Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
Hej,

Jag är en nybörjare som väntar mitt första barn till påsk och undrar om någon kan reda ut begreppen i sjal-djungeln. Lite om förutsättningarna och vad jag vill ha sjalen/selen till.

Är liten och smal (läs klen :oops: ), mannen är däremot längre 1,85 och ganska stark och bredaxlad så jag förmodar att vi måste ha två stycken. Jag vill gärna ha en sjal medans han är mer inne på en sele.

Den ska vara lätt att få på sig och jag ska klara att få i bäbisen själv, gärna kunna använda den direkt från början när barnet är litet. Jag tänker mig att kunna använda den både inne och ute för enklare sysslor i hemmet och i trädgården och ändå få närhet till barnet och båda armarna fria.

En långsjal känns krånglig som första sjal, tror att jag kommer att bli lite irriterade om det hänger tyg som kanske släpar i marken samt väldigt varm till sommaren. Även om de är väldigt snygga.

Spontant tycker jag att Manduca samt easyhug känns som bra alternativ men jag kanske är helt ute och cyklar. Vad rekomenderar ni?

Tack på förhand för all hjälp

//Petra
Användarens profilbild
Av naimiez
En trikåsjal knyter du på och han på även om du tar i och ur....och mysigast. kan fås begagnad för inte så många hundra. Hade försökt gå på en sjalträff nära dig för att klämma och testqa. lycka till!
Av sjaltokan
Easyhug är en lätt och smidig lösning, men även jag säger trikåsjal visst är det krångligt i början men du lär dig fort.. :heart:
Användarens profilbild
Av naggie
Du kommer att lära dig att knyta. Det finns tunnare långsjalar och det behöver inte bli för varmt. Jag skulle välja en gosig trikå :loving: Jag ska få min bebis i april också och har köpt Wrapsody Bali Stretch som jag tror blir perfekt till en vår/sommar-bebis.
sen är det iofs det här med att din man vill ha sele. Med vårt första barn gjorde vi så att j bar mestadels i en ergo och jag i sjal men ni kanske inte vill köpa allt på en gång. Jag skulle isf börja med trikåsjal och sedan kompletera med en sele lite senare tror jag. Lycka till med sjal och bebis :D
Användarens profilbild
Av naggie
petwol skrev:Tack för era synpunkter, har dock en dum fråga. Är en trikåsjal samma som en långsjal? :oops:
Det är ingen dum fråga. Ja det är en långsjal och den är mycket gosig och perfekt att bära en nyföding i :loving:
Användarens profilbild
Av mari_tres
petwol skrev:Tack för era synpunkter, har dock en dum fråga. Är en trikåsjal samma som en långsjal? :oops:
Ja, en trikåsjal är en långsjal, men det finns även vävda långsjalar :wink:
Iaf då jag hade trikån på mig så hade jag inga ändar som hängde, och blir det ändar som känns långa är det bara att peta in dem likssom.
Användarens profilbild
Av jazoo
naggie skrev:
Det är ingen dum fråga. Ja det är en långsjal och den är mycket gosig och perfekt att bära en nyföding i :loving:
En trikåsjal är en långsjal som är stretchig, och därför kan du ha den på dig färdigknuten och sedan sätta i och ta ur barnet utan att behöva knyta om. En vävd långsjal behöver man generellt sett knyta om varje gång man använder den (det finns knytningar som man kan ha färdiga, men det är lite olika).

Till en liten nyfödd bebis tycker jag absolut att en trikåsjal är det mysigaste. Så mitt tips är kanske så här:

Trikåsjal för att det är oslagbart mysigt till bebben, det går faktiskt väldigt snabbt att lära sig knyta. Jag rekommenderar en Mam eco, den är väldigt mysig, men samtidigt stadig så du kan ha den längre än många andra trikåsjalar. (Min kille växte ur Sino för länge sen, men vi kan fortfarande använda Mam eco, han väger drygt 8 kg)

Maduca om din man är skeptisk till sjalar så är Manducan bra för att den är prisvärd och passar även pytteliten bebis (till skillnad från tex Ergo).

Om du sedan känner att du fastnat för det här med sjalar så kan du ju sälja trikåsjalen och köpa en vävd långsjal när bebisen börjar bli för tung för trikån.

