Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Jag har aldrig sköljmedel i sedan vi fick barn. Jag har läst på flertalet ställen att man INTE ska använda sköljmedel till barnkläder. Och eftersom vi inte separerar våra och barnens kläder i tvätten så används inget sköljmedel. Varför det inte skulle vara bra kommer jag inte ihåg, men det lät vettigt när jag läste det. :roll:
Froggie skrev:
Sköljmedlet minskar slitaget på kläderna genom att minska friktionen mellan kläderna vid centrifugering och hjälper dem att släta ut sig bättre, torka snabbare samt minskar statisk elektricitet och så blir de mjuka och goa utan att man behöver ta till torktumlaren (som ju verkligen är en klädslitare)
Vi har pratat med många torktumleförsäljare nu när vi letade torktumlare och att den sliter på kläderna är verkligen en myt. Dock kan det vara så att gamla torktumlare gör det. Men de nya torktumlarna ska inte slita på kläderna. Ändå använder jag bara den i nödfall och till sängkläder som jag inte får plats att hänga.
Av Pétronille
schmut skrev:
Pétronille skrev:
Jag uttryckte mig lite slarvigt :wink: -- folk som handtvättar med sköljmedel vet jag har det i sista vattnet, men i tvättmaskinen är det kanske inte så tekniskt sett. Det viktiga för mig är att sköljmedlet finns kvar i textilierna efteråt, det är ju själva poängen.

Sedan var det där med "mjuk och sladdrig" mer en lite skämtsam beskrivning av vad man vill uppnå med sköljmedel, dvs man vill inte att tvätten ska kännas lite sträv och hård -- men det tycker jag är härligt, då känner man att den är ren! Sedan tycker jag inte att det i realiteten märks någon större skillnad när folk använt sköljmedel (svärmor älskar det exempelvis), förutom att det stinker parfym eftersom hon använder parfymerat sådant.

Men att det är neutralt för miljön med sköljmedel är inte sant, inga tvättprodukter (utom ättika möjligtvis) är neutrala för miljön, utan det är alltid bäst att använda så lite som möjligt. SNF avråder från användning av sköljmedel. :this:

Ursäkta trådkapningen TS! :oops:
då är det lite förvirrande för de har ju slagit på stora trumman för Grumme och Änglamark? är det för att de är mindre dåliga än de riktigt dåliga? det ger ju lite fel idé..

dessutom, rent praktiskt så är ju sköljmedel och hårbalsam samma sak? om det då finns balsam utan tensider så måste det ju finnas sköljmedel utan tensider?

(jag är usel på kemi utan tänker mer på praktiken)
Jag är inte heller nån kemist men vad jag förstår är det ändå stor skillnad på innehållet i olika tvätt- och sköljmedel. Alla påverkar, men i olika grad...
Av Pétronille
3-barns mor skrev:Jag har aldrig sköljmedel i sedan vi fick barn. Jag har läst på flertalet ställen att man INTE ska använda sköljmedel till barnkläder. Och eftersom vi inte separerar våra och barnens kläder i tvätten så används inget sköljmedel. Varför det inte skulle vara bra kommer jag inte ihåg, men det lät vettigt när jag läste det. :roll:
Froggie skrev:
Sköljmedlet minskar slitaget på kläderna genom att minska friktionen mellan kläderna vid centrifugering och hjälper dem att släta ut sig bättre, torka snabbare samt minskar statisk elektricitet och så blir de mjuka och goa utan att man behöver ta till torktumlaren (som ju verkligen är en klädslitare)
Vi har pratat med många torktumleförsäljare nu när vi letade torktumlare och att den sliter på kläderna är verkligen en myt. Dock kan det vara så att gamla torktumlare gör det. Men de nya torktumlarna ska inte slita på kläderna. Ändå använder jag bara den i nödfall och till sängkläder som jag inte får plats att hänga.
Jag har oxå hört att det där med torktumlarens slitage inte stämmer, åtminstone inte om man tar ut kläderna så fort de blivit torra.
De drar mycket energi förstås, men mindre energi än torkskåp, så i valet mellan dem brukar jag använda tumlare och lufttorka resten.
Användarens profilbild
Av Suskiv
För oss med känsliga allergibarn så är sköljmedel portförbjudet. Jag har inte fattat vitsen med sköljmedel och körde utan när jag flyttade hemifrån (varför betala för nått som man klarar sig utan) och nu med barn så skulel jag inte vilja tvätta med sköljmedel.

