Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
melon skrev:
jazoo skrev:
melon skrev:Jag älskar också samuelsbyxan. Gillar att sticka dem i resår- eller mosstickning, då blir de tätare. Dubbel moss är också fint :tumup:
Resår låter fint - 2 r 2 a eller?
Ja varför inte, eller 2 r 1 a, om du vill ha mer "rätt" utseende. :wink:
:tumup: Kör hela byxan lika, eller har du annan resår i mudd och ben?
Användarens profilbild
Av melon
jazoo skrev:
melon skrev:
jazoo skrev:
melon skrev:Jag älskar också samuelsbyxan. Gillar att sticka dem i resår- eller mosstickning, då blir de tätare. Dubbel moss är också fint :tumup:
Jag tycker båda är snyggt... Vill du ha ben-och midjeresår kan du ju bara ta ett nr mindre stickor där. Någon gång har jag satt i resårband i midjan också, men allra smidigast tycker jag är att sticka hela byxan i samma sticksätt. Lite längre uppe i midjan bara, så de inte halkar ner för lätt.
Användarens profilbild
Av jazoo
melon skrev:
jazoo skrev:
melon skrev:
jazoo skrev:
Jag tycker båda är snyggt... Vill du ha ben-och midjeresår kan du ju bara ta ett nr mindre stickor där. Någon gång har jag satt i resårband i midjan också, men allra smidigast tycker jag är att sticka hela byxan i samma sticksätt. Lite längre uppe i midjan bara, så de inte halkar ner för lätt.
:tumup:
Har bara en rundsticka, så det får bli samma överallt!
Av Enid
jazoo skrev:
Liten vus skrev:
jazoo skrev: Har du någon bild? 8)
De ligger på kurning och jag kommer inte ha dator på en vecka från ikväll. Jag kan mms:a kanske :hmm: .
:tumup: Du har mitt nummer väl?
I renoveringstomulten blev lappen med ditt nummer bort"städad" :(, fixar bild när vi är hemma nästa vecka istället.

Jag har hunnit testa byxan lite mer nu och den är verkligen i minsta laget :oops: men jag ska försöka skriva ett lite mer generiskt mönster och göra en större. Hade jag haft stickor 5 hade den nog blivit perfekt.
Men just nu ska jag gå och slipa sista taket, spackla väggar, måla och handla ett par liter färg 8) .
Av Enid
Tack :rodna: .

Nästa tänkte jag sticka såhär:
Lägg upp 120 maskor (m) på dubbla stickor nr 5. Byt till rundstickor nr 4. Sticka resor; 2 rät (r) 2 avig (a) i 9 varv (v). Sticka nu resor; 1 r, 1 a i 32 v. Avmaska 20 m, sticka 20 m och lägg över på en tråd (dessa är mitt fram), avmaska 20 m. Sticka fram och tillbaka över de resterande 60 m och sticka 2 m tillsammans (tills) i början av varje varv till 20 m återstår. Sticka 35 v fram och tillbaka över de 20 m på bakstycket och sy sedan ihop de maskorna med maskorna på framstycket som sitter på tråden. Lägg upp lagom antal maskor runt benöppningarna och sticka resor; 1r, 1a runt i 9 v. Fäst alla ändar och klipp trådarna (spara 1-2 cm så är risken mindre att de repar upp sig). Tvätta och kura. Klart!

Jag hoppas att de blir lagom för 9kg och uppåt och passar även på bylsiga innerblöjor.
Användarens profilbild
Av jazoo
Jenny Löfquist skrev:Ååh. Jag vill också kunna sticka.Då skulle jag testa det här:
http://www.curlypurly.com/soaker.html
Hittade länken på Pinkgreen (i Galleriet).
:-)
Jenny
Precis den har jag också tittat på, men jag orkade inte omvandla mönstret, så jag kör på Samuels-byxan den här gången. Men någon gång skall jag testa curly purly. Och du, sticka är inte svårt! Kom på en av våra Västerortsträffar någon gång så skall jag visa dig hur man gör. Leta rätt på Västerortstråden under bärsjalsträffar och dyk rätt in bara (du behöver alltså inte läsa i kapp hela tråden).
Användarens profilbild
Av jazoo
melon skrev:
jazoo skrev:
melon skrev:
jazoo skrev:
Melon! *ropar*

Oki, nu behöver jag lite hjälp igen... Hur höga skall de vara i midjan? Jag har ett par HH shorties att jämföra med men de är enormt mycket högre i midjan än samuels-mönstret... Ge mig en liten hint om hur höga de bör vara i storlek 74 typ... :roll:
Användarens profilbild
Av jazoo
Och ytterligare en fråga... Jag stickar på rundsticka 3,5 (tror jag, kanske 3), men har inga strumpstickor (för benen) i rätt storlek. Jag har 2,5 och 4.

Vad ska jag göra? Kan jag använda några av de strumpstickor jag har? Eller kan jag använda strumpstickan på något sätt? Eller skall jag krypa till korset och gå ut och köpa nya strumpstickor?

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Av melon
Jag har stickat ett par olika modeller. Antingen långa som HH och då la jag till ettpar tre centimeter, eller med resårband i en kanal, och då stickade jag en liten kant, och la till dubbel längd på den. Sen vek jag ner den extra biten och sydde fast, trädde resår i. Men i vilketfall så förlängde jag samuelbyxan. Kan ju tillägga att vi kölrde med rätt stora vikisar så det behövdes.

Ang stickorna så kan du ju sticka på magicloop om du har en lång rundsticka? 60 minst måste den vara. Eller så kan du sticka fram och tillbaka på benen och sen sy ihop, om du orkar :roll: :wink:

magic loop
Användarens profilbild
Av jazoo
melon skrev:Jag har stickat ett par olika modeller. Antingen långa som HH och då la jag till ettpar tre centimeter, eller med resårband i en kanal, och då stickade jag en liten kant, och la till dubbel längd på den. Sen vek jag ner den extra biten och sydde fast, trädde resår i. Men i vilketfall så förlängde jag samuelbyxan. Kan ju tillägga att vi kölrde med rätt stora vikisar så det behövdes.

Ang stickorna så kan du ju sticka på magicloop om du har en lång rundsticka? 60 minst måste den vara. Eller så kan du sticka fram och tillbaka på benen och sen sy ihop, om du orkar :roll: :wink:

magic loop
Tack!
jazoo skrev: Och du, sticka är inte svårt! Kom på en av våra Västerortsträffar någon gång så skall jag visa dig hur man gör. Leta rätt på Västerortstråden under bärsjalsträffar och dyk rätt in bara (du behöver alltså inte läsa i kapp hela tråden).
Du anar inte vad du gett dig in på. Efter att jag lärt mig att sy blixtlås har jag fått hybris och tror att jag kan lära mig allt. Så när jag gick hem från Liten Vus igår gick jag förbi garnaffären och köpte Limagarn och stickor.
:lol:
Användarens profilbild
Av jazoo
Jenny med Emiliten skrev:
jazoo skrev: Och du, sticka är inte svårt! Kom på en av våra Västerortsträffar någon gång så skall jag visa dig hur man gör. Leta rätt på Västerortstråden under bärsjalsträffar och dyk rätt in bara (du behöver alltså inte läsa i kapp hela tråden).
Du anar inte vad du gett dig in på. Efter att jag lärt mig att sy blixtlås har jag fått hybris och tror att jag kan lära mig allt. Så när jag gick hem från Liten Vus igår gick jag förbi garnaffären och köpte Limagarn och stickor.
:lol:
:vågen: Klart du kan. Lära dig allt, alltså!

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?