Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ingen som testat att färga lite olika garnkvaliteter med Kool-Aid? :|

Asereht skrev:Kool-aid fråga!

Jag har köpt hem lite kool-aid och tänkte leka lite. :D

Nu undrar jag om det är någon som färgat typ sockgarn i ullblandning (typ ull/plyamid) och hur det blev om det nu funkar? Eller funkar det bara på 100% ull?
Av Ponyo
melon skrev:Ang garnåtgången på sylvi så får jag återkomma om det. Jag köpte 6 nystan idag och la undan 3 till. Kvinnan med garnkoll var ledig idag.
glis skrev:Melon: :app: Vad fin den ser ut! Jag har också "naturulld" hemma men hittade inte någon färgkarta men jag skulle ju inte undanhållit den från dig bara för det :oops:
storlek 9 mm på stickorna!?! jösses! Då blir det till att beställa knit picks!
Men tror du mönstret kommer synas? Hörs det hur nervös jag är :roll: jag är rädd att sticka hela koftan bara för att upptäcka att det fina mönstret inte syns... Men mosstickningen syns iaf så jag borde lugna ner mig och sticka på.
Jag är helt övertygad om att mönstret kommer synas. Jag stickade en kofta med flätor i marinblatt garn, och jag var också rädd att det inte skulle synas. Men det gör det. Det syns jattetydligt.
Senast redigerad av Ponyo den ons mar 25, 2009 08:10, redigerad totalt 1 gånger.
Asereht skrev:Ingen som testat att färga lite olika garnkvaliteter med Kool-Aid? :|

Nu undrar jag om det är någon som färgat typ sockgarn i ullblandning (typ ull/plyamid) och hur det blev om det nu funkar? Eller funkar det bara på 100% ull?
Har inte testat själv, men jag har sett en färgkarta på nätet, och ja, det går tydligen att färga även blandmaterial, men färgen fäster bara i ullfiber så resutlatet kan bli lite blekt/flammigt som jag förstod det.
Kan dock tänka mig att det kan bli schysta effekter om du har ett ex. orange blandgarn som du färgar rött, eller ett gult som du färgar med blått så man liksom kommer åt färgblandningarna där emellan - eller är jag ute och cyklar? :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
Bubbi skrev:
melon skrev:Ang garnåtgången på sylvi så får jag återkomma om det. Jag köpte 6 nystan idag och la undan 3 till. Kvinnan med garnkoll var ledig idag.
glis skrev:Melon: :app: Vad fin den ser ut! Jag har också "naturulld" hemma men hittade inte någon färgkarta men jag skulle ju inte undanhållit den från dig bara för det :oops:
Men tror du mönstret kommer synas? Hörs det hur nervös jag är :roll: jag är rädd att sticka hela koftan bara för att upptäcka att det fina mönstret inte syns... Men mosstickningen syns iaf så jag borde lugna ner mig och sticka på.
Jag är helt övertygad om att mönstret kommer synas. Jag stickade en kofta med flätor i marinblatt garn, och jag var också rädd att det inte skulle synas. Men det gör det. Det syns jattetydligt.
Lysande! :vågen:
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:storlek 9 mm på stickorna!?! jösses! Då blir det till att beställa knit picks!
Jag vill inte avråda dig till att beställa nya stickor :wink: men jag stickar väldigt hårt och får ofta ta ett eller ett par nr större stickor om jag ska följa en särskild stickfasthet.
CrazyMagpie skrev:dianaj - tack för tipset om äggfärg! :vågen:
Ska kolla efter det när jag är och handlar idag! :D
varsågod!

berätta gärna hur det går :D
Användarens profilbild
Av MuuM
Hmmm. Har inte stickorna här, men det set jag har går väl bara upp till åtta...? Får googla och titta lite.

/MuuM
Nu har jag stickat dragspelsbaskern för tredje gången. Den första blev ju för liten, repade upp och försökte igen med större stickor och lade till 10 m. Då blev passformen bra men den blev hur hängig som helst. Nu gjorde jag en till och då körde jag bara större stickor utan tillägg på maskorna. Den blev perfekt! :vågen:

Här poserar jag med mössan på. Dålig mobilkamerabild men det får duga. 8)

Bild

Jag har har kört på 100% ull men jag vet att på Flicker .com finns det dom som färgat sockgarn med annat i o vissa har kört med det finska garnet som är till sockor o tröjor med annat i det jag har för mig är att färgen blir lite dämpad.... kolla på flicker där ser du många olika färgningar.
Lycka till o visa resultaten se'n
melon skrev:
Maddemoa skrev:
kvarnvik skrev:Jättesnygg :love:
:iagree:
Ja verkligen. Och du är snygg med. Fast du ser inte alls ut som jag tänkt mig. :lol:
Då blir jag självklart väldigt nyfiken på hur du trodde jag såg ut. 8)
Intressant, får leta lite och se vad jag kan hitta. Återkommer defenitivt med resultat när jag kommit dit. :D
trollmamma skrev:

Jag har har kört på 100% ull men jag vet att på Flicker .com finns det dom som färgat sockgarn med annat i o vissa har kört med det finska garnet som är till sockor o tröjor med annat i det jag har för mig är att färgen blir lite dämpad.... kolla på flicker där ser du många olika färgningar.
Lycka till o visa resultaten se'n
  • 1
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?