- ons apr 01, 2009 10:11
Jag hat börjat testa så smått att virka en vågfilt, men får inte riktigt till det. Den ena sidan blir sned. Lite hål här och där också som jag nog tror jag kan rätta till genom att inte räkna utan titta var jag sätter nålen. 
Virkar efter beskrivningen i Stoff och stils senaste katalog:
Mönstret är delbart med 16 maskor + 1 kantmaska + 3 vändmaskor.
Varv 1: Virka en st i alla lm, börja i 4:e lm från nålen.
Varv 2: 3 lm, 1 st i 1:a m (=uttagning), *6 st, 3 st tillsammans (=vågdal), 6 st, 3 st i nästa m (=vågtopp)* - upprepa från * till * varvet ut. Avsluta med 2 st i den översta av de 3 lm - vänd. Upprepa varv 2 tills arbetet har den önsakde längden.
Det blir alltså snett på slutet där jag ska göra 2 st i den översta av de 3 lm. Har någon något bra tips på hur jag ska göra här? Har också lite svårt att se exakt var den översta av dessa 3 lm är. Troligen ligger felet där.
Här är det jag har virkat i sin helhet med den sneda sidan där virknålen är, som om det inte märktes...

Den sneda sidan

Den raka sidan

Mittenpartiet. Detta ser väl okej ut, eller?

Virkar efter beskrivningen i Stoff och stils senaste katalog:
Mönstret är delbart med 16 maskor + 1 kantmaska + 3 vändmaskor.
Varv 1: Virka en st i alla lm, börja i 4:e lm från nålen.
Varv 2: 3 lm, 1 st i 1:a m (=uttagning), *6 st, 3 st tillsammans (=vågdal), 6 st, 3 st i nästa m (=vågtopp)* - upprepa från * till * varvet ut. Avsluta med 2 st i den översta av de 3 lm - vänd. Upprepa varv 2 tills arbetet har den önsakde längden.
Det blir alltså snett på slutet där jag ska göra 2 st i den översta av de 3 lm. Har någon något bra tips på hur jag ska göra här? Har också lite svårt att se exakt var den översta av dessa 3 lm är. Troligen ligger felet där.
Här är det jag har virkat i sin helhet med den sneda sidan där virknålen är, som om det inte märktes...

Den sneda sidan

Den raka sidan

Mittenpartiet. Detta ser väl okej ut, eller?

Senast redigerad av Mamma Eli den ons apr 01, 2009 10:27, redigerad totalt 1 gånger.