Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Annamamman
Någon som har tips på hur man kan bära en sån liten med ringsjal? Jag skulle också behöva tips om hur man gör med sjalen generellt, eftersom jag aldrig ens sett någon "live" förut. Hur säkert kan man få det att kännas, dvs kan man släppa med båda händerna utan att det känns otryggt? min lilla är ganska stadig i nacken, men kan svänga iväg med huvudet ibland, så jag litar inte helt på henne.
Användarens profilbild
Av diddeldi
bär mage mot mage eller, om hon går med på det, i vagga. för att stödja huvudet kan du dra upp tyget lite extra och dra åt överkanten ordentligt så att det blir stadigt. du kan välja att ha benen innanför eller utanför. se till att det bildas en liten "påse" runt rumpan, så att knäna hamnar högre än rumpan, och nederkanten av sjalen är tajtare än mittdelen. om du vill bära henne i vagga (till exempel för amning), börja då mage mot mage, lossa lite på ringarna så att det blir något slappare och sväng ut båda benen mot ringsidan. då hamnar hon i en bra vaggposition utan att huvudet åker ner för långt. det är annars lätt hänt om man försöker lägga barnet ner direkt. lycka till!
Av Annamamman
Tack för utförliga tips! Har provat nu ikväll, men detta får nog bli makens sjal, jag får ont i ryggen innan jag ens fått den någotsånär på plats.
Användarens profilbild
Av diddeldi
ja alltså, det är ju inte lika bekvämt som en långsjal. men om man ser till att få tyget ordentligt utspritt över axeln och ryggen så avlastar det bättre än om tyget är ihopkorvat. och för snabba bärningar, typ ner till bilen och sånt, tycker jag att ringsjal är praktiskt.
Av Annamamman
Jag hade tänkt mig att använda den till och från bilen och så, men har en gammal ryggskada som gav sig till känna. Jag tror att det fungerar bättre när bebis blir lite större och kan hjälpa till lite själv. Jag provade med storasyster (20 kg) och det gick bättre än med bebis som väger 6 kg. (att sätta i sjalen, jag bar inte....)
Av Annsofi
jag hjälpte en granne för någon vecka sedan med sin 2-månaders+ flicka och för dem funkar det bäst med Alice sittandes med benen innanför, ryggen snett mot ringarna, lite på diagonalen så där och så med benen som en liten skräddare. Där sitter hon kanon som i en liten påse med utsikt över hela världen. Mamman har tyckt att det känts lite i hennes rygg tidigare med vagg-position och tycker denna positionen känns mycket lättare. Var inte rädd för att prova dig fram!
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Jaha då får det väl bli en ringsjal oxå... Jag vill ha något att bära med från bilen till dagis och andra kortare vändor.... Min grabb är ju snart två månader och långsjalen känns lite bökig för de där korta vändorna, speciellt nu när det börjar bli kallt och mycket kläder... Men bra tips på hur jag ska bära honom... ;)
Användarens profilbild
Av diddeldi
och numera finns det beskrivningar här på sjalbarn också! klicka på "knyta" på förstasidan! :D
Användarens profilbild
Av frida
Jag har en tremånaders och nu har ringon verkligen rankat uppåt på favoritlistan. En sak som jag missade i början var att dra åt sjalen ganska ordentligt runt kroppen på honom/oss vilket behövs om man ska få händerna fria. Jag brukar också "drapera" tyget i ringarna så jag enkelt kan justera runt huvud/kroppen/rumpan separat liksom om du förstår.... En annan sak som tog tid innan poletten föll hos mig är att i vaggposition ha barnets fötter mot ringarna(som diddeli iof redan skrivit), inte som det visas (om jag inte minns fel) i looma-bladet som följde med sjalen. Lycka till, själv tycker jag den blir bättre ju mer jag använder den.
Av Annamamman
Tack för alla bra tips! Jag har börjat bära lite med ringsjalen, till och från bilen, hämta på dagis, inne osv., men inte är det lätt inte. Jag har lite svårt att få till det över axeln, och funderar på om det är vikningen och jag som inte går ihop, kanske skulle sy en annan och prova alternativ vikning. Det känns som en rätt justerad ringsjal avlastar mycket bättre än jag trott, och det är ju en aning smidigare än min lååånga Hoppiz.
Användarens profilbild
Av April
Titta även här:

http://www.altomslynger.dk/fileadmin/pd ... sguide.PDF

Som sagt, det finns även bra beskrivningar här på sidan under "knyta" - du kan även titta i galleriet under olika ringsjalar, så ser du hur olika beibsar i olika åldrar sitter!

Kram
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?