Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Fiffa5
Hej!
Jag kan ingenting om ergonomiska bärselar och behöver därför er hjälp.

Jag vill ha en bärsele som jag kan bära min 11-månaders på ryggen i.

Har läst lite om Ergon, Patapum och Becon men förstår inte riktigt om det är någon större skillnad mellan dessa.

Jag är 158 cm o väger ca 58 kg och min man är runt 175 o väger ca 65 tror jag. Många har tipsat om Ergon men jag tycker nog egentligen Becon ser snyggast ut. Själva selen får gärna vara så nätt som möjligt då vi ska ha med den på en resa...

HJÄLP - vilken sele ska jag välja och varför?? Alla tips mottages tacksamt!! :-)
Av sjaltokan
Beco butterfly skulle jag nog säga, enkelt och smidigt att bära på ryggen eftersom du kan svinga upp barnet precis som du tar på en ryggsäck.

Sen rent komfortmässigt måste man nog prova sig fram.

Manduca och ergo jämförelse
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=123883

Om de olika modellerna av beco
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=123883

Beco vs manduca & ergo
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=110792
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=111586
Användarens profilbild
Av Maddemoa
För mig (163cm, 54kg) är beco butterfly den enda sele som har passat mig bra. Vi har en ergo också men jag känner att jag inte kan spänna den tillräckligt för att den ska sitta bra. Samma sak med manducan (fast den är lite bättre än ergon) och papatumen.

Butterflyen är smidig också då det är lätt att få upp barnet på ryggen.

Du bor inte i närheten av någon som har en sele som du kan prova?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
För att förvirra det hela ännu mer så finns Angelpack också :lol:

Jag tror att det bästa vore en Beco eller Angelpack med tanke på att du/ni är rätt små. Ergo och Manduca är svåra att få att sitta riktigt bra då.
Av Fiffa5
Tack för era svar!

Jag som var inne på en Ergo, nu måste jag nog kika lite mer på Beco Butterfly (som jag egentligen tycker är snyggast också) !

Bor ganska "off", ute på Värmdö och har svårt att ta mig in till Stockholm så det är nog svårt att prova något innan jag köper tyvärr...

Letar begagnat och kollar på Blocket och Tradera, men visst fanns det en annan websida också där det annonseras mycket om bärselar?
Av Fiffa5
Vet ni, jag hade sån tur som lyckades hitta en nästan oanvänd Beco Butterfly för 750 kr, det tycker jag var bra! Så nu får vi testa den o se hur den funkar. Tack för all hjälp! :-)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Fiffa5 skrev:Vet ni, jag hade sån tur som lyckades hitta en nästan oanvänd Beco Butterfly för 750 kr, det tycker jag var bra! Så nu får vi testa den o se hur den funkar. Tack för all hjälp! :-)
:tumup:
Lycka till!
Av Fiffa5
En fråga till om Becon:

om ni tittar på bilden längst ner till höger :
http://www.becobabycarrier.com/features-description.asp

Vad är spännet som hänger allra längst ner, från själva höftbältet till för??

Och är det krångligare att använda en Beco om man man tex går på stan och vill bära sitt barn än tex en Ergo? Jag menar alltså om det är krångligare att få i barnet i själva selen...?
Av Fiffa5
Nu har jag precis fått hem min Beco och jag måste säga att första intrycket är sådär! Känns som att barnet sitter lite oskyddat på ngt sätt...ryggstödet är ju inte så högt? Nu har hon armarna över kanten på själva ryggstödet...

Och så får jag ont i axlarna direkt, men jag misstänker att det tar ett tag innan man kommer på hur hårt eller löst att spännen skall spännas...
Användarens profilbild
Av Beckah82
Hoppas du får till det. Jag har ingen erfarenhet av selar för jag sjalar mest bara. Men det blir säkert bättre efter justeringar. Tänk på att barnet ska sitta nära och inte för långt ner.

Lycka till :-)
Av Fiffa5
Beckah82 skrev:Hoppas du får till det. Jag har ingen erfarenhet av selar för jag sjalar mest bara. Men det blir säkert bättre efter justeringar. Tänk på att barnet ska sitta nära och inte för långt ner.

Lycka till :-)
Ja, jag tror att hon kanske sitter lite för långt ifrån min kropp nu. Men jag bär henne på ryggen o hon verkar stortrivas för hon är superglad o sitter o klappar/bankar mig på ryggen :-D
Av Fiffa5
Hur är en Patapum i jämförelse med Beco Butterfly? Kan den också passa till korta personer (jag är ju 158 cm)?

Tycker att min Butterfly är lite onödigt omständig med det där "facket" man stoppar ner barnet i. Funderar på ngn liknande sele men som saknar det facket... Ergon sägs ju bli lite stor när man är kort, men hur är det med Patapumen??
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?