Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

kvarnvik skrev:
kvarnvik skrev:Grr, nu har jag kommit till axelkilen på min kofta och fattar inte hur jag ska göra. Får ge upp för idag och försöka reda ut det imorgon. Det här mönstret är det http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =3&lang=se
Det är alltså det som är rödmarkerat som jag har problem att fatta :hmm: Jag har alltså lagt upp 12 nya maskor i kanten av arbetet. och nu ska jag tydligen sticka vidare som vanligt, fast aviga maskor på kilen och minska vart åttonde varv. Det fattar jag inte heller, det står att jag ska minska i båda sidorna av kilen, men den ligger ju liksom längst ut på arbetet så det känns konstigt att minska i den kanten som inte är ytterkant :hmm: :help:
Fram- och bakst: Lägg upp 90-94-98-102-106 m med 2 trådar på st 4,5. Sticka så här (varv 1 = rätsidan): 1 kantm som stickas rät på alla v, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* över 12 m, M.1 (= 8 m), * 2 am, 2 rm *, upprepa *-*, avsluta med 1 kantm som stickas rät på alla v. Sticka så tills arb mäter 16-16-18-18-20 cm. Nu läggs det upp 12-12-14-14-16 nya m överst på axeln - dessa stickas aviga (sett från rätsidan) med 1 kantm ytterst = 102-106-112-116-122 m. Nu ska dessa nya m minskas igen så att det bildas en kil på axeln för bättre passform. Samtidigt som de resterande m stickas vidare som förut stickas de 2 yttersta aviga m i varje sida på kilen ihop på vart 8:e v tills det återstår 2 am. Samtidigt när arb mäter 29-31-34-37-41 cm stickas det vidare över endast de nedersta 57-57-61-61-65 m – de resterande m sätts på 1 tråd till ärmen - resten av m i kilen minskas när ärmen stickas). Sticka 1 cm, sätt 1 märktråd (= höger sida), sticka 1 cm till. Nu läggs det upp 33-37-37-41-41 nya m över de som sitter på 1 tråd för ärmen = 90-94-98-102-106 m. Sticka vidare med mönster som innan. När arb mäter 43-47-51-57-63 cm från märktråden i sidan sätts de översta 33-37-37-41-41 m på 1 tråd till ärmen. Sticka 1 cm över de resterande 57-57-61-61-65 m – sätt 1 märktråd (= vänster sida), sticka 1 cm till. Sedan läggs det upp 37-41-41-45-45 m över m som sitter på en tråd för ärmen = 94-98-102-106-110 m. Sticka vidare så här från axeln: 1 kantm, 4 am, *2 rm, 2 am *, upprepa *-* över 12 m, M.1 (= 8 m), *2 am, 2 rm *, upprepa *-* och avsluta med 1 kantm. Fortsätt så – samtidigt ökas det till kil på axeln genom att sticka 2 am i första och sista am på axeln på vart 8:e v tills det är 12-12-14-14-16 aviga m i kilen = 102-106-112-116-122 m. När arb mäter 14-16-17-20-22 cm från märktråden i vänster sida avm de översta 12-12-14-14-16 aviga m till hals = 90-94-98-102-106 m. Sticka vidare med mönster - samtidigt efter 1 cm avm för 2 knapphål överst från rätsidan så här: sticka 5 m, avm 2 m, sticka 9 m, avm 2 m, sticka v ut. På nästa v läggs det upp 2 nya m över de avm. Fortsätt mönstret. Maska av för 2 knapphål till på samma sätt när arb mäter 28-30-33-36-40 cm från märktråden i vänster sida. Sticka 2 cm till, maska av alla m.
Såhär ser arbetet ut nu:
SNV84986.JPG
Jo, men det blir ju ändå två ytterkanter på själva kilen, tänk som att du skulle sticka den för sig, utan att den sitter ihop med resten, så att den får en trekantig form. Du minskar alltså i ytterkanten, stickar tills du kommer till den gamla kanten och minskar igen. Tror jag.
Eftersom jag skrev i fel tråd först så dubbelpostar jag och skriver här där jag trodde att jag var.... :oops:
Jag köpte förresten garn och mönster till den här tröjan (hoppas att länken funkar) på syfestivalen...
Tror att jag ska noggrant göra provlapp och räkna och mäta på mig innan jag sätter igång - för jag vill inte sticka den bara för att inse att jag inte kan ha den.. ;-)
http://www.ruths.dk/engelsk/efteraar%20stor%20eng.htm
Jobbmostern skrev:Eftersom jag skrev i fel tråd först så dubbelpostar jag och skriver här där jag trodde att jag var.... :oops:
Jag köpte förresten garn och mönster till den här tröjan (hoppas att länken funkar) på syfestivalen...
Tror att jag ska noggrant göra provlapp och räkna och mäta på mig innan jag sätter igång - för jag vill inte sticka den bara för att inse att jag inte kan ha den.. ;-)
http://www.ruths.dk/engelsk/efteraar%20stor%20eng.htm
Och jag svarar i rätt tråd :lol:
Oj, vilken fin :love:

