Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jo jag vet att jag precis sa att jag skulle göra en enklare filt men så ville jag bara prova lite med vågtekniken i alla fall men jag får inte till det! Jag har kollat alla gamla trådar med tusen länkar och beskrivningar men alla är ju olika! En del baseras på halvstolpar och andra på stolpar och det är olika många stolpar mellan toppar och dalar och det är olika hur man börjar varven.

Jag har inte hittat någon beskrivning som så att säga är komplett på alla punkter så jag försöker liksom blanda ihop flera olika, men det är svårt när de är olika uppbyggda.

Mest undrar jag hur jag gör i början av allra första varvet, dvs när jag virkat mina luftmaskor och ska börjar med (halv)stolpar. I vilken maska ska jag sticka ner virknålen första gången?

Och finns det inget smart sätt att beräkna hur många luftmaskor som blir rätt (tex delbart med x) så att avslutas på rätt sätt "automatiskt"?

Märks det att det egentligen är för sent på kvällen för mig att hålla på med sånt här..? :twisted: :wink:

Ingen som har superbeskrivningen där även ett pucko fattar allt? :lol: (och jag föredrar vanliga stolpar tror jag)
ja du, det brukar ju vara lite knepigt innan man kommer igång. jag har inte virkat just en vågfilt och har inget bra mönster att komma med men på frågan om vändningen så brukar man ju ha 3 vändmaskor till stolpar och då avslutar du luftmaskvarvet, virkar 3 luftmaskor som vändmaskor och börjar nästa varv med en stolpe i den fjärde maskan (den som var sista maskan på förra varvet innan de 3 vändmaskorna). har du ett mösnter måste du klura ut om antalet luftmaskor som anges är inklusive vändmaskor eller inte.

hoppas du får ordning på det.
Jag har ju gjort några stycken vid det här laget och delbart med 7 har jag för mig att det ska vara (fyra stolpar öka/minska 3 osv...).

När jag virkat min luftmaskekedja och ska börja med första vågvarvet så sticker jag ned nålen två maskor in det blir sas en fuskstolpe. Sedan gör jag två stolpar till i samma maska (topp) och kör vidare med fyra stolpar och sedan dal (minska tre). Fortsätter så varvet ut (man avslutar med en topp och det gör verkligen inget om det blir några m kvar på luftmaskekedjan för det syr man in när man fäster tråden).

När jag sedan gjort sista toppen och ska vända så virkar jag två luftmaskor och går ned mitt i sista toppen (så att jag får "hålet" rakt över förra varvets "hål". Iom de två luftmaskorna så har jag en fuskstolpe och virkar sedan ytterligare två stolpar i samma m vilket bildar varvets första topp. Sedan fortsätter jag som vanligt och då kommer toppar och dalar presic över varandra. HÄnger du med? Jag har beskrivning i min blogg också ifall du vill ha mer svart på vitt sas. :D

En del vill ha tre luftmaskor i sin fuskstolpe men jag tyckte det blev bättre med två, det är ju en smaksak så man får testa sig fram. Jag är inte någon hejjare på att förklara men jag har försökt beskriva hur jag gör iaf och för mig går det bra och jag får fina raka kanter. Ge inte upp, det är kul när man har greppat det. :D
Jag har gjort med bara stolpar. fyra mellan och gjort topp och dal med tre.
I vändningen gör jag tre luftmaskor och sticker sedan nålen i den andra. Man ser ju lätt om det passar så man får in fyra stolpar före första toppen. Lycka till!
Maerion skrev:Jag har gjort med bara stolpar. fyra mellan och gjort topp och dal med tre.
I vändningen gör jag tre luftmaskor och sticker sedan nålen i den andra. Man ser ju lätt om det passar så man får in fyra stolpar före första toppen. Lycka till!
samma här.
Maerion skrev:Jag har gjort med bara stolpar. fyra mellan och gjort topp och dal med tre.
Samma som jag även om jag lade ut texten lite mer men jag gör två vid varvbyte. :)
Jag började på en vågfilt nu i påsk och jag gjorde en liten provruta med bara tre toppar på för att prova alla varianter och då hittade jag det som passade mig. Jag vänder med tre lm och gör två stolpar i samma innan jag börjar med själva mönstret och på slutet gör jag två stolpar i sista stolpen istf tre. Då stämmer det fint för mig. Nu blir kanten rak och fin! Jag har alltså fyra stolpar mellan topp och dal som bygger på tre.
Nu när jag klickat lite så kom jag på att jag skrev ut mönstret från Aserehts sida. Det har funkat jättebra :D, men för mig tar det lite tid. Jag håller inte nålen som alla andra. Och blev verkligen hånad för det av svärmor nu i påsk :( . Jag tyckte jag var så duktig och hon skulle nödvändigtvis påpeka (flera gånger) att "jag inte ens kan hålla i en virknål ordentligt".
Nu har jag knäckt en nöt i alla fall :lol: nu fattade jag plötsligt, efter att ha tittat på lite bilder, att även om alla skriver att man ska "börja med en topp" så betyder det inte att man ska börja med tre stolpar i samma maska utan att de fyra "mellanstolparna" ändå kommer först! Jag har konstant tolkat det på det första sättet innan och det blev ju jätteknasigt :oops:

Men på min lilla provlapp blir kanterna inte särskilt raka dock... Inte så att filten krymper eller växer, alltid något, men kanterna verkar bli ganska vågiga de också... ska se om jag kan fota och visa.

Bild

Det är som att det alltid är en stolpe kvar på varvet innan när jag har gjort mina sista fyra stolpar på varvet. Ser ju inte riktigt ut som på den här på bilden som melon lade ut i en annan tråd:

Bild

Där ser det ju inte ut som att man vänt efter de fyra mellanstolparna utan gjort något mer? :hmm:
Scilla skrev:
Det är som att det alltid är en stolpe kvar på varvet innan när jag har gjort mina sista fyra stolpar på varvet. Ser ju inte riktigt ut som på den här på bilden som melon lade ut i en annan tråd:

Bild

Där ser det ju inte ut som att man vänt efter de fyra mellanstolparna utan gjort något mer? :hmm:
Det ser ut som om gjort en topp på slutet men ska man tolka rödmarkeringarna så körde hon bara två stolpar i samma maska där hon vände. Men jag är ingen virkexpert, den ena virkning jag är bra på är dessa filtar. Inte nödvändigtvis bra på att förklara dock. ;)
Jamen just det, den har jag ju tittat på. Önskar att det fanns bild på hur det ser ut i kanten bara...

Nä nu ger jag upp tror jag :hellu: :hittar inte den där smileyn som svimmar:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?