Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vilken färg ska jag välja?

Blanda Herdins Buteljgröna med Herdins Solgula?
Inga röster
0%
Blanda Herdins Mossgröna med Herdins Solgula?
Inga röster
0%
Chansa på Nitors Lime, trots varningar?
Inga röster
0%
Blanda Nitors Lime med Nitors Solros?
Inga röster
0%
Använda Dylons Tropical Green?
5
50%
Blanda Dylons Amazon Green med Dylons Sunfloweryellow?
Inga röster
0%
Chansa på Sonjas Lindblomsgrön?
1
10%
Chansa på att blanda Sonjas Gräsgrön med Sonjas Citrongul?
Inga röster
0%
Chansa på Lime Green från Kleins?
Inga röster
0%
Chansa på Pisatachio från Kleins?
1
10%
Falla för min lila sida, dvs färga med Dylons French Lavender?
2
20%
Någon helt annan färg, motivera gärna!
1
10%
Av Tiaramoll
Jag vill färga min Zara original.

Min önskan är att den ska bli somrig och glad. Samtidigt som den nya färgen ska vara en skarp kontrast mot det svarta. Med andra ord så behöver den nya färgen vara ganska ljus men jag vill ändå ha den färgrik. Med färgrik menar jag en härlig lyster i färgen.

Jag söker efter en pastell färg, ljust vårgrön, hellre med dragning åt gult än blått.

Nitors lime ser ju BARA så snygg ut på skärmen, men den verkar flera ha blivit besvikna på då den blir mer grön-blå i verkligheten.

Egentligen älskar jag LILA, men eftersom jag har en purple så vill jag ha en annan färg.

Hjälp mig att välja!

Här hittas Nitors färgkarta: http://www.alfort.se/templates/AC_commo ... spx?id=903

Här hittas Herdins färgkarta:
http://www.herdins.se/UserFiles/TC_natu ... gkarta.jpg

Här hittas Dylons färgkarta: http://www.dylon.co.uk/colours.html

Här hittas färger för ekologiska tyger: http://www.sonjas-textilatelje.com/ Tyvärr utan färgkarta. :hmm:

Här hittas färger från okänt märke: http://www.kleins.co.uk/textile-fabric-dye-471-p.asp

I veckan ska jag ta mig förbi butikerna för att kika på tygprover utav Herdins och Nitors färger. Lite bättre med "riktiga" resultat.
Övriga färgmärken är ju lite svårare att hitta i verkligheten.
Zara originals ljusa färgfält är ju inte helt vitt heller, snarare ljusgrått, troligen mattas ju färgningen ned något pga "gråheten".
Användarens profilbild
Av tweed
Röstade på tropical green, men jag tycker att den original som färgades men Herdins Oliv här blev jättesnygg :D
Av Tiaramoll
mari_tres skrev:Går det bra att blanda olika märken med varandra då? :hmm: *novis*
Det är klokast att blanda färger från samma märke så att de innehåller samma ingredienser likosm. Ifall färgerna är för olika så kan det bli knas.
Ifal det blir en blandning jag gör så blir det från samma märke.
Av Lenaskeå
Dylon limegröna ser fin ut, kan du inte testa färga en tygbit med den innan du slänger i sjalen? En limegrön zara skulle ju vara jättefint! Köpa två färgningar om den förta blir dassig eller så..
Av Tiaramoll
Ullegulle78 skrev:Röstade på fresh lavendel eftersom lila är min favvofärg just nu och Dylon = bästa märket att färga med.
Dylon=bäst
Varför anser du det? Nyfiken eftersom jag vill ha ett bra resultat.
Användarens profilbild
Av Ullegulle
Mari skrev:
Ullegulle78 skrev:Röstade på fresh lavendel eftersom lila är min favvofärg just nu och Dylon = bästa märket att färga med.
Dylon=bäst
Ja, av dem som jag har färgat med alltså...
Herdins gillar jag inte reultatet av (färgat blått och svart och båda blev lite halvmatta, liksom dassiga i färgerna.. :roll: )
Nitor har jag bara använt en gång, resultatet blev bra men de tillverkar råttgift också och råttor är mitt älsklingsdjur! (som jag inte får ha eftersom min man behagar vara allergisk! :hopmad: )
Jag gillar att dylon är pulver och inte massa olika flaskor eller tråg som ska balanseras hit och dit..:blahblah:
De gånger jag färgat med dylon har resultatet blivit klart, fint och hållbart. :tumup:
Användarens profilbild
Av tweed
Ullegulle78 skrev:
Mari skrev:
Dylon=bäst
Herdins gillar jag inte reultatet av (färgat blått och svart och båda blev lite halvmatta, liksom dassiga i färgerna.. :roll: )
Nitor har jag bara använt en gång, resultatet blev bra men de tillverkar råttgift också och råttor är mitt älsklingsdjur! (som jag inte får ha eftersom min man behagar vara allergisk! :hopmad: )
Jag gillar att dylon är pulver och inte massa olika flaskor eller tråg som ska balanseras hit och dit..:blahblah:
De gånger jag färgat med dylon har resultatet blivit klart, fint och hållbart. :tumup:
Var handlar man Dylon?
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Jag är sån att jag absolut vill se riktiga provfärgningar innan jag bestämmer mig, därför skulle jag aldrig våga välja Dylon. Färger ser alltid lite annorlunda ut som ljus (på datorn) än på tyg. Men du kan förstås undersöka om det går att beställa färgprover. (eller vara modigare än jag)
Personligen hade jag nog valt herdins oliv eftersom jag var inne på den inför min egen färgning. Men det verkar som om du kanske vill ha en lite ljusare och klarare färg?

