Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av leonie
Fryle skrev:
erisara skrev:
leonie skrev:
erisara skrev: Men nu är frågan, vad ska jag göra med 90g entrådigt, grått ullgarn? NÅgra tips på vad man kan göra med alla sina restgarner?
Färga med kool-aid och sticka en mosstickad sjal? Jag har en sjal i entrådigt ullgarn och den är både lätt och varm.
Kool-aidfärgning låter skoj. Var köper man koolaid? :hmm:
Hos pinkgreen ->
eller genom någon i usa eller mexiko.
(eller skickar mig ett pm, jag har dock inte så mycket)
Garnhärvan har Kool Aid, se här
Av dianaj
erisara skrev:
leonie skrev:
erisara skrev: Men nu är frågan, vad ska jag göra med 90g entrådigt, grått ullgarn? NÅgra tips på vad man kan göra med alla sina restgarner?
Färga med kool-aid och sticka en mosstickad sjal? Jag har en sjal i entrådigt ullgarn och den är både lätt och varm.
det fungerar lika bra med påskägg färg............
stoppa ner garnet i en skål med färgen (blandat enl. instruktioner, sedan utspädd med vatten tills man kan täcka garnet med det ) kör i mikron eller värm försiktigt på spisen till all färg har tagits upp, stoppar man bara en del an garnet i badet blir det snyggt det med

färdigt!
dianaj skrev:
erisara skrev:
leonie skrev:
det fungerar lika bra med påskägg färg............
stoppa ner garnet i en skål med färgen (blandat enl. instruktioner, sedan utspädd med vatten tills man kan täcka garnet med det ) kör i mikron eller värm försiktigt på spisen till all färg har tagits upp, stoppar man bara en del an garnet i badet blir det snyggt det med

färdigt!
Påskägg färg är kanske lättare i att få tag i vid den här tiden på året. Plus att det blir billigare (för man kan ju inte med att bara köpa en påse koolaid och inget mer om man ska skicka efter, då måste det nog bli stickor och/eller garn också).
Nu behöver jag lite hjälp. Jag tänkte börja på koftan jag ska sticka till mig själv, men jag är osäker på om garnet jag tänkt sticka den i blir bra. Kanske blir det lite tjockt... Nåväl, det kan ju bara jag göra, men jag har lite allmänna funderingar kring det här med att byta garn.
Koftan är i originalversion stickad i ett bomullsgarn. Jag vill ha den i ull. Ska jag hitta ett garn som ska stickas på ungefär samma stickor? Ullgarnet jag hade tänkt mig har fler m/50 g men är ändå tjockare, bomullsfibern är väl tyngre eller nåt antar jag. Det står i beskrivningen att man ska sticka på 3,5 och min provlapp har jag stickat på 4,5. Ska jag välja ett ullgarn som passar för stickor 3,5 istället, för det blir ju inte samma att gå efter g/m.

Och när man stickar en provlapp, hur ska man mäta när man stickar resår? Ska man dra ut den lite? Den färdiga koftan ska ju pressas, ska man göra det med lappen också? Min resår krullar ihop sig ganska bra, jag är rädd att koftan kommer bli gigantisk om jag mäter den hopkrullad...

:help:
Användarens profilbild
Av ellla
jag har då alltid gjort min provlappar i SLÄTSTICKNING eller på det sätt som det är i mönstret. Alså typ om det är en kofta som är stickad i resårstickning eller så har jag gjort provlappen i det. Fast då brukar det stå.
Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:Jag har börjat lite försiktigt på min sylvi nu. 8 cm på en ärm. 8)
Vilken färg och vilket garn??? Du sa ju att du skulle vänta lite! Jag trodde att jag skulle hinna först, men tydligen inte!
Kool-aid fråga!

Jag har köpt hem lite kool-aid och tänkte leka lite. :D

Nu undrar jag om det är någon som färgat typ sockgarn i ullblandning (typ ull/plyamid) och hur det blev om det nu funkar? Eller funkar det bara på 100% ull?
Användarens profilbild
Av MuuM
Jag har mönstret till den här någonstans. Bild

Väldigt sugen på att göra en sån. Får se när jag hittar tiden. Just nu är jag fast besluten att avsluta välgörenhetsfilten till Afrika innan jag börjar på nåt nytt. Jag motiverar mig med att tänka på en liten bebis i Sydafrika som blir varm och go på BB, istället för att svepas in i tidningspapper... Men det är fasligt tråkigt att sticka den!

/MuuM
Användarens profilbild
Av MuuM
ellla skrev:Ja, just det ja! det var den som var surprisen! Den stickas i ett stycka va? med ökningar och minskningar för att forma armarn??
den är väldigt finurlig!
Just det, Baby Surprise Jacket. Jättefin! Jag har mönstret i en annan dator...

/MuuM
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:
melon skrev:Jag har börjat lite försiktigt på min sylvi nu. 8 cm på en ärm. 8)
Vilken färg och vilket garn??? Du sa ju att du skulle vänta lite! Jag trodde att jag skulle hinna först, men tydligen inte!
:rodna: Jag kunde inte låta bli. Det kliar i mina fingrar. Jag köpte brunt (men undrar lite om inte det blir för mörkt för att flätan ska synas ordentligt :roll: ) och garnet heter natur uld. Lika tjockt som lilla lovikka men mycket mjukare, jag tyckte lovikkan var för sträv. Jag har fått till masktätheten bra också. Tänkte hinna med att börja på bakstycket tills vi ses i bilen på väg upp till stockholm så kanske jag kan få hjälp av er andra om jag fastnar :app:

Och du kan fortfarande hinna bli först. :wink:
  • 1
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?