Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av skogsväsen
Vill ni dela med er av era kunskaper om den fantastiska indion?

Det finns indio med bomull (har en sådan) sedan så finns det ju dem som är blandade med lite olika tex ull, lin o hampa o någon med siden också..

Bomullen är ju väldigt skön men visst borde det bli svalare med hampa eller lin, men hur sköna är dem, det känns som om de skulle kunna vara lite strävare?
Ull blir det varmare eller svalare, o klias den så som vissa ullsaker kan göra?
Hur är de olika blandningarna i avlastningssynpunkt? Vilken indio skulle ni välja som sommarsjal?
Användarens profilbild
Av mari_tres
Ullen är mjuk och go, lite ullig men inte så att det stör tycker jag.

Linen har jag inte fått bära i än :hmm: M har fått för sig att hon bara ska bäras i Bebinan just nu :roll: men det känns som om den är stadigare än den i ren bomull, och kanske bättre till större barn. Dessutom är iaf min linindio 70 cm bred, vet inte om det bara är min eller om linindion är det överlag :hmm:
Av legenden29
Jag har en med bomull, en med ull o en med siden o ull o jag tycker att den som avlastar bäst är ullen, medans den mjukaste är den rejält ingosade bomullsDidyn, o den lättaste är den med siden o cashmere. Skulle vilja testa en siden o en cashmereull oxå, men det får vi se när det blir av...

Ändring; Jag har inte alls en Indio av de sorter jag räknar upp här ovanför, jag har en DIDY, inte Indio. Av Indiosorterna har jag bara en med ullblandning. Sorry att jag som vanligt inte läst ordentligt i varken rubrik eller första inlägg!!!! (Tänker inte ens försöka komma på en förklaring till varför jag alltid gör så här utan accepterar helt lugnt att ajg är oförbätterlig o hopplös... :roll: )
Senast redigerad av legenden29 den ons apr 29, 2009 10:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av skogsväsen
Tack för svar, nu när jag har kikat runt lite så ser ju den med siden ut att vara riktigt tunn, kanske får bli en sådan till sommaren. Tråkigt att linen skulle vara bredare än de andra indiosarna nu kommer jag nog inte våga beställa en sådan.
Cashmere har jag bara haft i vinterkappor o de har varit varmt som tusan, men mjukt.

Hur är hållbarheten på siden?
Användarens profilbild
Av thanisa
Hur tjocka indiorna är är nog mer skillnad mellan de olika färgerna än med matrialen. Vad jag har hört så ska indio cashmere kupfer vara otroligt tunn, så tunn att jag vet många som skickat tillbaks den medan graphiten har varit trevligare i tjocklek.

Jag har kännt på en del indior men jag ska istället prata om de 3 jag har som jag har mer erfarenhet utav. Den ena är indio zimt/kobalt med ull. En tunn och väldigt vacker sjal. Tunnheten och mjukheten gör att jag gillar den väldigt mycket. Indio med hampa, först otroligt vacker färg. En riktig slitvarg. Känns stark, skön att knyta. Nog en av de bästa indiosarna. Tyvärr beställde jag en femma och jag trivs mycket bättre i storlek 6 så jag använder den inte så ofta. Indio koralle, är en bomullsindio och inte på långa håll lika gosig och skön som de andra två jag har. Är man ute efter en enfärgad indio så skulle jag rekomendera en indio med hampa som man sedan färgar i önskad färg, hampan är skönare än bomullen helt klart. Vill man ha en indio med fler färger så hade jag nog valt en blandsort just nu antagligen en i siden eller ull.
Användarens profilbild
Av mari_tres
skogsväsen skrev:Vad roligt att ni är flera som har indios i olika material.
Jag vill ha en av varje..
:iagree: det vill jag med :lol: eller iaf få prova de olika.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Jag vill ha en i hampa! en stl 7 dessutom! :mums: var ska man hitta en sån till bra pris? Lär ju knappast finnas så många beggade i den längden i hampa? :hmm:
Av sjaltokan
Emmamedhunden skrev:Jag vill ha en i hampa! en stl 7 dessutom! :mums: var ska man hitta en sån till bra pris? Lär ju knappast finnas så många beggade i den längden i hampa? :hmm:
jag har en 6:a till salu men det hjälper ju inte... 8)
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
thowida skrev:
Emmamedhunden skrev:Jag vill ha en i hampa! en stl 7 dessutom! :mums: var ska man hitta en sån till bra pris? Lär ju knappast finnas så många beggade i den längden i hampa? :hmm:
Du har då ju allt! :D :siishah: det går inte att dra i den lite?
Av sjaltokan
Emmamedhunden skrev:
thowida skrev:
Du har då ju allt! :D :siishah: det går inte att dra i den lite?
Nja den är 489 cm i dagsläget och så jättemycket längre blir den nog inte..
Användarens profilbild
Av skogsväsen
Nu har jag provat lite o tänkte dela med mig av mina erfarenheter..

