Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:Lägger upp lite bilder... :D

Först Martinas ponchotröja, en klar favorit! Skulle egentligen stickas i Navia i vitt och grått, men jag valde Lima, billigare, mjukare och roligare färger.

Martina ville ha en åremössa, precis som mamma. Stickad i JC naturgarn ull/soja.

Och så början på min mössa, får se hur den blir... kul är det iaf. Fast jag hade nog eg velat ha mer rött i löven från början, är lite orolig för att det kommer att bli för likt i färgerna lagom till toppen... Stickar i Kauni effekt EQ (regnbågsgarnet).
Vilka fina!!!
Ponchon var supersnygg!!!
Bissa skrev:fint :loving:

jag är sugen på att testa att nålfilta, det ser så roligt ut, var köper man material?
Jag köpte en filtnål när jag köpte stickgrejor en gång. Man kan använda en bit kraftig skumgumi eller en bit liggunderlag att ha som underlag. Kardad ull ofärgad eller färgad kan man hitta på hobbysidor på nätet eller tex på Panduro. Brukar finnas på Tradera också. Det var riktigt kul faktiskt så det tycker jag absolut du ska testa. :D
ellla skrev:

Först Martinas ponchotröja, en klar favorit! Skulle egentligen stickas i Navia i vitt och grått, men jag valde Lima, billigare, mjukare och roligare färger.

Martina ville ha en åremössa, precis som mamma. Stickad i JC naturgarn ull/soja.

Och så början på min mössa, får se hur den blir... kul är det iaf. Fast jag hade nog eg velat ha mer rött i löven från början, är lite orolig för att det kommer att bli för likt i färgerna lagom till toppen... Stickar i Kauni effekt EQ (regnbågsgarnet).
Vilka fina!!!
Tack! Ponchon var riktigt kul att sticka och jag är grymt sugen på att göra en i vuxenstorlek, vet bara inte om jag orkar, det blir en massa räknande... :roll:

Nu ikväll har jag stickat en rad löv till på mössan! Inte så smart med huvudvärk, men det är ju så kul! "bara ett varv till, sen ska jag gå och lägga mig..." :wink:
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:
ellla skrev:

Vilka fina!!!
Tack! Ponchon var riktigt kul att sticka och jag är grymt sugen på att göra en i vuxenstorlek, vet bara inte om jag orkar, det blir en massa räknande... :roll:

Nu ikväll har jag stickat en rad löv till på mössan! Inte så smart med huvudvärk, men det är ju så kul! "bara ett varv till, sen ska jag gå och lägga mig..." :wink:
hehe, det blir lätt så!

jag har inte stickat alls idag, Jag har nästan bara sovit :(
Imorgon kanske det blir mer!
Asereht skrev:

jag är sugen på att testa att nålfilta, det ser så roligt ut, var köper man material?
Jag köpte en filtnål när jag köpte stickgrejor en gång. Man kan använda en bit kraftig skumgumi eller en bit liggunderlag att ha som underlag. Kardad ull ofärgad eller färgad kan man hitta på hobbysidor på nätet eller tex på Panduro. Brukar finnas på Tradera också. Det var riktigt kul faktiskt så det tycker jag absolut du ska testa. :D
:iagree: Kul och enkelt! Och inget slabbande med vatten... :wink: Hemslöjdsbutiker brukar också ha material. Det är rätt vanligt att nålfilta utanpå en stomme av styrolit, jag har gjort juläpplen så. Före jul tänkte jag att Martina skulle få prova men det var lite för svårt, hon stack sig bara... till hösten kanske...
ellla skrev:hehe, det blir lätt så!

Man får (och bör, faktiskt :this: ) passa på att sova när man bara har en vecka kvar till dagen B. Särskilt om man är så galen som du och läser en extra kurs mitt i bebisväntan... :wink:
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:
Asereht skrev:

:iagree: Kul och enkelt! Och inget slabbande med vatten... :wink: Hemslöjdsbutiker brukar också ha material. Det är rätt vanligt att nålfilta utanpå en stomme av styrolit, jag har gjort juläpplen så. Före jul tänkte jag att Martina skulle få prova men det var lite för svårt, hon stack sig bara... till hösten kanske...
Jag hatar det. eller det kanske var bryskt, men kul är det inte, nålen går av och man sticker sig så man blöder från varenda finger. Stickor är säkrare och inte lika vassa :)
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:
ellla skrev:hehe, det blir lätt så!

