Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
glis skrev:Jag har svårt att reda ut hur det är tänkt att man skall sticka löven på Sylvi. :hmm:
Klistra in beskrivningen, och en bild om du har. Så är vi en hel bunt som kan hjälpa till. Kanske.
Nu börjar det likna något! Mitt nya/senaste projekt är en spetssjal efter anvisningar fån Evelyn A. Clarkes bok "Knitting Lace Triangles" (finns att köpa via hennes egen hemsida). Jag började med hennes ripple lace.
Bild

Sedan bestämde jag mig för att använda rosebud mesh från Barbara Walkers* A Second Treasury of Knitting Patterns.
Bild
Det var lite mer intrikat, så nu försöker jag få ner det hela i ett diagram...
Bild
Inte helt lätt eftersom en del varv har fler maskor än andra.

*Kan rekommendera hennes serie om 4 böcker. De finns i limmat nytryck på t.ex. Amazon eller som inbundna originalutgåvor på Ebay.
Användarens profilbild
Av glis
Jag skall försöka lägga upp en bild/ beskrivning.
Jag tänkte beställa trekantiga-sjalar-boken, men det skulle kosta mer i frakt än vad boken kostar så jag lägger ner. Jag kan gott testa något billigare spetsmönster först och se om jag gillar det.
Användarens profilbild
Av MuuM
visslan skrev:
glis skrev: Jag tänkte beställa trekantiga-sjalar-boken, men det skulle kosta mer i frakt än vad boken kostar så jag lägger ner.
Gjorde den? Det kom inte jag ihåg. :?
Selektivt minne... ;-)
Användarens profilbild
Av glis
Jo, svårigheterna med löven är att jag inte förstår hur ökningarna skall göras. Framför allt är det

m3: pick up the running thread that lies befor the next st, twist it and knit in front, back and front of the st

Men jag är också osäker på

Inc: Pick up the running thread that lies befor the next st and knit it

Det verkar ju enkelt, symboliseras av ett M och det står två M med en tom ruta mellan i diagrammet. Den tomma rutan är såklart en rät maska, men om jag plockar upp, stickar själva M-maskan, stickar en rät och plockar upp framför nästa M så får jag en maska för mycket. På bilderna ser det ut som om man kan få till en prydlig mittnerv på bladet men på mitt försöksblad syns inte det:
Bild
Sjalen stickad i Kauni-garnet är avmaskad och klar! :vågen:
Härligt stor blev den, och det där idiotsäkra mönstret jag klurade ut efter att ha tittat på andra v-randiga sjalar visade sig funka fin fint! :tumup:

Bild

Brukar vanligtvis inte namnge saker jag skapar, men har bestämt att den får heta Valborg.
Rött och orange för eld och glödande majbrasor, lila för krokusarna som sticker upp här och var i gräsmattan och ljusgrönt för de små "musöron" som kan skymtas på såväl träd och buskar...
Vad fina grejer ni gjort :vågen:

Själv har jag inte stickat alls på slutet. Jag planerade för många projekt så det blev kortslutning och jag sydde lite istället :lol:
Fast jag stickar något varv nu och då på min knytsjal. Jag gillar inte garnet alls, det är hemskt att sticka med men jag tror att sjalen blir rätt bra när den blir klar...

I helgen började jag dock på en kofta till Agnes, den där Surpriseinspirerade garnstudiokoftan som någon länkade till tidigare i tråden. Färgerna blev dock helt fel insåg jag när jag stickat ena ärmen så idag var jag och bytte garn till färger som är lite mer Agnes. Egentligen hade jag velat ha den i rött/orange men det garnet fanns inte och jag ville ha garnet på en gång så det blev blå/grön/turkos-randigt.
glis skrev:Jo, svårigheterna med löven är att jag inte förstår hur ökningarna skall göras. Framför allt är det

m3: pick up the running thread that lies befor the next st, twist it and knit in front, back and front of the st

Men jag är också osäker på

Inc: Pick up the running thread that lies befor the next st and knit it

Det verkar ju enkelt, symboliseras av ett M och det står två M med en tom ruta mellan i diagrammet. Den tomma rutan är såklart en rät maska, men om jag plockar upp, stickar själva M-maskan, stickar en rät och plockar upp framför nästa M så får jag en maska för mycket. På bilderna ser det ut som om man kan få till en prydlig mittnerv på bladet men på mitt försöksblad syns inte det:
Bild
Efter vad du beskriver låter det ju som om det är fel på diagrammet.. :hmm: om nu alltså en Inc symboliseras av M och en tom ruta är en rät maska.
m3 är ju "gör tre" du plockar upp en tråd mellan maskorna och stickar upp tre nya maskor i den. Men vad du beskriver kring "Inc" verkar ju minst sagt lite mystiskt...
Jag håller med Knyttet. Jag har inte stickat på länge. Några varv då och då på koftan (som verkar rätt stor i storlek, så den passar nog i höst också på Vidar och så nåt eller ett par år på Svante). Annars är det stickningsstiltje här. Men det är så härligt att titta på era alster, de är så fina! :love:
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?