Hampan, vilken mardröm när jag öppnade kartongen ojoj men så stod det att efter tvätt blir den mjukare. In i maskinen o ut kom en betydligt mjukare sjal. Den är ungefär lika tjock som en bomulls indio men svalare o stadigare. Känslan är som en linne duk, den har struktur men när man väl har knutit in sig o barnet så är den fantastiskt avlastande. Efter användning blev den bra men aldrig helt hundra då jag är en liten person så upplevde jag den som lite otymplig över axlarna. Rekomenderar hampan till den som bär ett större barn mycket.

Ullen, är också lika tjock som bomullsindion dock med en lite ullig känsla. Men den varken klias eller sticks. Tre ullindios flyttade hit under projektet testa, en fick flytta igen. Den har skönt gung när man går, V somnar på två sekunder när jag bär alltså är den betydligt stretchigare(?) än bomullen. Jag tror att ullen är för varm på sommaren, i allafall en varm dag. När det är regningt är det mysigt att svepa in sig i den, jag önskar så att jag hade haft en ullindio i vintras. Mjuk o gosig.

Siden, alltså detta är svårt, jag har två siden sjalar o det är två helt olika sjalar. Den ena känns verkligen som siden torr, sträv o frasig, fast ändå len, jag skulle vilja vara naken när jag bär med denna :oops:. Den avlastar bra fast att den är så tunn, siden skall ju vara starkt. Den luktar lite konstigt när den kom, men siden luktar tydligen så. Tvätta o låt torka utomhus så har man löst det. Den är vacker, riktigt vacker vilken lyster! Den andra siden är som en tunnare bomulls indio fast många gånger mjukare, även den är riktigt sval. Bar många timmar i riktig sommarhetta o varken jag eller V blev varma o svettiga trots att han sov två timmar under promenade o normalt svettas som tusan när han sover. Lite besviken är jag att den andra inte har samma lyster o känsla av lyx men mjukheten gör att den får stanna ändå. Siden sjalarna är lååååånga. Den ena är en 6:a som mäter 5,1 o den andra är en 7:a som mäter 5,5 meter svansarna hänger nedanför knäna på mig när jag knyter på magen o jag vet inte hur jag skall få till det på ryggen kanske avsluta med en stor rosett?

Min första bomullsindio var en rejält ingosad sak o jag blev kär, efter det så har jag haft en hel del olika ingosade o olika tjocka, men alltid mjuka o avlastande. Indio är bäst o får jag bara välja en sjal den här sommaren så blir det en lyxigt frasig o sval sidenindio. Jag vill nog testa lin o cashmere också men just nu är jag nöjd..
Användarens profilbild
Av Be-Linda
legenden29 skrev:Vilken bra redogörelse! Den tackar jag för!
:iagree:

Skulle dock behöva mer info om Lin... :roll:
Användarens profilbild
Av thanisa
ROligt att läsa skogsväsen. Måste dock undra lite, hur länge hade du hampan? Min syster har min just nu och hon är liten och jag tycker inte alls att den skulle bli klumpig på hennes axlar, bomullsindion är klumpigare och inte alls lika gosig. Hade det inte varit för att jag vill ha längre sjalar så tror jag att hampan hade vari min favorit. Sidenindio har jag dock inte prövat men siden wellen. Den är sonens favorit tillsammans med ullindion. Min ullindio är tunn, mjuk och definitivt bra mycket tunnare än min bomullsindio, men jag har för mig att de olika färgsättningarna kan skilja en hel del i tjocklek vilket ju kan göra att man upplever det olika. Tror inte den tillhör en sjal som jag skulle säga att var för varm på sommaren men då är nog min en av de tunnare ullindiosarna.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?