Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hejsan alla!
Jag har köpt en sjal från BäraBarn och begriper inte knytinstruktionerna jag fick med sjalen. Har en 5 dagar gammal son som jag gärna vill bära i sjalen, men hur jag än gör så blir det för trångt på nåt vis. Det går liksom inte att få ner honom i den.

Nägon som vet? Jättetacksam för svar, för jag vill verkligen få det här med sjalen att funka.

Tack på förhand!
/Mariapia
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
:roll:

Mitt tips är att köpa en trikåsjal istället. BäraBarn-sjalarna ÄR jättesvåra att få till bra, särskilt med en liten bebis, funkar bättre sedan när de blivit större. Annat alternativ är att gå på en sjalträff eller försöka få hjälp av en bärsjalsambassadör som kan komma och hjälpa dig, men trikåsjal är både enklare och bekvämare tycker jag 8) [/i]
Användarens profilbild
Av mammahappy
Bära barn sjalen kan vara lite knepig att få till.
Jag gillar bättre långsjalar. Har testat bära barn knytsjal men tycker att det är lättare att få till den med ett större barn.
Eller köp till ett par ringar och sy en ringsjal av den. Det är betydligt lättare att få till det med ringsjal än med knytsjal.
Å så rekomenderar jag dig att kolla under bärsjalsträffar för å se om det anordnas några bärsjalsträffar i närheten av där du bor. Så kan du gå på en träff å få lite hjälp med knytningen osv!
Av Mariapia
Tack för era snabba svar! Jag är helt ny på detta med sjal, så jag har ingen koll alls. Ni vet, både jag och maken har ju undrat om vi är helt dumma i huvet som inte fått det att funka.

Om trikåsjal är bäst till en liten nyföding, kan ni rekommendera en bra sådan?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
:lol:

Ni är inte dumma i huvudet :wink: Ni har bara köpt en knepig sjal!

De flesta trikåsjalar är ganska likvärdiga, några lite tunnare och några lite tjockare, vissa dyrare andra billigare... Välj en som ni tycker är fin, det är det bästa om man vill använda den mycket :wink:
Men om ni nu skulle vilja ha en tunnare såhär på sommaren så är tex Sino, Hug-A-Bub eller Marimekko-sjalen lite tunnare än många andra :wink:
Användarens profilbild
Av anilov
Och så kan ni ju alltid spara bärabarn-sjalen till lite senare :D
Hos mig fick den en revival när knodden blev tre, för då behöver man ju bära ibland men inte så ofta, så en snygg bärabarnsjal som man kan ha som halsduk (och alltså ha med sig jämnt) och knyta upp honom i på höften när han lägger sig ner och ilvrålar i affären är helt perfekt för mig!

Men när han yttepytte hade jag svårt att få den att funka, tyckte det gick först när han blev så stadig i ryggen att jag kunde bära honom sittandes på höften.
Användarens profilbild
Av LillaG
Vill lägga på mam Eco som förslag på trikåsjal oxå.
Den hade jag valt om jag fått en sommarbäbis nu.

Om du klickar på länkarna till höger, så säljer nog alla (utom hyrsjal - där du hyr ;)) sjal där tror jag.
Användarens profilbild
Av Alven
Jag får inte heller till Bära Barn vettigt, och då har jag burit i sjal nästan dagligen i snart tre år nu. Med olika stora barn :) Det ÄR en knepig sjal...
Användarens profilbild
Av jazoo
Ja, bärabarn-sjalen är lite knepig, men ge inte upp. Jag fick äntligen till det när Alice var lite drygt ett år, och jag hade övat på att knyta andra sjalar (håller med om att trikåsjal är oslagbart för småttingar).

Mitt bästa tips för bärabarn-sjalen är att sitta ner när du knyter. Gör en slarvig knut så att du får upp barnet i ungefärligt läge (jag tror att vagga är bäst för liten bebis) men tillräckligt löst för att få i barnet. Sedan sätter du dig ner på en stol så att du kan vila barnet mot benen och justera knuten så att det blir lagom hårt.

Hoppas att det var till någon hjälp, och lycka till!
Av Mariapia
Jag har gjort som jag blivit tipsad, nämligen beställt en trikåsjal. Hoppas verkligen att den funkar bättre. Sen får jag ge mig på bärabarn-sjalen när han växt till sig lite. :D
Användarens profilbild
Av sanna73
Mariapia skrev:Jag har gjort som jag blivit tipsad, nämligen beställt en trikåsjal. Hoppas verkligen att den funkar bättre. Sen får jag ge mig på bärabarn-sjalen när han växt till sig lite. :D
Tror du gjort helt rätt :vågen:

Vilken blev det?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
sanna73 skrev:
Mariapia skrev:Jag har gjort som jag blivit tipsad, nämligen beställt en trikåsjal. Hoppas verkligen att den funkar bättre. Sen får jag ge mig på bärabarn-sjalen när han växt till sig lite. :D
Tror du gjort helt rätt :vågen:

Vilken blev det?
:iagree:

Men nu blev jag med nyfiken - vilken sjal valde du? :wink:
Av Mariapia
Hjortron blev färgen, allså orange :D
Den borde komma i posten under nästa vecka. Ser fram emot att börja bära i sjal.
Av Mariapia
Mariapia skrev:Hjortron blev färgen, allså orange :D
Den borde komma i posten under nästa vecka. Ser fram emot att börja bära i sjal.
Rubriken försvann :D Köpte en Sino.
Användarens profilbild
Av sanna73
Mariapia skrev:
Mariapia skrev:Hjortron blev färgen, allså orange :D
Rubriken försvann :D Köpte en Sino.
Åh, den är fin. Orange är nästan aldrig fel :D

Hoppas nu du och hjortron får många mysiga stunder med babyn :loving:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?