Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Tiaramoll
GAHHHHH!!!!!!!

Katastrofen kanske är ett faktum........

Färgen till Zara sjalen kom hem igår, köpte salt utan jod idag. Läste beskrivningen NOGA. Förberedde med en balja att blöta sjalen i.

Vad händer?????
Ja, sjalen och färgen (utblandad med saltlösning) åker in i tvättmaskinen. Fast efter kanske 5 min kommer på mitt misstag. JAG GLÖMDE ATT BLÖTLÄGGA SJALEN INNAN!!!

Vad kommer att hända nu??? Blir det misslyckat?

Jag har fyllt på med extra vatten i maskinen det såg så snålt ut. Skummet som bildas verkar ha rätt färg, men jag vet inte ifall sjalen tar åt sig något ännu. Ska hälla i colorfix om ca 15 min, sedan är det kanske 1 timma och 45 min kvar av tvättprogrammet.

Jag skulle ha 65 ml färg, fast jag har bara tagit 35 ml till denna färgning eftersom jag är osäker på resultatet.

Vad tror ni? Blir det misslyckat???

Hade planer på att färga en andra gång ifall denna första blir för svag. Nu vet jag inte hur jag ska göra...... Känns så dumt allting nu när det blivit fel från början.
Senast redigerad av Tiaramoll den sön apr 12, 2009 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
Av Tiaramoll
Jag var rädd för att den skulle bli alldeles flammig.....

Sjalen tog knappt till sig färg alls. :hmm:

Nu färgas den igen fast med 65 ml färg, mellan färgningarna låg den i ett vattenbad, vattnet blev alldeles gult. Egentligen står det ju att tyget=sjalen ska tvättas som vanligt direkt efter färgningen.

Fast eftersom färgning 1 blev totalt misslyckad så orkade jag inte vänta på ett 2½ timmars program emellan. Suck.

Tror dessutom att min tvättmaskin har förtvätt på alla program, jag prövade ordentligt nu innan jag hällde i färgen. Tvättmaskinen "hämtar" tvättmedel från båda facken på alla program.

Tänk om det är förtvätt??? Och så pumpar tvättmaskinen ut all färg innan sjalen hunnit ta åt sig tillräckligt???

Jag kommer att bli galen av det här.

I värsta fall får jag färga en tredje gång, har åtminstone 45 ml färgblandning kvar. Jag hade 200 ml från början, fast av två olika färger. Den ena använder jag väldigt lite utav.
Av sjaltokan
Har du tvättat sjalen innan du färgar den? Annars är det inte säkert den tar åt sig någon färg alls.

Brukar kunna gå att trycka på någon knapp om man inte vill ha förtvätt. :hmm:
Av Tiaramoll
thowida skrev: Har du tvättat sjalen innan du färgar den? Annars är det inte säkert den tar åt sig någon färg alls.
Japp, den är tvättad.
thowida skrev: Brukar kunna gå att trycka på någon knapp om man inte vill ha förtvätt. :hmm:
Hittar ingen sån fiffig knapp på min maskin.

Sjalen hänger på tork nu i alla fall. Nu har den tagit åt sig färg, kanske lite blek ännu, får se vad jag tycker när den har torkat.
Av Tiaramoll
thowida skrev::kamera:
:hmm: :oops: :hmm:
Jag är inte nöjd med färgen på sjalen.

Så här kan en papperstuss se ut:
http://www.babymind.se/sjalfarg_papper.jpg

Så här ser sjalen ut:
http://www.babymind.se/sjalfarg_blotsjal.jpg
Jag vill ju att den ska sådär lysgrön/limegrön som draken. Vill ha en "Golden Green" Zara.

Får bli ett nytt färgbad imorgon tror jag. Misstänker förvisso att det skulle behöva inhandlas mer färg..... Dyrt experiment det hära.
Av Tiaramoll
Tack Upia för bilderna. Jag var så trött att jag inte märte att det blev fel.

Juliusdotter var här å inspekterad sjalen igår. Den blev fin tyckte hon. Hon avrådde mig från ett fjärde färgbad i alla fall.

Den blev grön, fast inte så "limig" som jag hoppats på. Färgen är HELT hopplös att fotografera, ska försöka under dagen.

Skulle vilja ha hjälp med namnge sjalen, ville ju ha en Zara Golden Green, fast jag vet inte ifall namnet stämmet riktigt med färgen. Återkommer med bilder i eftermiddag när sjalen blivit invigd.
Av Marine78
Jag undrar om du verkligen kommer lyckas få den åt det hållet du önskar oavsett hur mkt färg du använder. De flesta textilfärger brukar vara transparenta. Det går bra att färga över med mörkare men inte med ljusare färg än ursprungsfärgen. Då finns nog risken att man behöver avfärga först och det har jag absolut ingen erfarenhet utav. Och dessutom så är jag ingen expert på området ;-)
Mari skrev:Tack Upia för bilderna. Jag var så trött att jag inte märte att det blev fel.

Juliusdotter var här å inspekterad sjalen igår. Den blev fin tyckte hon. Hon avrådde mig från ett fjärde färgbad i alla fall.

Den blev grön, fast inte så "limig" som jag hoppats på. Färgen är HELT hopplös att fotografera, ska försöka under dagen.

Skulle vilja ha hjälp med namnge sjalen, ville ju ha en Zara Golden Green, fast jag vet inte ifall namnet stämmet riktigt med färgen. Återkommer med bilder i eftermiddag när sjalen blivit invigd.
Av Tiaramoll
Dorislina skrev:
Jag funderade på det också. Denna sjal är ju inte vit till att börja med i de ljusa partierna utan mer ljusgrå så det går väl inte att få den riktigt klara färgen då?

Det är säkert sant! Alltså att den blir lite "matt" eftersom den är ljusgrå från början. Bilder är på gång.
Av Tiaramoll
Färgen på sjalen är HELT hopplös att fånga på bild.

Bild med "referrens" draken:
Bild

Bild inomhus:
Bild

Bild utomhus i skugga:
Bild

Bild utomhus i solen:
Bild

Jag har blandat gul och grön färg, ifall det blir ett fjärde färgbad så skulle man ju kunna ta ännu mindre gult i blandningen. Fast då kanske den blir för grön istället och inte alls "lime". :hmm:

Den är nog svag i färgen ännu tycker jag. Vad tycker ni?
Av Tiaramoll
Be-Linda skrev::rodna:

Jag tyckte den såg fin ut!!! :love: Önskar den fanns att köpa! :wink:
Åhh, tack! Fast du får titta igen, nya bilder tagna efter det tredje färgbadet.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?