Nu har jag bestämt mig för att ändå sticka en kofta av det där Hachogarnet. Det blir en rätstickad kofta med raglanärm och resårstickad kant. Jag hoppas att jag får mina nya stickor imorgon så jag kan sätta igång. Jag behöver såklart stl 4 eftersom jag råkat bryta av den ena :lol:
På syfestivalen var jag på workshopen som Sticka anordnade och lärde mig sticka baklänges.

Är det något man borde göra en video på och lägga på youtube? Eller finns det redan såna i överflöd, har jag funderat på...
Jobbmostern skrev:På syfestivalen var jag på workshopen som Sticka anordnade och lärde mig sticka baklänges.

Är det något man borde göra en video på och lägga på youtube? Eller finns det redan såna i överflöd, har jag funderat på...
"Sticka baklänges"=sticka så att maskorna flyttar sig från höger sticka till vänster sticka - så att man slipper aviga varv utan kan sticka med rätsidan mot sig hela tiden.

Han som lärde ut det hade kommit på (eller börjat sticka så, vet inte om han lärt sig eller hittat på själv) för att hans aviga maskor blev så lösa - så han stickade jämnare på det här viset.
Jobbmostern skrev:
Jobbmostern skrev:På syfestivalen var jag på workshopen som Sticka anordnade och lärde mig sticka baklänges.

"Sticka baklänges"=sticka så att maskorna flyttar sig från höger sticka till vänster sticka - så att man slipper aviga varv utan kan sticka med rätsidan mot sig hela tiden.

Han som lärde ut det hade kommit på (eller börjat sticka så, vet inte om han lärt sig eller hittat på själv) för att hans aviga maskor blev så lösa - så han stickade jämnare på det här viset.
Det låter ju som något för mig! :D
Knyttet & K skrev:
Jobbmostern skrev:

Det låter ju som något för mig! :D
Ja, det var du alltså! Jag kom ihåg någon som pratat om problem med aviga maskor här i tråden. Jag tyckte det här var en lite rolig teknik, så jag varierar mig och stickar aviga varv ibland och "baklänges" ibland :D. För mig blir det ingen större skillnad, men jag stickar snarare de aviga varven hårdare än de räta.
Användarens profilbild
Av MuuM
Jobbmostern skrev:

Ja! Jag var också där och såg det. Såg väldigt praktiskt ut och det funkar, såg jag senare på kvällen. Lägg ut en video, vetja! Även om det finns andra så kanske det inte finns på svenska.

Melon hävdar att det "bara" är att sticka räta maskor vänsterhänt.
MuuM skrev:
Jobbmostern skrev:

Ja! Jag var också där och såg det. Såg väldigt praktiskt ut och det funkar, såg jag senare på kvällen. Lägg ut en video, vetja! Även om det finns andra så kanske det inte finns på svenska.

Melon hävdar att det "bara" är att sticka räta maskor vänsterhänt.
Fast ska man göra det tycker jag det känns som att man måste flytta över garnet till höger hand? Och med tanke på hur besvärligt jag hade att hålla ordning på garnet med högerhanden när jag skulle sticka med en färg i varje hand, så är det här sättet MYCKET enklare....
Lägger upp lite bilder... :D

Först Martinas ponchotröja, en klar favorit! Skulle egentligen stickas i Navia i vitt och grått, men jag valde Lima, billigare, mjukare och roligare färger.

Martina ville ha en åremössa, precis som mamma. Stickad i JC naturgarn ull/soja.

Och så början på min mössa, får se hur den blir... kul är det iaf. Fast jag hade nog eg velat ha mer rött i löven från början, är lite orolig för att det kommer att bli för likt i färgerna lagom till toppen... Stickar i Kauni effekt EQ (regnbågsgarnet).
Bilagor
(36.38 KiB) Nerladdad 201 gånger
(23.59 KiB) Nerladdad 201 gånger
(26.1 KiB) Nerladdad 200 gånger
Jag har stickat klart mitt påskpynt. Bilder finns i bloggen. :)

Testade också att nålfilta idag, det var kul men man får vara rädd om fingrarna!
Av Ponyo
kvarnvik skrev:
Bubbi skrev:Kvarnvik. Var det du som gjorde ugglemössan? Får jag kopiera den?
Visst får du det :D Jag har inget mönster, men det behöver väl inte du 8)
Schysst!
Nej, mönster behöver jag inte. Bara en bild på ugglor. :D
Hittade pdfen på tröjan, och har börjat med resåren längst ned.
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?