Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av MammaTess
Typiska jag hittade en beskrivning på gallerfilt igår men glömde lägga den bland favoriter...och nu är hjärnan bortblåst och jag hittar inte sidan..så kan någon hjälpa mig..

Vill alltså inte ha mönster på mormorsrutor.... :wink:
Av MammaTess
Självklart tjejer! Kommer här:

Varv 1.
Lägg upp X antal luftmaskor löst så att du får filten så bred som du vill ha den, detta antal maskor skall vara delbart med 3. Och därefter en extra luftmaska. (Exempelvis 91 luftmaskor= 90+1, svårt att säga hur brett detta blir eftersom det är beroende på hur hårt/löst du virkar).
Varv 2.
Virka därefter 5 luftmaskor och gör en stolpe i den nionde maskan från nålen. Virka 2 luftmaskor, hoppa över 2 maskor och gör en stolpe i nästa maska. Fortsätt så hela varvet ut. (På slutet ska du göra den sista stolpen i den sista maskan om du lagt upp rätt antal maskor från början). Du ska nu ha den första raden med massa "hål".
Varv 3.
Virka 5 luftmaskor och gör en stolpe i den näst sista stolpen på föregående varv. Virka 2 luftmaskor och gör en stolpe i nästa stolpe från föregående varv. Fortsätt så varvet ut......
Varv 4.
Upprepa varv 3 tills filten är så lång som du vill ha den. När du gjort det sista varvet är det bara att klippa av garnet och dra det genom den sista maskan, ta en nål och fäst garnet genom att "sy" fast garn-änden tillbaka i de virkade maskorna.
Användarens profilbild
Av Scilla
Testade lite men tycker att det blir lite väl stora "hål" med detta mönster :hmm: Letar fortfarande efter det ultimata gallerfiltmönstret som blir lagom luftigt.
Användarens profilbild
Av sirisirius
Alltså, jag kan inte virka jättebra men beskrivningen låter ganska lätt och gallerfiltar är himmla fina. Vågar jag mig på att försöka?
Användarens profilbild
Av Maerion
Scilla skrev:Testade lite men tycker att det blir lite väl stora "hål" med detta mönster :hmm: Letar fortfarande efter det ultimata gallerfiltmönstret som blir lagom luftigt.
Testa med halvstolpar och bara en luftmaska mellan varje då!
Användarens profilbild
Av Scilla
Maerion skrev:
Scilla skrev:Testade lite men tycker att det blir lite väl stora "hål" med detta mönster :hmm: Letar fortfarande efter det ultimata gallerfiltmönstret som blir lagom luftigt.
Jo, har experimenterat lite med det! Men kommit fram till att jag nog ska virka en filt med bara vartannat varv stolpar och vartannat fasta maskor. Eftersom jag vill virka i ett hyfsat tunt bomullsgarn blir det "håligt" nog ändå på det sättet.

Annars var en variant jag kom fram till: vartannat varv halvstolpar med en luftmaska emellan, precis som du skrev, och vartannat varv bara halvstolpar (i varje maska). Det blev också snyggt, och lite "håligare" om man vill ha det!
Användarens profilbild
Av Maerion
Scilla skrev:
Maerion skrev:
Jo, har experimenterat lite med det! Men kommit fram till att jag nog ska virka en filt med bara vartannat varv stolpar och vartannat fasta maskor. Eftersom jag vill virka i ett hyfsat tunt bomullsgarn blir det "håligt" nog ändå på det sättet.

Annars var en variant jag kom fram till: vartannat varv halvstolpar med en luftmaska emellan, precis som du skrev, och vartannat varv bara halvstolpar (i varje maska). Det blev också snyggt, och lite "håligare" om man vill ha det!
Hmpf. Nu vill jag ju göra en TILL filt, jag som redan gar tre-fyra stycken på gång ;) :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?