Man får (och bör, faktiskt :this: ) passa på att sova när man bara har en vecka kvar till dagen B. Särskilt om man är så galen som du och läser en extra kurs mitt i bebisväntan... :wink:
joo.... kanske det... så nu ska jag göra det lite till!
och läsa victorian lace till jag somnar!
ellla skrev: Jag hatar det. eller det kanske var bryskt, men kul är det inte, nålen går av och man sticker sig så man blöder från varenda finger. Stickor är säkrare och inte lika vassa :)
*ha ha* Ja det var ord och inga visor. Min nål höll fint men så hade jag riktigt tjockt underlag också så jag körde inte i den hårda bordsytan. Men jo jag lyckades sticka mig en gång, nålen är vass som satan och man hugger ju rätt fint. Men jag lärde mig kvickt att det är bra att ha lite naglar. Ska man precitionsticka med nålen (tex fixa kanterna fina och jämna) så är det bra om nageln sticker ut en bit. Då stickar man sig i nageln istället. Bra mycket mindre smärtsamt än in i fingret. :tumup: Jag lyckades ta mig igenom mitt filtande med bara ett enda blodprov. Men det är inget för barnen än på ett tag. Mina är än så länge aldeles för häftiga i rörelserna i det dom gör. *rys*
Användarens profilbild
Av ellla
Asereht skrev:
ellla skrev: Jag hatar det. eller det kanske var bryskt, men kul är det inte, nålen går av och man sticker sig så man blöder från varenda finger. Stickor är säkrare och inte lika vassa :)
*ha ha* Ja det var ord och inga visor. Min nål höll fint men så hade jag riktigt tjockt underlag också så jag körde inte i den hårda bordsytan. Men jo jag lyckades sticka mig en gång, nålen är vass som satan och man hugger ju rätt fint. Men jag lärde mig kvickt att det är bra att ha lite naglar. Ska man precitionsticka med nålen (tex fixa kanterna fina och jämna) så är det bra om nageln sticker ut en bit. Då stickar man sig i nageln istället. Bra mycket mindre smärtsamt än in i fingret. :tumup: Jag lyckades ta mig igenom mitt filtande med bara ett enda blodprov. Men det är inget för barnen än på ett tag. Mina är än så länge aldeles för häftiga i rörelserna i det dom gör. *rys*
nja, det var inte min grej helt enkelt. Jag har nog lite grejer till det underst i min låda om nån är intresserad. Jag hade kanske av ett par tre nålar, men direkt jag satte mig, när jag lärt mig att man måste trycka rakt, så kom nån annan och provade och tryckte snett och hade sönder nålen så det blev en dyrköpt erfarenhet...
Puh, äntligen färdig med julklappen till min mor! :dansar:

Nåja, hon visste ju inte att hon skulle få den i julklapp, så det får bli en vårpresent. 5 poäng till den som kan gissa vilket mönster det är! (Jag ska blocka den också, förstås...)
Bild
Garnet är fina finska Pirkkalanka, den tunna varianten i en turkos färgton. Gick inte ens åt en hel härva.
Nu är vi hemma hos mamma och pappa. Mamma är jätteduktig på att sticka, vi pratade lite stickning och hon plockade fram tre pärmar fulla med mönster åt mig :vågen: Två med stickmönster och ett med symönster. Jag hittade också en fantastisk liten bok med mönsterstickade tröjor som heter "Sticka med växtfärgat" eller något liknande.
Och för er som kommer ihåg min gigantiska dragspelsbasker så kan jag meddela att den faktiskt inte var så gigantisk. Mamma har också stickat en och jag provade den och den var lika mycket för stor för mig som den jag stickade. Det vara bara ingen bra modell för mitt lilla huvud :lol:
Användarens profilbild
Av melon
Knyttet & K skrev:Jag hittade också en fantastisk liten bok med mönsterstickade tröjor som heter "Sticka med växtfärgat" eller något liknande.
Å visst är den underbar!!! Jag har den också och jag älskar att bläddra i den och drömma lite. :heart:
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?