Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av surftrollet
Först en specifik fråga (eller två): Jag har sparat glasrör som det har varit vaniljstänger i. De ser ut som provrör ungefär, fast utan krage högst upp. Några har en plastkork kvar. Vad kan man göra av dem?
Jag har också ett gäng metallrör nånstans, som det har varit cigarrer i. Vad kan man göra av dem? De har små lock av metall med ett litet hål mitt i. Min man gav mig den fina plywoodlådan de en gång låg i på villkor att jag skulle göra något av metallrören...

Har ni några andra kreativa tips på saker man kan återanvända?

Gillar ni sånt här tänk så rekommenderar jag en googlesökning på DIY recycle reuse. En favorit jag hittat är salt-/pepparströare av gamla glödlampor och korkarna från PET-flaskor.
Bild
Användarens profilbild
Av MammaMuckla
Åh vad roligt :-) min stora tjej har precis haft en sådan reuse vecka i skolan å vad med fint hon hade hem :loving:

Vet inte hur breda glasrören är men fylla dem med färgad sand å sätta små ljus i och hänga i fönstret?

Metallrören kanske kan bli ett vindspel (eller vad heter det?)
Av surftrollet
Vad fick de göra i skolan? :)

Rören är för smala för ljus (typ nån cm invändigt), men jag har fått nån tanke om att hänga upp dem längs ett snöre från gardinstången och hänga en blomma i varje rör... Jag är inte så bra på att ta in blommor bara.

Gamla barnmatsburkar är bra som ljuslyktor! Och små presentburkar av egen marmelad, kanske i ett kit med lite te i en annan burk och hembakta skorpor i en liten påse av gammalt presentpapper. ;)

Nu när jag satt och funderade så kom jag på en annan sak, som jag redan gjort: Jag hade en gammal tesil i metallåtervinningen, en sån där kula med tångliknande arm. En halva av kulan gick av, och nu sitter den delen i ett hål i ett lock till en turkisk yoghurtburk. Jag satte lite små hål längs lockkanten, och skar ut två små sneda skåror på kanten så att man kan böja in handtaget i skårorna och på så vis ställa burken upp och ner med ventilation. Min egen version av groddningsburk! :vågen: Återstår att se om den är något att ha. (Och när groddarna är klara så är det bara att ta ett annat lock och sätta på innan man ställer in dem i kylen.)
Användarens profilbild
Av borås
jag har virknålar i gamla metall-cigarr-rör! :D

perfekt om man ska ta med sig handarbete när man ska nånstans, jag tycker alltid virknålarna försvinner annars... :hmm:

(funkar även bra med gamla metall- eller plaströr som brus-vitaminer kommer i.) :wink:
Användarens profilbild
Av Fryle
esarina skrev: Rören är för smala för ljus (typ nån cm invändigt), men jag har fått nån tanke om att hänga upp dem längs ett snöre från gardinstången och hänga en blomma i varje rör... Jag är inte så bra på att ta in blommor bara.

Gamla barnmatsburkar är bra som ljuslyktor! Och små presentburkar av egen marmelad,
Kanske kan man bara samla rören i en glasburk och sätta blommor i? Det kunde bli ett trevligt arrangemang. Men är man inte så bra på att ta in blommor kvitttar det nog hur man tänkt arrangera dem...

