Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Arcoiris
Hej, jag är ny här, men har försökt hitta svar och tips på knytningar som man kan amma i.

Jag har en långsjal som jag själv sytt i lin/viskos och sjalen är 5m lång.

Jag har bara knutit med dubbelt kryss fram, och inte kan man amma så??

Härligt forum föresten!
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Välkommen hit till forumet :hello:

Med en långsjal så kan du använda dig av alla knytningar där du bär på magen för att amma i. Det är bara att lossa lite på sjalen och släppa efter/hissa ner lite så att barnet hamnar i lagom höjd. När det är färdigammat är det bara att "hissa upp" och tajta till knytningen igen.

När de blir lite större & stadigare i rygg och nacke är även höftkryss användbart för att amma i.
Av Arcoiris
aa okey!

Bara jag som är ovan då antar jag. Jag tycker det känns lite bökigt att få till knytningen igen efter att man lossat på den.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Jo, det kan vara svårt att få till knytningen "exakt" som den var innan man hasade ner för att amma. Ofta tar jag och knyter om till hälften i varje fall, dvs knyter upp knuten och lossar på krysset när jag bär i omslutet kryss, hissar upp och tajtar till smokingbältet som barnet sitter i ordentligt innan jag gör om krysset fram & knut. Med andra knytningar (tex dubbelX) så får man ju ta och tajta till en bit i taget, blir inget bra om man bara tar tag i ändarna och drar åt igen innan man knyter.
Användarens profilbild
Av Aurian
Jag har aldrig ens riktigt testat att amma i långsjal, då gravitationen är lite väl kraftig en ligt mina bröst :lol: skulle jag ha haft V upprätt i sjalen så skulle hennes rumpa behövt vara vid mina knän ungefär (ja nästa iaf ;-) ) :shock:

Mitt hetaste tips är därför ringsjal! Alternativt kortsjal med typisk "BäraBarn"-knytning (över ena axeln, barnet liggandes i sjalen.

I ringsjalen har jag ammat V även när hon var lite större (uppemot 1-1½år) på så vis att hon ligger liksom åt fel håll i sjalen :hmm: med huvudet vid bröstet och benen utmed sidan på mig, bakåt.

I kort knytsjal ammade jag V på BB när hon var nyfödd, bara till att knyta tillräckligt tight, så att barnet hamnar på rätt ställe... Ni må tro att jag fick lite avundsjuka blickar i fikarummet när de andra nyblivna mammorna hade sina små skrikandes i plastbaljor och hetsåt för att få i sig något innan babyns klagan efter närhet blev för stark...
Någon frågade mig var jag hade min lilla och tappade hakan när jag svarade i full färd med att äta min lunch, att "jo, hon ligger här och ammar" :lol:
Av Arcoiris
Jag har nog drabbats av typiskt ammningshjärna...

Två gånger nu när jag tänkte prova amma henne i sjalen, så drar jag ur henne och lägger henne till bröstet. En minut senare tänker jag: attans jag skulle ju amma henne I sjalen! :roll:

Froggie: lät smart att ha med en sjal redan på BB! Min tjej som i stort sätt hela tiden så jag fick äta i lugn och ro ändå :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?