Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Plommis
Efter en vinter där jag "bara" burit i mei taien har jag återupptäckt sjalarna :vågen:

Min sjalsamling består av lite billigare varianter: en stork Ulli, en Amazonas Lollipop, en BBB och en sommargroddy (en hoppe har jag också testat men vi trivdes inte ihop...). Nu börjar jag dock bli väldigt nyfiken på bl a olika Didys...eller kanske Easycare... eller en Zara... eller....

Jag är ju - vad jag vet - ganska ensam om att sjala här i Nypan så jag har inte sett någon av dessa skönheter live.
Så... vad säger ni? Om jag nu ska välja en lite dyrare sjal - vilken sort ska jag ta och varför just den?
Användarens profilbild
Av hcvc
Plommis skrev:Efter en vinter där jag "bara" burit i mei taien har jag återupptäckt sjalarna :vågen:

Min sjalsamling består av lite billigare varianter: en stork Ulli, en Amazonas Lollipop, en BBB och en sommargroddy men jag börjar bli väldigt nyfiken på bl a olika Didys...eller en Zara... eller kanske Easycare... :mums:

Jag är ju - vad jag vet - ganska ensam om att sjala här i Nypan så jag har inte sett någon av dessa skönheter live.
Så... vad säger ni? Om jag nu ska välja en lite dyrare sjal - vilken sort ska jag ta och varför just den?
Jag röstar på en Zara eller en jaquardvävd Didymos! Vad gillar du/ gillar du inte med de sjalarna du redan har, vad gillar du för färger och har du spanat in något som lockar lite redan? Så att man kan komma med ett förslag, bara på kul :D !
Av sjaltokan
Plommis skrev: Så... vad säger ni? Om jag nu ska välja en lite dyrare sjal - vilken sort ska jag ta och varför just den?
Ta med dig barnet/barnen och gör en utflykt till Linköping.. :lol:

Här bor både en Zara, olika varianter av Didysar och en Easy.. :heart: :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Plommis
thowida skrev:
Plommis skrev: Så... vad säger ni? Om jag nu ska välja en lite dyrare sjal - vilken sort ska jag ta och varför just den?
Ta med dig barnet/barnen och gör en utflykt till Linköping.. :lol:

Här bor både en Zara, olika varianter av Didysar och en Easy.. :heart: :mrgreen:
Jaaaa, thowida! Du har ju faktiskt bjudit in mig förut :app:
Vi tar gärna en tur till Linköping framåt sommaren!
Användarens profilbild
Av Plommis
hcvc skrev:
Plommis skrev:Efter en vinter där jag "bara" burit i mei taien har jag återupptäckt sjalarna :vågen:

Min sjalsamling består av lite billigare varianter: en stork Ulli, en Amazonas Lollipop, en BBB och en sommargroddy men jag börjar bli väldigt nyfiken på bl a olika Didys...eller en Zara... eller kanske Easycare... :mums:

Jag röstar på en Zara eller en jaquardvävd Didymos! Vad gillar du/ gillar du inte med de sjalarna du redan har, vad gillar du för färger och har du spanat in något som lockar lite redan? Så att man kan komma med ett förslag, bara på kul :D !
Tack, förslag mottages tacksamt! Berätta gärna lite mer om varför du rekommenderar en Didy eller Zara.
Jag har har använt Ullin mest, men det kan bero på att den kom till mig så härligt ingosad. Jag gillar färgerna i den och i Lollipopen. Annars faller jag oftast för sånt som är rosa... BBB´n känns lite smal (och groddyn har jag inte ens prova ännu...).
Användarens profilbild
Av hcvc
Min första vävda var en Ulli, helt fantastisk sjal när jag väl hade gått in den :heart: .

Zara avlastar lika bra som en Stork, men är tunnare och därför påtagligt svalare och smidigare. Den har inte fållade ändar, så man slipper fållar som skär in, vilket jag tycker kan vara ett problem ibland på Didy (särskilt om de inte är ingosade = köp begagnat!), men inte på Stork. Zara finns antingen i 60 (fast 60 har tydligen utgått i alla färger utom svart/ grå, tyvärr tycker jag som älskade att den var smal) eller 70 cm bred, längden mäts längs med ena långsidan - alltså inkl en avsmalnande ände, och så mäts även Didy som är 65 breda - medan Storkarna, som är 70 breda mäts i fullbredd, dvs exkl ändar. Storkens avsmalnande ändar ligger på 25-30 cm, Didy på 20-25, Zara på 50-60.

Jag skulle rekommendera Ellevill Zara eller Didymos jaquardvävda för att de är tjocka, diagonalstretchiga sjalar vilket ger bästa möjliga avlastning, samtidigt som de är tunnare och därmed lite svalare och smidigare än andra "tjocka sjalar" . Extra plus för Zara att den är tillräckligt skön redan som fabriksny och extra plus till Didy för att de har så stort urval! Men jag tycker att Storkarna är mer prisvärda egentligen, för de är ju bra mycket billigare och också riktiga kvalitetssjalar, men lite varmare då och kanske inte lika spänstiga?