Barnmatsburkar är inte bra till egentillverkad marmelad. Av säkerhetsskäl ska det inte gå att få undertryck i dem igen. Jag har märkt att det går, men bara hos långt mindre än hälften av burkarna.
Av Britt
Fryle skrev: Barnmatsburkar är inte bra till egentillverkad marmelad. Av säkerhetsskäl ska det inte gå att få undertryck i dem igen. Jag har märkt att det går, men bara hos långt mindre än hälften av burkarna.
:hmm: Jag har använt barnmatsburkar till gelé mm i hela mitt syltande, saftande liv och bara ett fåtal gånger har jag misslyckats med att få det tätt. Är det bara tillräckligt varmt när man fyller burkarna brukar det inte vara något problem och då får man samma "klick" i burkarna som från början. Ställer man dem dessutom upp och ner när man fyllt dem så finns ingen möjlighet för luft att komma in och förstöra innehållet.
Användarens profilbild
Av MammaMuckla
esarina skrev:Vad fick de göra i skolan? :)
Fick inte se allt, tydligen är det ju mors dag snart :-) Men hon hade gjort en discokula med hjälp av gamla cd/dvd-skivor, hade målat med någon struktur/glitterfärg på en gammal flaska så det blev en vas bland annat
Användarens profilbild
Av Fryle
Britt skrev:
Fryle skrev: Barnmatsburkar är inte bra till egentillverkad marmelad. Av säkerhetsskäl ska det inte gå att få undertryck i dem igen. Jag har märkt att det går, men bara hos långt mindre än hälften av burkarna.
:hmm: Jag har använt barnmatsburkar till gelé mm i hela mitt syltande, saftande liv och bara ett fåtal gånger har jag misslyckats med att få det tätt. Är det bara tillräckligt varmt när man fyller burkarna brukar det inte vara något problem och då får man samma "klick" i burkarna som från början. Ställer man dem dessutom upp och ner när man fyllt dem så finns ingen möjlighet för luft att komma in och förstöra innehållet.
Jag har hällt het sylt i heta burkar, visserligen inte ställt dem upp och ner, men hos mer än hälften har klicket försvunnit ganska snart. Kanske det är skillnad på barnmatsmärken?
Av Britt
Fryle skrev:
Britt skrev:
Jag har hällt het sylt i heta burkar, visserligen inte ställt dem upp och ner, men hos mer än hälften har klicket försvunnit ganska snart. Kanske det är skillnad på barnmatsmärken?
Det tror jag inte, men det är viktigt att få på locket rätt från början, en del kan sitta aningen snett och då funkar det inte. Jag brukar prova så att respektive lock passar innan jag värmer upp dem.
Av surftrollet
Fryle skrev:
Britt skrev:
Det tycker jag att det är. Jag kommer inte ihåg vad märkena heter men de med klisterlapp på lockkanten tycker jag är bättre än de med plastring runt locköppningen.
Av Britt
esarina skrev:
Fryle skrev:
Britt skrev:
Det tycker jag att det är. Jag kommer inte ihåg vad märkena heter men de med klisterlapp på lockkanten tycker jag är bättre än de med plastring runt locköppningen.
Kom på att det kanske är så att locken blandas mellan märkena och det då inte funkar? Tror att en del har olika gängor och det går att skruva på, men blir inte tätt om man har "fel" lock. Jag provar alltid locken innan jag värmer i ugnen, det är lite pilligt att få rätt lock till rätt burk, men om man tar allt i samma ordning som man lägger in det så brukar det gå bra.
Användarens profilbild
Av mossanvit
esarina skrev:Rören är för smala för ljus (typ nån cm invändigt), men jag har fått nån tanke om att hänga upp dem längs ett snöre från gardinstången och hänga en blomma i varje rör... Jag är inte så bra på att ta in blommor bara.)
Jag har också sparat såna och funderat på samma sak :shock: :) Men för mig faller det på att jag inte har någon gardinstång som tål extra vikt.
esarina skrev:Nu när jag satt och funderade så kom jag på en annan sak, som jag redan gjort: Jag hade en gammal tesil i metallåtervinningen, en sån där kula med tångliknande arm. En halva av kulan gick av, och nu sitter den delen i ett hål i ett lock till en turkisk yoghurtburk. Jag satte lite små hål längs lockkanten, och skar ut två små sneda skåror på kanten så att man kan böja in handtaget i skårorna och på så vis ställa burken upp och ner med ventilation. Min egen version av groddningsburk! :vågen: Återstår att se om den är något att ha. (Och när groddarna är klara så är det bara att ta ett annat lock och sätta på innan man ställer in dem i kylen.)
Hoppas det funkar! Alltid bra att slippa köpa saker. Fast jag är nöjd med min köpta 8)
Av surftrollet
mossanvit skrev:
esarina skrev:Rören är för smala för ljus (typ nån cm invändigt), men jag har fått nån tanke om att hänga upp dem längs ett snöre från gardinstången och hänga en blomma i varje rör... Jag är inte så bra på att ta in blommor bara.)
Jag har också sparat såna och funderat på samma sak :shock: :) Men för mig faller det på att jag inte har någon gardinstång som tål extra vikt.
:Hahaa: Inget är nytt under solen. :)
mossanvit skrev:
esarina skrev:Nu när jag satt och funderade så kom jag på en annan sak, som jag redan gjort: Jag hade en gammal tesil i metallåtervinningen, en sån där kula med tångliknande arm. En halva av kulan gick av, och nu sitter den delen i ett hål i ett lock till en turkisk yoghurtburk. Jag satte lite små hål längs lockkanten, och skar ut två små sneda skåror på kanten så att man kan böja in handtaget i skårorna och på så vis ställa burken upp och ner med ventilation. Min egen version av groddningsburk! :vågen: Återstår att se om den är något att ha. (Och när groddarna är klara så är det bara att ta ett annat lock och sätta på innan man ställer in dem i kylen.)
Hoppas det funkar! Alltid bra att slippa köpa saker. Fast jag är nöjd med min köpta 8)
Den verkade bra så det ska du väl vara. 8) Tack för inspirationen! ;) Min är inte testad än eftersom jag redan har groddar i kylen.

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?