Lycka till!
Av petwol
Tack för alla snälla kommentarer, så snällt av er att engagera er i oss nybörjare. Jag hade nog tänkt att skaffa två stycker olika eftersom bara nämnet sjal får mannen att rynka på näsan. Möjligvis att han ändrar sig om han märker att min är väldigt mjuk och enkel och gosig. Han vill nog ha något mera rejält att ha på skogspromenader och så. Eftersom vi är så olika byggda så passar kanske inte en till oss båda.

Tror att jag har bestämt mig (oss) för en manduca och ev så köper jag till en trikå... övertalad av er. Läste att de tillämpar kängrumedtoden på Borås BB där jag ska föda. Dvs att de har olika sjalar för provning under bb-tiden så man kan testa de olika. Så jag väntar nog lite grann innan jag köper, lite svårt att testa dem i butik när man inte har något att testa på :?

Tack, jag är tacksam för alla rekomendationer och kommentarer jag kan få.
Av petwol
Jaha, sjalträff i Borås, ja jag bor ju utanför Ulricehamn så det borde ju kunna gå bra. :D

Nu har jag läst på lite om Tai mei och de ser enkla och väldigt snygga ut. Fungerar en sådan bra på en nyfödd eller är det bara för större barn?

//Petra
Användarens profilbild
Av melon
petwol skrev:Jaha, sjalträff i Borås, ja jag bor ju utanför Ulricehamn så det borde ju kunna gå bra. :D

Nu har jag läst på lite om Tai mei och de ser enkla och väldigt snygga ut. Fungerar en sådan bra på en nyfödd eller är det bara för större barn?

//Petra
Jag bor i Ulricehamn :lol: sen har vi mammahappy i Gällstad. Det finns ett par till här i krokarna men vad jag vet har de inte varit så aktiva på sistone.

Jag tycker att trikåsjal är det bästa alternativet till en nyfödis, men mei tai är ett bra komplement till en pappa som verkar skraj eller om det är väldigt varmt eller så. Fast det är mina erfarenheter, det finns säkert de som bara använt MT och varit nöjda.
Användarens profilbild
Av Pyrets mamma
petwol skrev:Tack för alla snälla kommentarer, så snällt av er att engagera er i oss nybörjare. Jag hade nog tänkt att skaffa två stycker olika eftersom bara nämnet sjal får mannen att rynka på näsan. Möjligvis att han ändrar sig om han märker att min är väldigt mjuk och enkel och gosig. Han vill nog ha något mera rejält att ha på skogspromenader och så. Eftersom vi är så olika byggda så passar kanske inte en till oss båda.

Tror att jag har bestämt mig (oss) för en manduca och ev så köper jag till en trikå... övertalad av er. Läste att de tillämpar kängrumedtoden på Borås BB där jag ska föda. Dvs att de har olika sjalar för provning under bb-tiden så man kan testa de olika. Så jag väntar nog lite grann innan jag köper, lite svårt att testa dem i butik när man inte har något att testa på :?

Tack, jag är tacksam för alla rekomendationer och kommentarer jag kan få.
Jag är också sjalnovis och försöker som bäst att reda i djungeln av sjalar och selar, skaffa det bästa och lära mig knyta. Men en sak kan jag riktigt bra och det är kängurumetoden - vår lilla pojke föddes två månader för tidigt så vi bar honom innanför kläderna i en kängurupåse och ett slags bärsjal dygnet runt i två månader. Jag vill därför kommentera ovan om BB och sjalar. Personalen på BB (och i vårt fall på neonatal) kan det där med att det är viktigt att vårda hud mot hud, men det där med avlastning vet de (oftast) inte så mycket om. Så dom sjalar och bärtröjor som de introducerar (oftast KAM-design) funkar oftast bara på 2-4 kg bebisar och dessa växer bebisarna ur på ingen tid alls (om de inte är prematura bebisar). Dessutom avlastar de inte så bra, har jag förstått nu när jag kan jämföra lite med andra sjalar. Jag skulle därför hellre investera i något som "de sjalvana" här på forumet rekommenderar då ju KAM-design grejorna är rätt så dyra. Lycka till! /Kängurumamman
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?