Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Asereht skrev:Så här ser mina kanter ut, startar och slutar med topp:

Bild
:hmm: fuskstolpe? hur gör du det?
mina kanter blev inte så raka o fina.
Emmiez skrev: :hmm: fuskstolpe? hur gör du det?
En fuskstope är två/tre luftmaskor i början av varvet som får tjäna som en av de tre stolparna som ska virkas i samma maska det första man gör efter att ha vänt. Blev du klokare? I mina gamla virkhandböcker från hedenhös tid kallas en sån för "fuskstolpe". :D
Min bild är inte upp och ner :lol:

Jag och Asereht gör egentligen samma sak, vi gör ett par extra stolpar för att få raka kanter. Eftersom man virkar ett mönster som går i vågor så pekar ju alla bågar i varven antingen upp eller ner. Om man då vill ha en rak sidokant måste man "fuska till det" med ett par extra stolpar som rätar tillbaka vinklingen. Jag har gjort det på väg ner, dvs virkat de 4 maskorna som vanligt, och sen omslag, ner i maska, omslag, dra tråden genom 2, nu har du 2 trådar kvar på nålen, omslag, ner i nästa maska och slut för som en vanlig stolpe. Asereht har gjort det på vägen upp och då blir det istället 2 stolpar i samma maska. Men resultet är desamma: raka kanter.
Asereht skrev:
Emmiez skrev: :hmm: fuskstolpe? hur gör du det?
En fuskstope är två/tre luftmaskor i början av varvet som får tjäna som en av de tre stolparna som ska virkas i samma maska det första man gör efter att ha vänt. Blev du klokare? I mina gamla virkhandböcker från hedenhös tid kallas en sån för "fuskstolpe". :D
fast jag hade ju också 3 lm i början av varvet och 2 stolpar i samma..

men när jag läser det melon skriver så behöver man nog fuska mer för att få raka kanter.. får kolla på det nångång..

(har fortfarande inte gjort klart min vågfilt ja började på när ja va gravid)
melon skrev:omslag, ner i maska, omslag, dra tråden genom 2, nu har du 2 trådar kvar på nålen, omslag, ner i nästa maska och slut för som en vanlig stolpe.
Fast det där var väl inte ett par extra stolpar, det där var väl en ihoptagning av två maskor i en stolpe, så som man gör i "dalen" fast med tre maskor? :hmm:

Ni får förlåta mig men jag blir bara mer och mer förvirrad trots era snälla försök till förklaringar :Hahaa: Jag kanske får lägga det här på is tills jag träffar någon som kan visa i stället.
Scilla skrev:
melon skrev:omslag, ner i maska, omslag, dra tråden genom 2, nu har du 2 trådar kvar på nålen, omslag, ner i nästa maska och slut för som en vanlig stolpe.
Fast det där var väl inte ett par extra stolpar, det där var väl en ihoptagning av två maskor i en stolpe, så som man gör i "dalen" fast med tre maskor? :hmm:

Ni får förlåta mig men jag blir bara mer och mer förvirrad trots era snälla försök till förklaringar :Hahaa: Jag kanske får lägga det här på is tills jag träffar någon som kan visa i stället.
Jo, precis, det är två stolpar ihopvirkade. Precis som man gör i dalen. Synd att du inte bor närmre, då hade vi kunnat ha symöte :heart:
Scilla skrev:

fast hoppa över det och gör så som du gjort, det går ju det med, även om det inte blir raka kanter.
du lyckades ju få vågmönstret :)
Nu har ju inte jag ens försökt mig på att virka nån vågfilt men så här tänker jag: för att det skall bli rakt måste man sluta på, dvs lägga kanten på ett ställe där maskan faktiskt går rakt. Det finns 2 såna ställen - mitt i en topp eller mitt i en dal. Vilken man vill utnyttja väljer man själv. Hela mittmaskan av de 3 ökningarna/minskningarna är rak alltså är det en sån som skall vara i kanten. Är du med? Blev det klarare på nåt sätt. Hade du haft 5 maskor i ökningen/minskningen hade man alltså fått göra 2 sneda + den en som är rak i kanten.
Så har jag iaf tänkt när jag har funderat på det hela men som sagt det är bara i teorin.......kanske jag nån gång testar men först skall bebis groda virkas färdigt här.
melon skrev:Min bild är inte upp och ner :lol:

Jag och Asereht gör egentligen samma sak, vi gör ett par extra stolpar för att få raka kanter. Eftersom man virkar ett mönster som går i vågor så pekar ju alla bågar i varven antingen upp eller ner. Om man då vill ha en rak sidokant måste man "fuska till det" med ett par extra stolpar som rätar tillbaka vinklingen. Jag har gjort det på väg ner, dvs virkat de 4 maskorna som vanligt, och sen omslag, ner i maska, omslag, dra tråden genom 2, nu har du 2 trådar kvar på nålen, omslag, ner i nästa maska och slut för som en vanlig stolpe. Asereht har gjort det på vägen upp och då blir det istället 2 stolpar i samma maska. Men resultet är desamma: raka kanter.

Det förklarar varför jag tycker att det är upp och ned. :D
Emmiez skrev:fast hoppa över det och gör så som du gjort, det går ju det med, även om det inte blir raka kanter. du lyckades ju få vågmönstret :)
Nu råkar jag ju tyvärr vara något av en pedant :roll: :wink: så här börjas ingen filt förrän jag fattat hur det ska vara... :lol:

(Alltså jag testar hela tiden med provlappar)
Jag förstår Sockertopps förklaring och ser ju på bilderna att det behövs en utfyllnad i kanten för att det ska bli rakt. Men: gör man det både precis innan man vänder och precis efter man vänder..? Du melon skriver att du gör extrastolparna (eller den halva stolpgruppen) på vägen ner, hur gör du då efter att du vänt?

Sen har jag väldigt svårt att identifiera vilken som är den sista maskan på vervet, min luftmaskebåge som utgör "fuskstoplen" hamnar liksom alltid lite utanför :lol:

Mest av allt undrar jag hur alla kan tycka att de här beskrivningarna är så himla enkla, klarar alla att räkna ut allt det här som inte står med alldeles själva? :mitvit: Uh, jag avskyr att känna mig dum :P
...nu har jag försökt göra både enligt melons och Aserehts varianter och inte på något sätt kan jag få det att stämma så att det sedan lagom får plats 4 stolpar till innan nästa topp eller dal ska infalla på rätt ställe. Det blir för många maskor emellan.

Och nu börjar jag känna mig lite grinfärdig, tänk att man bara inte kan släppa det istället - det är ju inte riktigt viktigast i världen just nu... :roll:
:klappa:

Inte ska du vara ledsen...
Jag avslutar mina varv med två stolpar i samma maska i föregående varv, sedan gör jag tre luftmaskor och därefter två stolpar i första maskan i varvet jag nyss stickade. Därefter passar det jättebra med fyra stolpar innan dalen kommer. Jag har nu kommit ca 25 cm på min filt under en hel veckas flitigt virkande och jag tycker det går förhållandevis fort...

Hoppas du får till det nu, det är ganska kul när det funkar. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?