nu kommer jag säkerligen använda fel termer, rätta mig gärna) omslutet kryss med "smokingbältet" innanför krysset, och att man knöt sjalen med bebis i för att få bebben i rätt höjd. Sen tog de den ena delen av krysset som stöd för huvudet och den andra delen bredde de över rumpan. Det såg ut att bli en väldigt bra amningsposition, men kanske svårare för en rookie att få till?

Alternativet verkar ju vara att först knyta sjalen, dubbelt omslutet kryss (?) med smokingbältet utanför krysset, och sen lägga i bebis i vagga, men då verkar huvudet komma lite för högt upp? Eller det går bra att flytta ner bebis till amningsposition och sen upp igen?

Jag har ju aldrig testat nåt av detta med en bebis i sjalen, men om ca en månad får jag ju förhoppningsvis göra det ;-)
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag tycker det är lättast att amma i ringsjal/bärpåse, men om jag ammar i en trikåsjal gör jag det helst med smokingbältet innerst. Tycker det stödjer upp bättre liksom.
Av Vinterhumlan
Smurfstrumpan skrev:Av det jag hittade på Youtube så verkade det smidigaste att amma i (nu kommer jag säkerligen använda fel termer, rätta mig gärna) omslutet kryss med "smokingbältet" innanför krysset, och att man knöt sjalen med bebis i för att få bebben i rätt höjd. Sen tog de den ena delen av krysset som stöd för huvudet och den andra delen bredde de över rumpan. Det såg ut att bli en väldigt bra amningsposition, men kanske svårare för en rookie att få till?

Alternativet verkar ju vara att först knyta sjalen, dubbelt omslutet kryss (?) med smokingbältet utanför krysset, och sen lägga i bebis i vagga, men då verkar huvudet komma lite för högt upp? Eller det går bra att flytta ner bebis till amningsposition och sen upp igen?

Jag har ju aldrig testat nåt av detta med en bebis i sjalen, men om ca en månad får jag ju förhoppningsvis göra det ;-)
Det låter spännande, har du någon länk?
Av wokka
Bra tråd! Jag har också tänkt mig att lära mig amma i sjalen den här gången. Första barnet var av det slaget att hon protesterade vilt om huvudet satt fast, så jag försökte inte ens med henne. Får väl se om nästa barn accepterar det, då kan det nog vara väldigt praktiskt att kunna amma i sjalen ibland.
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
Verkar praktiskt att inte behöva stödja huvudet :tumup: men jag antar att det gäller att få till det så att barnet kan flytta huvudet vid behov. Är det tyngre att bära i vagga än sittande? Jag gillade att kunna bära högt upp först (för avlastningen) och sen bara hissa ner och amma "i farten" men alla måste ju hitta vad som passar dem! Ska nog ändå testa om det blir ett barn till så småningom!
wokka skrev:Bra tråd! Jag har också tänkt mig att lära mig amma i sjalen den här gången. Första barnet var av det slaget att hon protesterade vilt om huvudet satt fast, så jag försökte inte ens med henne. Får väl se om nästa barn accepterar det, då kan det nog vara väldigt praktiskt att kunna amma i sjalen ibland.
Stötta med handen i omslutet kryss tycker jag funkade bra :tumup:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?