Kanske hade jag köpt ett paket lime och ett paket solros. Sen skulle jag ha stänkt lite färg på en vit tvättlapp för att se hur det ser ut. Om jag ville ha den gulare skulle jag ha testat att blanda någon droppe lime med pyttelite solros och sen droppat på tvättlappen osv... tills jag var nöjd.

Eftersom du vill ha den rätt ljus hade jag i alla händelser beräknat 1 paket vid första färgningen. (I Nitorförpackningarna är det två tråg så då kan man ta ett tråg av solros och ett av lime, eller något annat förhållande förstås beroende på hur blandningstestet blir.) Då finns det ju alltid utrymme för att fortsätta att färga vidare.

Edit: Beroende på hur tygfärgproverna ser ut skulle jag kanske välja kaktus och solros ist f. lime och solros. Jag skulle inte välja en som är grönblå (typ butelj) utan en "vanlig" grön. Blandningstest är nog nödvändigt för att inte bli otroligt besviken.
Förresten klarar jag inte att rösta så jag struntade i det!
Användarens profilbild
Av Ullegulle
kvarnvik skrev:
Ullegulle78 skrev:
Mari skrev:
Dylon=bäst
Var handlar man Dylon?
Jag har bara sett det på en butik på Sveavägen i STHLM.
Det är iofs så att jag inte aktivt letat efter det på andra ställen å denna butik ligger på behändigt avstånd från mitt jobb... :wink:
Av Tiaramoll
smedsboemma skrev: Personligen hade jag nog valt herdins oliv eftersom jag var inne på den inför min egen färgning. Men det verkar som om du kanske vill ha en lite ljusare och klarare färg?
Precis, en ljus och klar färg! De Zarorna här som är färgade med Oliv är ju FINA, speciellt den som fick namnet Vårlök.
smedsboemma skrev: Blandningstest är nog nödvändigt för att inte bli otroligt besviken.
Jo, jag ska absolut testa färgerna först samt helst titta på färgprover på tyger. Ska försöka spana in färgprover på tyger i veckan. Än så länge är det ingen brådska med att köpa färg, det är viktigare att färgen kommer att kännas helt rätt. Ifall jag nu lyckas med ett sånt konst stycke? :hmm:
Av Tiaramoll
Ullegulle78 skrev:
Det är iofs så att jag inte aktivt letat efter det på andra ställen å denna butik ligger på behändigt avstånd från mitt jobb... :wink:
Har denna butik möjligen färgprover på tygbitar i sin butik?
Användarens profilbild
Av Ullegulle
Mari skrev:
Ullegulle78 skrev:
Har denna butik möjligen färgprover på tygbitar i sin butik?
Minns inte...
Jag bara köper nått som ser snyggt ut på asken, jag! ;)

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?