De randiga, korskypertvävda Didysarna är lite olika färgerna emellan. T ex Lisa och Till är ganska lika Storkarna i känsla, medan t ex Katja och Iris är tunnare och också lite mjukare från början. De jaquardvävda Didysarna är ju klart lite olika sorterna emellan och om det är inblandning av något annat material än bara bomull. Bomulls-Wellen är stadiga men ändå rätt luftiga, väl ingosad tycker jag att den avlastar snäppet bättre än Stork och Zara, så bra om man bär tyngre barn. Inte svalare än Zara men ändå lite svalare än ex Ulli. För mig funkade inte fabriksny Wellen, alldeles för tuff, en helt annan sjal när den är ingosad. Indio och Ellips, Liljor, Fåglar, Fiskar, Nino, och allt vad de heter inbillar jag mig är tunna och mjuka från början (men det är klart att allt blir bättre med lite användning), men ändå bra avlastande. Har bara provat en ull-Nino och en bomulls-Indio, så någon annan kanske har en kommentar.

http://www.ellevill.mystore.no/ och http://www.didymos.de/

/ :blahblah:
Av Hell Cat

Min sjalsamling består av lite billigare varianter: en stork Ulli, en Amazonas Lollipop, en BBB och en sommargroddy (en hoppe har jag också testat men vi trivdes inte ihop...). Nu börjar jag dock bli väldigt nyfiken på bl a olika Didys...eller kanske Easycare... eller en Zara... eller....

Kan tipsa om en Easycare Lava som ligger ute på Tradera just nu. Om du nu är intresserad av en easy förstås-jag vet inget om den sjalen men det verkar vara många som gillar den. Själv har jag haft en Didy TILL men den passade inte mig, för tjock och stum för min smak. Nu har jag en MT Kozy Carrier och så får jag (förhoppningsvis) hem en Manducasele imorgon.
Användarens profilbild
Av Plommis
hcvc skrev:Min första vävda var en Ulli, helt fantastisk sjal när jag väl hade gått in den :heart: .

Zara avlastar lika bra som en Stork, men är tunnare och därför påtagligt svalare och smidigare. Den har inte fållade ändar, så man slipper fållar som skär in, vilket jag tycker kan vara ett problem ibland på Didy (särskilt om de inte är ingosade = köp begagnat!), men inte på Stork. Zara finns antingen i 60 (fast 60 har tydligen utgått i alla färger utom svart/ grå, tyvärr tycker jag som älskade att den var smal) eller 70 cm bred, längden mäts längs med ena långsidan - alltså inkl en avsmalnande ände, och så mäts även Didy som är 65 breda - medan Storkarna, som är 70 breda mäts i fullbredd, dvs exkl ändar. Storkens avsmalnande ändar ligger på 25-30 cm, Didy på 20-25, Zara på 50-60.

Jag skulle rekommendera Ellevill Zara eller Didymos jaquardvävda för att de är tjocka, diagonalstretchiga sjalar vilket ger bästa möjliga avlastning, samtidigt som de är tunnare och därmed lite svalare och smidigare än andra "tjocka sjalar" . Extra plus för Zara att den är tillräckligt skön redan som fabriksny och extra plus till Didy för att de har så stort urval! Men jag tycker att Storkarna är mer prisvärda egentligen, för de är ju bra mycket billigare och också riktiga kvalitetssjalar, men lite varmare då och kanske inte lika spänstiga?

De randiga, korskypertvävda Didysarna är lite olika färgerna emellan. T ex Lisa och Till är ganska lika Storkarna i känsla, medan t ex Katja och Iris är tunnare och också lite mjukare från början. De jaquardvävda Didysarna är ju klart lite olika sorterna emellan och om det är inblandning av något annat material än bara bomull. Bomulls-Wellen är stadiga men ändå rätt luftiga, väl ingosad tycker jag att den avlastar snäppet bättre än Stork och Zara, så bra om man bär tyngre barn. Inte svalare än Zara men ändå lite svalare än ex Ulli. För mig funkade inte fabriksny Wellen, alldeles för tuff, en helt annan sjal när den är ingosad. Indio och Ellips, Liljor, Fåglar, Fiskar, Nino, och allt vad de heter inbillar jag mig är tunna och mjuka från början (men det är klart att allt blir bättre med lite användning), men ändå bra avlastande. Har bara provat en ull-Nino och en bomulls-Indio, så någon annan kanske har en kommentar.

http://www.ellevill.mystore.no/ och http://www.didymos.de/

/ :blahblah:

:app:

Vad mycket nyttig och intressant sjalinformation! TACK!!!!!
Lärde mig en hel del och känner nog att det luter åt en Zara eller Indio.

Nu gäller det bara att hitta The Sjal...
Användarens profilbild
Av hcvc
mhm, är girasol tunnare än Easycare? Spännande. Men inte lika stretchig, eller (gillar själv inte Easycare)? Och är girasol en sorts Katiwrap, eller tvärtom, eller har jag bara blandat ihop alltsammans :whut: ?
Användarens profilbild
Av hcvc
Plommis, du uppdaterar väl med vilka sjalar du är sugen på? Nyfiken...
Användarens profilbild
Av Din mamma
hcvc skrev:mhm, är girasol tunnare än Easycare? Spännande. Men inte lika stretchig, eller (gillar själv inte Easycare)? Och är girasol en sorts Katiwrap, eller tvärtom, eller har jag bara blandat ihop alltsammans :whut: ?
Girasol heter Katiwrap nu, men jag antar att de som är tillverkade under gamla namnet fortfarande heter så :hellu:

Ganska stretchig skulle jag säga...
Användarens profilbild
Av Plommis
hcvc skrev:Plommis, du uppdaterar väl med vilka sjalar du är sugen på? Nyfiken...

Absolut! Men alla härliga rekommendationer sätter ju myror i huvudet på mig :hellu: ...
Rent impulsivt skulle jag nog slänga mig över en tjusig indio... men förnuftet säger
"Åk på sjalträff och kläm på skönheterna ordentligt först. :this: "

Nu ska vi snart iväg på semester och jag ska ägna min tid i solstolen (hahha, stor risk med en blivande 11-månadersbebis som äter ALLT och kryper i blixtens hastighet) åt djupa sjalfunderingar. Sedan hoppas jag på någon trevlig sjalträff i maj/juni. Tips?
Användarens profilbild
Av hcvc
Åh sol! Vad härligt!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?