Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vi använde inte vagn alls förrens R blev nio månader men nu varvar vi, eller snarare jag använder vagn ibland men sambon bär fortfarande bara. Skulle definitivt kunna klara oss utan den men det är rätt kul att variera tycker jag, han kan tycka det är roligt att sitta och hålla i saker i vagnen och ibland är det skönt att kunna packa under vagnen när jag handlar och så.
Användarens profilbild
Av Lando
Vi var helt nya sjalare när sonen föddes. Bar honom t o m åt fel håll i ringsjalen på väg hem från BB... :?
Kände inte någon som kunde visa oss hur det skulle knytas, och hade heller inte övat med nalle eller katt i sjalen innan vi blev sjalföräldrar. Men vi viste i a f att vi ville vänta med att skaffa vagn tills det visade sig helt nödvändigt. Och visst var det lite klumpigt i början, speciellt nu när jag ser tillbaka på det, men det har gått fint i snart 11 månader att klara sig utan vagn.
Det enda som var svårt var när jag blev magsjuk och totalt utslagen i två dygn. Då fick min man stanna hemma från jobbet för vår lille sover alltid middag i sjalen och spenderar en stor del av dagen i sjalen. Erbjudanden om hjälp från både mormor och farmor var inte tillräckliga för att ersätta en mamma till ett sjalbarn ens under en kort tid. Så det är bra att ha minst en back-up som är van att bära barnet i sjal.
Och om sjal eller sele skall ersätta barnvagn så är det viss risk att man samlar på sig ganska många sjalar/selar under tidens gång :sjal:
Ja! Min yngsta son skrek halsen av sig i vagn och stackars storebror fick skavsår i öronen! Vi sålde syskonvagnen och köpte sjalar istället! :D

Utmärkt val då, men nu ångrar jag att vagnen är såld för det kommer en ny bebbe och de två yngsta är då nästan tre och nästan två år gamla... :?
Klarar sig utan ... För mig har vagn känts som ett ganska konstruerat behov sedan sonen föddes. Man klarar sig utan mobiltelefoner också, men visst är de smidiga att ha ibland. ;)

Jag orkar fortfarande inte släpa med sulkyn mer än om jag måste. Jag bär. Lillen är 2,5 år och vi skulle inte klara oss utan vagn om vi inte bar. Maken har ryggproblem och använder vagnen mer. Ingen av oss använde vagn knappt alls under det första året.

För övrigt så avskyr jag vagnar. Lillen ska bara köra sin, och han kör på folk och saker hela tiden. Har jag inte vagn med så går han tills han är trött, då sitter han på min rygg och bubblar istället. Det är mycket roligare än vagn, för jag hör vad han säger och han ser samma saker som jag ser, och när han går själv så lyssnar han på mig.
Ja, jag hade klarat mig utan vagn men ibland är den kanon. Nu när sonen är äldre och jag ska en dag till stan är den kanon att ha saker i. När han var liten så kunde en väska med lång rem över ena axlen räcka, men i helgen tex hade vi en heldag i stan och då skulle ytterkläder som blev leriga när vi lekte förvaras och vagnen var överfull med inhandlade varor. Då skulle det bli krångligare utan (fler vändor till bilen). När han var liten så var det mest krångligt att ha med den. PÅ någotvis har jag alltid kännt mig lungnare och friare när det har varit jag, sonen, lämpligt bärdon och en liten väska med div saker i. I somras var jag på resa som innefattade tre tåg/bussbyte, då hade jag sonen på magen och vagnen packades med bilstol, matstol och en massa grejor. Det hade jag defenitivt inte klarat utan vagnen :tumup:
Ettan hatade sjal så där var vagn ett måste. Vi hade vagn under ett års tid med tvåan som användes till och från. Nu är den såld och om blir det en trea så tvivlar jag på att vi öht kommer använda vagn.
Användarens profilbild
Av amani
det har gått lite i perioder här, de första 4-5 månader bar jag mest, för att det var bekvämast, för att hon hatade sin liggvagn och ändå ville bäras, för att det var vår/sommar och lätt att bara knyta henne i sjalen.... Sedan kom en period då hon tycket bäst om att sitta i vagnen och se sig omkring och då bodde jag utan tillgång till bil och tyckte det avr skönt att ha en vagn att handla med. I vinter har jag mest använt vagnen ute, men nu verkar dottern vilja bäras igen plus att jag inte orkar släpa på vagneländet efter en flytt till lgh utan hiss... så kommer bli mycket bärande i vår/sommar igen! Så jag ser det som att de kompletterar varandra, vagnen och sjalarna
Både M och L har somnat i babyskyddet i bilen och då har jag tyckt det är praktiskt med ett vagnsunderrede där man kan fästa babyskyddet så slipper man bära det och/eller väcka barnet. I övrigt brukar jag inte använda vagn om jag inte har mycket att transportera.
Senare kan vagnen vara bra att sova i om man nu får barnet att gå med på det :D

Och om det inte funkar är det ju snabbt att köpa en begagnad på blocket!
Med sonen så är det först nu när han närmar sig 3 år som vi använder vagnen. Det är smidigt med vagn ibland då han sover på dagen men annars så gillar jag sjal bättre. Har bara tyckt det varit otympligt med vagn både när man ska åka någonstans och när man är på stan. Har gjort många resor med tågbyten och varit så glad att jag sluppit släppa på en vagn. Sonen har suttit på ryggen, dottern har gått och så en eller två resväskor som jag dragit. Så skönt att slippa tänka på vilken tågvagn som man ska boka och att kunna känna sig som en vanlig person. Har åkt ett antal tre bytes gånger till själv med båda barnen och då har jag varit så glad att kunna undgå en vagn.
Användarens profilbild
Av Alven
Båda mina är burna mer eller mindre på heltid det första halvåret iaf, eller snarare de första 10-11 månaderna. Sedan har vagnen använts som sovställe dagtid, men de har burits när vi skulle iväg någonstans. Vagn på stan är ju rena döden... Men på resor har vi haft med en paraplysittvagn med fullt liggläge att ha allt bagage, betydligt lättare att bära barnet och dra väskorna i vagnen än att dra vagnen med barnet i och bära alla väskor... :roll:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?