Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av salisa
Jag har sytt en egen mei tai, jättefin! Men mammas symaskin strök med under den turen. Den klarade inte av alla lager och foder... Jag har ersatt min mamma men måste ju skaffa en egen nu.

Vilken symaskin är bra? Måste man ha en industrisymaskin för att klara av att sy selar? Att jag måste gå upp i prisklass från mammas (1200) förstår jag...

Så. Vad ska jag satsa på?
Användarens profilbild
Av aneeha
Jag tror att Janome och i synnerhet Janome Easy Jeans är ett säkert kort, men den kostar rätt mkt mer än 1200kr ny... (ca femtusen tror jag)
Användarens profilbild
Av tinaw
Märkesmaskinerna ska fixa det. Jag skulle satsa på en pfaff, för de syr så jämnt och snyggt oavsett belastning!
Användarens profilbild
Av LillaG
Jag är väldigt symaskinsokunnig... men min Husqvarna 2000 klarade av att sy en sele :D .

En kompis som är duktig på att sy, säger att en generell regel är att ju tyngre desto bättre i symaskinsväg.
Mao så går lätta (ofta billiga) maskiner bort.
Användarens profilbild
Av Livsglädjen
Min Singer (i 4500-kronrosklassen) klarade av en MT galant.

Kan det inte litegrann också ha att göra med vilken sorts nål du använder? En jeansnål klarar ju lite mer än en vanlig nål...
Användarens profilbild
Av salisa
Jo, jag hade jeansnål.

Tack för alla svar! Jag och sambon har pratat om detta, så vi kanske slår till en dag på en riktig maskin.

Det blir ju en livsinvestering.
Användarens profilbild
Av florin
Gå till butikerna och ta med tyger så du kan provsy.

Min Husqvarna Platinum 770 som kostade över 10000 syr inte selar snyggt :hopmad:
Denna som köpt för 250:- på lopips gör det däremot galant :-D

Bild
Användarens profilbild
Av Foxan
Min symaskin heter Linnea, köpt från Coop, 1195 kr (sett igår att den var på rea 695,- grrrrrrr :evil: )
Klarar selar bra, inklusive fleece-foder. Den är jätteenkel, men jag är nöjd.

Fast Pfaff, Singer osv fungerar för evigt, man brukar ärva dem :lol:
Bra investering! :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
LillaG skrev:En kompis som är duktig på att sy, säger att en generell regel är att ju tyngre desto bättre i symaskinsväg.
Detta tror jag på. Min tysktillverkade Ideal Automatik från 1965 väger hur mycket som helst och har hittills klarat alla mina projekt, inklusive selar och jeans. Dock har det gått åt en del nålar genom åren, även av de starkare sorterna.
Användarens profilbild
Av Jennelii
LillaG skrev:En kompis som är duktig på att sy, säger att en generell regel är att ju tyngre desto bättre i symaskinsväg.
Jag har en tokgammal från 50-60 eller nåt och den är SÅ tung *puh* så den borde ju funka bra då =)
Användarens profilbild
Av pejgan
Även lite "sämre" maskiner borde klara det bra bara tyget går in under pressarfoten. Tips kan vara att prova med en övermatare (pressarfot som matar tyget även ovanifrån)
Användarens profilbild
Av LisaMarie
Vad kul att du frågar, jag hade exakt samma fundering i går kväll när jag inte kunde somna. Jag syr visserligen bara MT's, men eftersom min lilla Toyota inte är så stark så går det åt två jeansnålar på varje MT...
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Jag vill också veta. Och ha en sån maskin. Så den kan sy några selar åt mig och jag slipper göra det själv :wink: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av LisaMarie
Sockertopp skrev:Jag vill också veta. Och ha en sån maskin. Så den kan sy några selar åt mig och jag slipper göra det själv :wink: :lol: :lol:
He he, jo men då missar man ju lite av det roliga! Fast visst hade det varit praktiskt när man har mycket att göra, bara programmera maskinen, mata in lite olika tyger och trycka på start! :lol:

Salisa: Vad tittar du på för maskiner? Min dröm just nu är en nyare och starkare "vanlig" symaskin, en nyare overlock med fler funktioner, och så en designermaskin (har ingen idag,) men jag har precis börjat titta mig omkring. Finns ju sååå många att välja på!
Användarens profilbild
Av Fryle
LisaMarie skrev: en designermaskin
Vad är en designermaskin?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?