Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag håller på med en bomullströja till mig. Rätstickad,raglanärm, stickad uppifrån, den är lite utsvängd nertill ungefär som en tunika - och jag funderar på vad jag ska göra för avslutning, så att inte kanten rullar sig.

Kom med glada ideer och tips är ni snälla?
Jag är lite inne på att göra något sorts spetsmönster (Kanske bara så enkelt som omtag-tvåihop och få som galler nertill?) kanske feathers and fan?

Hilfe :help: please :D
Men nu fick jag upp ögonen för tvåändsstickning. Vilket hantverk! Det måste jag prova! Har någon något tips på hur man lär sig; böcker etc?

Josefin
Oj, oj, vad alla skapar och skriver! :shock:

Skulle vilja passa på att efterlysa ett lättfattat tröj eller koftmönster! :-D
Alla helst ett där det är stickat så där runt upptill, ja, alltså inga axelsömmar, och kanske inte heller några fastsydda ärmar, utan allt är stickat i ett stycke sas.
Eller tror ni det går att klura ut ett mönster på egen hand... :hmm:
ellla skrev:Inspiration!!!
Jag har ett nystan, 150g, Kauni effektgarn i den där mest regnbågiga färgen. Jag tänkte ha det till blöjbyxor, men tycker att det är kliigare än visjögarn och merinogarnet jag använt förut. Visserligen kan jag ha det där det ändå är innerblöja och ha mjukare garn som muddar men känner lite lite tveksam...

Nån som har en bra ide om vad jag kan göra med det???
Jag röstar för ett par låååånga ullstrumpor till bäbisen som funkar att dra utanpå de andra kläderna (typ som babylegs) kankse sånna spiralstickade så det inte är så kinkigt med storleken och växande små fötter, eller kanske en gallerstickad filt? :D
Pjoger skrev:Men nu fick jag upp ögonen för tvåändsstickning. Vilket hantverk! Det måste jag prova! Har någon något tips på hur man lär sig; böcker etc?

Josefin
Undrar om inte de-där-vahettere-nu...öh, min hjärna har somnat. :hmm: Sätergläntan! Jag tror att de har ett bra häfte om tvåändsstickning. Det finns också några böcker, men de kan vara slut från förlag och bara finnas på antikvariat.

Online-butik här: http://saterglantan.e-line.nu/servlet/u ... nguest&p=H
Senast redigerad av visslan den tor apr 16, 2009 13:33, redigerad totalt 1 gånger.
CrazyMagpie skrev:Oj, oj, vad alla skapar och skriver! :shock:

Alla helst ett där det är stickat så där runt upptill, ja, alltså inga axelsömmar, och kanske inte heller några fastsydda ärmar, utan allt är stickat i ett stycke sas.
Du behöver göra en http://www.woolworks.org/patterns/raglan.html det hör jag tydligt.

Stickas i ett stycke, uppifrån. Raglanärm som inte behöver sys i. Ifall man inte stickar till någon extra halsringning är det sex trådar man behöver fästa när man stickat klart (om jag inte minns fel.) Det bästa av allt? Du kan prova den medans du stickar!

Det kräver lite räkning (och en provlapp) innan man sätter igång, men jag ÄLSKAR det här mönstret!
Jobbmostern skrev:

Du behöver göra en http://www.woolworks.org/patterns/raglan.html det hör jag tydligt.

Stickas i ett stycke, uppifrån. Raglanärm som inte behöver sys i. Ifall man inte stickar till någon extra halsringning är det sex trådar man behöver fästa när man stickat klart (om jag inte minns fel.) Det bästa av allt? Du kan prova den medans du stickar!

Det kräver lite räkning (och en provlapp) innan man sätter igång, men jag ÄLSKAR det här mönstret!

Oh det där lät spännande! Det sparar vi för närmare titt. :D
Användarens profilbild
Av tweed
Asereht skrev:
Jobbmostern skrev:

:iagree:
Har du någon bild på något stickat efter detta mönster?
kvarnvik skrev:
Asereht skrev:
Jobbmostern skrev:

:iagree:
Har du någon bild på något stickat efter detta mönster?
Jaa... På ravelry finns nog bild på två olika varianter. (Kanske har jag till och med bild på den som fortfarande är ett WIP).
Jag heter Kaffemoster där (2där också" höll jag på att säga. Tänkte inte på att jag surfar "under cover" från jobbet :mrgreen:)
kvarnvik skrev:Hade inte fattat det där med aliaset, får man fråga varför? Fast du kanske vill ta det via pm i så fall :mrgreen:
Ravelry strejkar för mig just nu :evil:
Nä, jag kan ta det här i tråden också - det är ingen stor hemlighet, bara en smula genant för mig själv, möjligen.

Jag borde inte surfa SB på arbetstid öht, så för att förhindra det bytte jag lösenord på Kaffemoster, och sparade lösenordet i ett dokument på min hemdator. Alltså kan jag inte logga in på jobbet - som Kaffemoster alltså.... Tricket funkade väl ungefär en halv förmiddag innan mitt beroende slog till med full kraft och jobbmostern registrerades... :oops: Men jag försöker att hålla en lägre profil från jobbet. Försöker skriva i färre trådar, men det går väl kanske också sådär... :hide:

Ravelry strejkade för mig för ett tag sedan, men när jag nyss loggade in för att kolla så jag hade bilder (vilket jag hade, på alla tre. Det är en blåmelerad ulltröja, en mörkblå bomullströja och en grön lin-tröja man ska kika efter bland bilderna. De heter inte alltid något med raglan...) så funkade det. Så det är väl lite skakigt, kanske.
Användarens profilbild
Av tweed
Jobbmostern skrev:
kvarnvik skrev:Hade inte fattat det där med aliaset, får man fråga varför? Fast du kanske vill ta det via pm i så fall :mrgreen:
Ravelry strejkar för mig just nu :evil:
Nä, jag kan ta det här i tråden också - det är ingen stor hemlighet, bara en smula genant för mig själv, möjligen.

Jag borde inte surfa SB på arbetstid öht, så för att förhindra det bytte jag lösenord på Kaffemoster, och sparade lösenordet i ett dokument på min hemdator. Alltså kan jag inte logga in på jobbet - som Kaffemoster alltså.... Tricket funkade väl ungefär en halv förmiddag innan mitt beroende slog till med full kraft och jobbmostern registrerades... :oops: Men jag försöker att hålla en lägre profil från jobbet. Försöker skriva i färre trådar, men det går väl kanske också sådär... :hide:

Ravelry strejkade för mig för ett tag sedan, men när jag nyss loggade in för att kolla så jag hade bilder (vilket jag hade, på alla tre. Det är en blåmelerad ulltröja, en mörkblå bomullströja och en grön lin-tröja man ska kika efter bland bilderna. De heter inte alltid något med raglan...) så funkade det. Så det är väl lite skakigt, kanske.
Svårt beroende :lol:
ellla skrev:Jag stickar tovade tofflor på löpande band känns det som. Det är roligt, jag får göra av med ullgarn och de är uppskattade! :app: bättre kan det knappast bli!
Det ska jag också göra snart! De ligger i min "vill göra" hög. :) Men först måste jag göra klart sockarna.
  • 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?