Behöver bara gämföra mina handdukar med svärisarnas. Mina handdukar suger vatten om man torkar vatten med dem. Svärisarnas handdukar suger inte vatten eftersom de är tvättade med sköljmedel. Uppenbarligen lägger sig nått på tyget och det joxet vill jag inte ha mot huden.
Användarens profilbild
Av brisea
Pétronille skrev:
Jag är inte heller nån kemist men vad jag förstår är det ändå stor skillnad på innehållet i olika tvätt- och sköljmedel. Alla påverkar, men i olika grad...
Men jag är kemist... :wink: Den aktiva ingrediensen i de flesta sköljmedel är en molekyl som har en positiv laddning och en lång "fettkedja" som sitter ihop (sk kvarternära ammoniumsalter). Vissa syntetiska textilier har efter tvätt en laddad yta (tvättmedel innehåller oftast negativt laddade tensider). Det sköljmedlet gör är att binda till denna negativt laddade yta och därmed neutralisera den, den statiska effekten försvinner. De långa fettsvansarna på molekylerna gör att tyget känns mjukt. Problemet är att de här molekylerna inte bryts ned så lätt i naturen, samt att de kan vara farliga för en del vattenlevande organismer. Jag vet att det pågår forskning om alternativa molekyler att använda i sköljmedel, men jag vet inte exakt vad som finns på marknaden. En annan sak värt att tänka på är att bomull inte får en laddad yta i tvätten, och att använda sköljmedel till bomull är därför helt onödigt, däremot har det en funktion när man tvättar syntetmaterial. Långt och kanske lite komplicerat, men jag hoppas att jag redde ut begreppen något i alla fall.
Av Pétronille
guldlock skrev:
Pétronille skrev:
Men jag är kemist... :wink: Den aktiva ingrediensen i de flesta sköljmedel är en molekyl som har en positiv laddning och en lång "fettkedja" som sitter ihop (sk kvarternära ammoniumsalter). Vissa syntetiska textilier har efter tvätt en laddad yta (tvättmedel innehåller oftast negativt laddade tensider). Det sköljmedlet gör är att binda till denna negativt laddade yta och därmed neutralisera den, den statiska effekten försvinner. De långa fettsvansarna på molekylerna gör att tyget känns mjukt. Problemet är att de här molekylerna inte bryts ned så lätt i naturen, samt att de kan vara farliga för en del vattenlevande organismer. Jag vet att det pågår forskning om alternativa molekyler att använda i sköljmedel, men jag vet inte exakt vad som finns på marknaden. En annan sak värt att tänka på är att bomull inte får en laddad yta i tvätten, och att använda sköljmedel till bomull är därför helt onödigt, däremot har det en funktion när man tvättar syntetmaterial. Långt och kanske lite komplicerat, men jag hoppas att jag redde ut begreppen något i alla fall.
Vad bra, tack!
Användarens profilbild
Av solanna
Här används inte heller sköljmedel. Vi har sgs bara kläder av naturmaterial och för dem är det helt onödigt med sköljmedel. För många andra material är det dessutom direkt skadligt som mikrofiber som finns i under- och sportkläder.

Givetvis är det säkert så att de miljömärkta sköljmedlena är bättre än de omiljömärkta, men det bästa är ju förstås att inte använda något alls. Billigare blir det också... ;-)
Användarens profilbild
Av Eaive1
:hmm: man kanske borde tänka om då... det där med billigare låter ju lockande, visste inte heller att det var så dåligt mot naturen (använder neutral, och den luktar ju ändå inget) Det är ju just bomull jag tvättar, så det skulle egentligen inte behövas...

Det är ju det där mjuka mjuka jag är ute efter. Ska fasiken i mig pröva en tvätt utan imorgon och se hur *strävt* det blir... :lol:
Användarens profilbild
Av Python
Hos oss blir tvätten STENHÅRD om jag inte har en liten skvätt sköljmedeln, men vi har å andra sidan extremhårt vatten, det kanske beror på det?

I helgen köpte jag hem ättika som jag ska prova med i stället. Dotterns kläder undviker jag att ha sköljmedel till och försöker istället hinna stryka dem mjuka (går så där...).

Några andra heta tips?
Av Pétronille
Python skrev:Hos oss blir tvätten STENHÅRD om jag inte har en liten skvätt sköljmedeln, men vi har å andra sidan extremhårt vatten, det kanske beror på det?

I helgen köpte jag hem ättika som jag ska prova med i stället. Dotterns kläder undviker jag att ha sköljmedel till och försöker istället hinna stryka dem mjuka (går så där...).

Några andra heta tips?
Man kan ju torktumla tvätten lite, handdukar t ex. Fast jag tror mycket att det är en vanesak. Jag har bott i Paris i många år och hårdare vatten får man leta efter, men jag tyckte inte att det var något problem (hängtorkade oftast).
Användarens profilbild
Av Python
Pétronille skrev:
Python skrev:Hos oss blir tvätten STENHÅRD om jag inte har en liten skvätt sköljmedeln, men vi har å andra sidan extremhårt vatten, det kanske beror på det?

Några andra heta tips?
Man kan ju torktumla tvätten lite, handdukar t ex. Fast jag tror mycket att det är en vanesak. Jag har bott i Paris i många år och hårdare vatten får man leta efter, men jag tyckte inte att det var något problem (hängtorkade oftast).
Vi har ingen torktumlare... Men du har rätt det är en vanesak och frottéhanddukarna tyckar jag blir sköna, när de liksom river lite i skinnet!
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten

Några andra heta tips?
Ja min första tanke var just att föreslå ättika. Maken är sköljmedelsberoende men han har inte ens märkt att jag inte använder något längre.
Av Pétronille
Jenny m. liten skrev:

Några andra heta tips?
Ja min första tanke var just att föreslå ättika. Maken är sköljmedelsberoende men han har inte ens märkt att jag inte använder något längre.

:Hahaa:
Synd man inte kan göra detsamma med rökberoende: ta bort den helt enkelt!
Användarens profilbild
Av Python
Pétronille skrev:
Jenny m. liten skrev:Ja min första tanke var just att föreslå ättika. Maken är sköljmedelsberoende men han har inte ens märkt att jag inte använder något längre.

Men, har du inte provat med ättika??? :tumup:
Av Pétronille
Python skrev:
Pétronille skrev:
Jenny m. liten skrev:Ja min första tanke var just att föreslå ättika. Maken är sköljmedelsberoende men han har inte ens märkt att jag inte använder något längre.

Men, har du inte provat med ättika??? :tumup:
Aaah jag ska försöka med en hela 24-procentig Perstorp att sniffa på som ersättning för ciggen! Undrar om han märker nåt? :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?