Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Fiffa5
Hej!

Har efter tips här köpt en Beco Butterfly som jag iofs tycker är skön att bära i, men den är ju lite bökig att få på - speciellt om man är ute på stan och vill bära.

Är lite sugen på att köpa en Ergo men har hört att den kanske inte sitter bra på mig som bara är 158 cm lång. Stämmer det eller kan det gå ändå??

Finns det olika årsmodeller på Ergon och är det i så fall ngn större skillnad på dem? Vill köpa en begagnad och vill veta om det är ngt särskilt man ska titta efter...

Hur är höjden på ryggstödet i Ergon? Visst passar den för barn över året??

Har också blivit tipsad om Angelpack XL men den verkar ju väldigt svår att hitta begagnad...

Finns det ngn annan enkel sele som är bra att bära en ettåring på ryggen i för en som bara är 158 cm lång???
Användarens profilbild
Av mari_tres
Kika in på http://www.edenbaby.se/pages/valjasele.php och se om du blir klokare av det. Bla finns det lite mått och sånt på olika selar. Själv är jag 170 cm och vet inte om jag riktigt kan råda dig om vad du ska välja...
Dock kan jag nämna att det finns ju en äldre modell av Becon också, Beco 4th generation.
Ergon finns som OG (old generation) och NG, vet inte om det är någon större skillnade på dem rent bärmässigt eftersom jag aldrig har haft en Ergo
Användarens profilbild
Av diddeldi
njae, det kan nog bli lite svårt att dra åt axelbanden tillräckligt mycket på ergon. fast det beror lite på hur stor du är i övrigt också i och för sig. ryggdelen på ergo är ganska låg, självklart kan man bära en ettåring ändå men har man ett barn som gärna lutar sig bakåt så kan det vara skönt med en sele med högre ryggdel.

jag skulle rekommendera dig en angelpack lx eller kanske en action baby carrier istället, de brukar passa bättre på mindre personer och har samma typ av uppbyggnad som ergon.
Användarens profilbild
Av snisk
diddeldi skrev:

jag skulle rekommendera dig en angelpack lx eller kanske en action baby carrier istället, de brukar passa bättre på mindre personer och har samma typ av uppbyggnad som ergon.
jag är pyttelite kortare än du och skulle rekommendera Action Baby Carrier eller Beco BWD - som alternativ till Beco Butterfly.

Angelpack LX passade inte på mig som är XS/S i övrigt.

Beco Butterfly kan kanske vara lite bökig i början, men jag tycker det är den selen som sitter bäst om man är liten och kort. Plus att den känns mindre krånglig efter ett tag :)
Användarens profilbild
Av KATARINA
Det finns också Patapum som brukar passa bra om man är lite kortare och smal. Den är också ganska låg i sittdelen, men inte så mycket lägre än Ergon. AngelPack finns även i modellen Eco som jag hört från några som varit smala att de tyckt att den är skönare än LX då remmarna från axelbanden är bredare.

Jag måste såklart nämna att jag säljer dem så jag är partisk.
Av Fiffa5
Tack för era svar!

Det här är ju inte lätt! Helst skulle jag vilja köpa en av varje sele och kunna prova hemma o se vilken som känns bäst, men det blir ju lite dyrt. ;-)

Jag kan ju tänka mig att jag kanske vänjer mig vid min Beco så att jag lättare får upp barnet på ryggen sen. Den ÄR ju faktiskt skön att bära i.

Får fortsätta att fundera lite för jag kan verkligen inte bestämma mig!
Användarens profilbild
Av Scharlott
Alltså detta med bärselar är mycket en smakfråga 8) Även om längd och kroppsstorlek till viss del också kan spela roll. Själv är jag ca 165 cm och stl XS. På mig sitter just ERGO bra och passar perfekt (fastän jag är liten! :wink: ) Vidare kan jag väl säga att Ergon är skön när jag bär ett äldre barn, medan jag när yngste sonen var typ 4-6 mån föredrog Patapum framför ERGO just pga att jag är så smal och därför inte kunde dra åt Ergon tillräckligt. Men när sonen blev större ändrade det sig och han satt perfekt i såväl ERGO, Patapum m.fl. bärselar om jag provat 8)

Har även samma erfarenhet från det att folk kommer hit och provar. Det är framförallt om man är "petite" som Ergo kan upplevas som för stor. I övrigt har jag upplevt som både långa och korta personer i ganska jämn fördelning föredragit antingen ERGO eller Patapum och att det lika väl varit en smakfråga som avgjort valet. Kan således nämna att jag liksom några fler av ovanstående svarande också är partisk och säljer bärselar :wink:

Slutligen så är mitt bästa råd att försöka prova innan du väljer den bärsele som passar bäst för dig :D På sjalträff eller hos en bärsjalsambassadör i din närhet?!...
Av Fiffa5
Vad är en bärsjalsambassadör!!???? :-o

Har precis bestämt med en tjej jag fått kontakt med i ett annat forum, så på fredag ska jag få prova en Ergo!! Jättespännande!! :-)
Användarens profilbild
Av Scharlott
Fiffa5 skrev:Vad är en bärsjalsambassadör!!???? :-o

Har precis bestämt med en tjej jag fått kontakt med i ett annat forum, så på fredag ska jag få prova en Ergo!! Jättespännande!! :-)
Trevligt att du får möjligheten att prova :D

En bärsjalsambassadör är en sjalbärare (privatperson) som gärna ställer upp och visar och introducerar andra, hjälper till med första knytningarna och låter dig prova deras bärsjalar och bärselar så du sedan kan välja det som passar bäst just för dig.

Här hittar du sjalbarns bärsjalsambassadörer: http://www.sjalbarn.se/forum/viewforum.php?f=20

Toppen att kontakta bärsjalsambassadörerna om du vill prova i lugn och ro och/eller inte finner någon bärsjalsträff nära dig 8)
Användarens profilbild
Av svas
KATARINA skrev:Det finns också Patapum som brukar passa bra om man är lite kortare och smal. Den är också ganska låg i sittdelen, men inte så mycket lägre än Ergon. AngelPack finns även i modellen Eco som jag hört från några som varit smala att de tyckt att den är skönare än LX då remmarna från axelbanden är bredare.

Jag måste såklart nämna att jag säljer dem så jag är partisk.
Jag är 159 cm och kom aldrig överens med vår ergo (mannen gillade den skarpt). Ergon gav mig lite startrek-vibbar över axlarna. Patapumen sitter perfekt! Har även en beco av någon sort som också sitter ok. Men patapumen är jättebra.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?