Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har nästan avslutat min hemmagjorda mei tai men har problem med hur jag ska färdigställa axelbanden.
Axelbanden är 30 cm breda och just nu i rålängd på 220 cm. Frågan är nu, hur avslutar jag ändarna? :hmm:
Ska de smalna av på båda sidor eller vara snedskurna (midjebandet är snedskuret)? Det blir ju väldigt mycket tyg på slutet.
Var "brukar" man låta avsmalningen börja? Jag vill ha axelbanden breda över ryggen (eller bysten beroende på om man knyter fram eller bak).

Axelbanden är sydda i enkelt tyg men tyget är ganska kraftigt så därför är kanterna bara sick-sackade och fållade men ej med dubbel fåll.
Lilla puckade jag tog fel färg på tråden när jag skulle sick-sacka så den tråden är ljusare än tyget. :duh:
Det gör alltså inget om jag måste göra om axelbandens kanter.
Förtydligande: på bilderna är änden brett sick-sackad med vit tråd, det är inte denna jag menar.

Har ni några kreativa förslag?

Bild

Bild
Senast redigerad av Selman_73 den fre jul 27, 2007 11:52, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av nikolin
:-) Jag gjorde så att jag tog längden x 40cm (ca) och delade på diagonalen så att det blir två band på 30cm i överkant och 10cm i "knytänden".
Funkar ju bara om det är omönstrat tyg förstås, och du kanske redan hade klippt ändå?

Det blev lagom avsmalnande tycker jag och sparar rätt mycket tyg! :-)

Lycka till med meitaien!
Användarens profilbild
Av nikolin
Aha nu fattar jag vad du menar... Jag sydde ihop ca 15 cm längst ut, och fållade änden. Har iofs satt spännen i banden så de är lite korta för knyt, iallafall på mig (lite rund då...) men det borde nog bli bra för knyt med?
Användarens profilbild
Av Selman_73
15 cm på slutet är väl lite kort eller fattar jag fel nu?
Alltså - mei tai:en är redan färdig och axelbanden är 30 cm breda hela vägen (just nu). Blir det bäst med avsmalnande axelband där båda sidorna smalnar av eller blir snedskuret (som midjebältet) snyggast?
Om axelbanden ska smalna av så borde det väl handla om nästan 1 meter... :?: :hmm:

Måste nog försöka fixa en bild på vad jag är ute efter.....
Användarens profilbild
Av Vida
Ja uj, det är svårt.... Vi har samma funderingar på hur man kan göra - har inte kommit till någon lösning än...

Om man korsar banden över rumpan på barnet (och sedan under knäna) så vill iaf vi att man ska kunna bre ut tyget - dvs det ska helst inte ha smalnat av ännu. Vilket betyder att det måste smalna av väldigt snabbt efter att det har kommit under knäna på barnet...

Min mans Meitai är avsmalnad på en sträcka på ca 30 cm skulle jag tro.. kan faktiskt vara 40 cm... Och det blev väldigt snyggt!
Jag kan fota och lägga länk i kväll!
Användarens profilbild
Av Selman_73
NeaVida: har du lyckats ragga upp någon bild? :roll:
Nyfiken ju!
Användarens profilbild
Av Fina
Fin den blev! :D
Användarens profilbild
Av Selman_73
Annika80 skrev:Åh vilket underbart tyg! Vart har du hittat det?
Stuvbit på Ohlsons tyger (finns på fler orter än Lkpg). Kilopriset gjorde att det blev väldigt billigt. Fick tyg över som ska bli en Beppe-hatt. Köpte ännu en bit, fast annat motiv, tror den var 50 cm (bredd 150 cm) och det kalaset gick på 18:-!!! :tumsup:

Tyget är badshorts-tyg. Ödlorna ser ljusblå ut på fotona men är mer turkosa i verkligheten.
Tyget fanns också i galet, knalligt, neon-orange fast jag tyckte att det räckte med en version av det tyget.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?