Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Biz
Ny här med tanken att använda sjal till förhoppningsvis kommande bebis :heart: Hade först tänkt oss en bärsele, antagligen en Manduca som kan passa mannen, men kanske skulle en sjal funka som komplement eller bara till mej om Manducan inte passar? Vet inte alls vad vi och bebis skulle trivas med.

Undrar vilken sjal man ska ha som nybörjare och i början till bebis, trikåsjal vilken modell? Vilken knytning är bäst? Måste man byta sjal ofta? Var hittar man sjalträffar?

Mannen är 2 meter 100 kg, jag är 1,70 och 58 kg (men under grav blir det säkert mer :wink: ). Kan vi ha samma sjal om han också skulle vilja ha det? Borde vi strunta i Manducan och bara prova sjalar? Vilket avlastar bäst så man orkar?

Mycket frågor, hoppas någon vill svara! Känns väldigt omständigt med alla val som finns när man inte har någon aning! :hmm:
Hej och välkommen hit! :hello:

Jag tycker defenitivt att du/ni ska ha en trikåsjal, det är helt klart det mysigast och skönaste alternativet. Vilken trikåsjal man väljer är en smaksak, välj en som passar övriga garderoben och plånboken :wink: En manduca kan också vara bra att ha, om man inte vill knyta på sig en sjal.
Byta sjal behöver man inte göra förrän barnet blir för rungt för trikå, men det finns risk för att man blir så förtjust i sjalandet så att man vill ha några att växla mellan, och så äääär det ju så praktiskt att ha en extra då man har den andra i tvätten :wink: Tror att det är vanligt att byta till vävd sjal då barnet är kring ett halvår eller så, det känner man själv vad som är bäst.
Mannen kan självklart ha samma sjal som dig, om ni väljer en som är tillräckligt lång, kanske kan han behöva en som är 5,5 m eller så. Om man väljer sjal eller sele är en smaksak, men de flesta här tycker nog att sjal är bäst till spädisar. Vill man kan man även använda en vävd sjal från början, man måste inte börja med trikå.

Sjalträffar kan du hitta under "sjalträffar", femte kategorin i forumet. Alldeles ovanför bärsjalsträffarna hittar du bärsjalsambassadör, där kan du se om det finns någon i din närhet (eller lägga ut en fråga själv).

Har jag svarat på allt nu tro? :hmm: :wink: Bara att fråga på, och bor du i eller i närheten av Sundsvall så visar jag gärna!
Gå in på Bärsjalsambassadör på den eller de städer som ligger närmast dig så kan du säkert få hjälp.
PM:a någon av de som står med som ambassadör i trådarna!
Bor du nära Örebro så finns jag med i Örebrotråden :tumup:
Tack för svaren! Är tidigt ute egentligen då bebis inte kommer förrän nästa halvår. Vill kunna prova bärselar innan jag blir stor, känner stress för att bestämma mej! Men så kom jag på att sjal kanske är bättre, lite rädd för att det ska vara jobbigt att knyta och instabilt bara... Vill ha tid på oss att lära oss knytningar osv. Undrar vad omgivningen skulle säga, det var inte populärt att vi funderade på bärsele, och sjal var ju inte ens att tänka på så omständigt som det är :( Bättre att köpa en svindyr vagn och slänga ner ungen i :wink: Jaja, alla tycker inte lika som tur är!

Blir inte 5,5 meter för långt för mej eller funkar det? Funderar på om han skulle ha sin och jag min. Måste man ha trikå i början?

Efter mycket sjalsurfande har tankegångarna ändrats lite, skippa bärsele tills vi känner behovet och ha sjal i början? Hittde en film på youtube, en vaggknytning där bebisen var väldigt högt upp, det såg mysigt och tryggt ut :love: Blir det tungt att ha så högt upp? Sjal kan man väl inte ha utanpå kläderna, då passar väl bärsele bättre? Är ute med hund ofta.

Kollade i ambassadörkategorin men hittade inte någon i närheten, bor utanför Landskrona i Skåne. Får leta vidare, lätt att gå vilse när man är ny på forum! :D
Hej o Välkommen hit!

Jag finns inte i Landskrona, men i Mörarp o det är ju inte så långt mellan :) Har ett gäng sjalar här om du vill känna o prova på!

Kanske en sjalträff i Landskrona m omnejd? Jag har bil o kan plocka m vad jag har :D
Biz skrev:Tack för svaren! Är tidigt ute egentligen då bebis inte kommer förrän nästa halvår. Vill kunna prova bärselar innan jag blir stor, känner stress för att bestämma mej! Men så kom jag på att sjal kanske är bättre, lite rädd för att det ska vara jobbigt att knyta och instabilt bara... Vill ha tid på oss att lära oss knytningar osv. Undrar vad omgivningen skulle säga, det var inte populärt att vi funderade på bärsele, och sjal var ju inte ens att tänka på så omständigt som det är :( Bättre att köpa en svindyr vagn och slänga ner ungen i :wink: Jaja, alla tycker inte lika som tur är!

Blir inte 5,5 meter för långt för mej eller funkar det? Funderar på om han skulle ha sin och jag min. Måste man ha trikå i början?

Efter mycket sjalsurfande har tankegångarna ändrats lite, skippa bärsele tills vi känner behovet och ha sjal i början? Hittde en film på youtube, en vaggknytning där bebisen var väldigt högt upp, det såg mysigt och tryggt ut :love: Blir det tungt att ha så högt upp? Sjal kan man väl inte ha utanpå kläderna, då passar väl bärsele bättre? Är ute med hund ofta.

Kollade i ambassadörkategorin men hittade inte någon i närheten, bor utanför Landskrona i Skåne. Får leta vidare, lätt att gå vilse när man är ny på forum! :D
Köpa sjal nu och meddela omgivningen att ni satsar på en finare sittvagn senare (om behovet uppstår)? Det går ju att köpa vagn även när barnet är fött.

5,2-5.5 m funkar säkert till dig, men du kan behöva dra ett extra varv runt midjan. Å andra sidan avlastar det lite extra. Man måste inte ha trikå i början, det hade inte jag, men många tycker att det är mysigare och lättare att lära sig knyta. Jag tror dock att du fixar vävd sjal galant om du övar några gånger med en kudde/docka/nalle innan barnet kommer. Fördelen med vävd sjal är att användningstiden är så mycket längre.

Det blir inte tungt att ha barnet högt, tvärt om. Standardrådet är att det ska sitta så att du kan pussa på huvudet, och barnets rumpa ska inte vara under din navel. När det är riktigt litet hamnar det i brösthöjd. :heart:

Man kan mycket väl knyta sjal utanför jackan, men det är definitivt mysigare att ha barnet innanför. Då är det lättare att se till att det är lagom varmt. Ta bara på en mössa och ev. extra strumpor, och så din jacka runt er båda. Räcker jackan runt din gravida mage räcker den runt barnet när det kommit ut. Perfekt för hundpromenader i skog och mark!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?