Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har burit min skrutt sedan han var en vecka gammal, nu är han 3 månader. Han är mitt första barn men eftersom jag har jobbat med barn (är utbildad förskollärare och lärare 1-5) så hade jag skapat mig en tydlig bild över hur jag ville göra när jag fick barn. Jag ville blandannat bära mitt barn mycket i sjal om barnet tycktes gilla det.

Både jag och sambon blev frälsta när vi började bär bära honom för vi såg hur trygg han blev och hur nöjd han var. Nu sitter han varje dag i sin mei tai sjal och ibland i sin ringsjal och verkar trivas toppen.

Men många som man börjar prata med, båda bland släkt, bekanta och okända förstår inte varför vi bär honom. Vissa tycker nästan synd om oss som verkar ha ett så klängigt barn som vi måste bära jämt. Få verkar förstå att vi vill bära honom. Men jobbigast tycker jag det är med dom som säger att det ser ut att vara dåligt för honom att sitta så brett med benen och att det kan väll inte vara bra för honom, får han blod till benen? sitter det inte åt om benen? förstör det itne ryggen? osv Som att vi misshandlar honom. Vad svara man dessa människor. jag brukar mumla nått om att studier visar att det är bra för barnet att bli buret bla bla. Men jag skulle vilja verkligen ge dom svar på tal. Tips på hur man bemöter dessa sjalskeptiker...
Av Aelia
Är oxå väldigt trött på att höra sånt, emn då brukar jag säga att om mitt stakars barn får int av att sitta i sjalen, försök att "hänga" upp dig själv i en BB som är ca 11 cm bred, och häng så iaf några minuter....
lillvilda skrev:Många som man börjar prata med, båda bland släkt, bekanta och okända förstår inte varför vi bär honom. Jobbigast är dom som säger att det ser ut att vara dåligt för honom. Som att vi misshandlar honom. Vad svara man dessa människor. jag brukar mumla nått om att studier visar att det är bra för barnet att bli buret bla bla. Men jag skulle vilja verkligen ge dom svar på tal.
Om det inte är okända utan personer som känner familjen så skulle jag fråga: Hur menar du egentligen? Du ser ju att han trivs, och du tror väl inte att vi skulle använda sjalen/selen om han inte mådde bra av den. Det måste förstås sägas med en ganska lugn/nyfiken och oprovocerad röst. Om man blir irriterad så är det inte läge att fråga så.

Vad gäller mer okända personer så kan man fundera på en variant av "det har du inte med att göra": Om du på allvar tror att han far illa av att bäras så tycker jag att du ska ta upp det med socialen. Det här är mitt och barnets personnummer, och det här är nummret till socialsekreteraren i vår kommundel. Och så räcker du över lappen som du förberedde innan du gick hemifrån. Det här bör nog helst sägas med lätt irriterad röst för att få bäst effekt.
Tack för råden :D Men när man blivit så sjalfrälst så vill man ju gärna att andra ska förstå hur praktiskt det är och att fler ska bli nyfikna. Min kille älskar verkligen att sitta i mei taien så jag vill ju att fler föräldrar skulle få upp ögonen för det så ders barn fick sitta i en sjal oxå å njuta :wink:

Ser det verkligen så illa ut när man bör sitt barn? visst kan det ju se lite udda ut att de sitter så bredbent som dte blir när det går från knäveck till knäveck..å kanske provocerar vår cammo meit ai lite oxå :wink:
Christer Romson skrev:
lillvilda skrev:Många som man börjar prata med, båda bland släkt, bekanta och okända förstår inte varför vi bär honom. Jobbigast är dom som säger att det ser ut att vara dåligt för honom. Som att vi misshandlar honom. Vad svara man dessa människor. jag brukar mumla nått om att studier visar att det är bra för barnet att bli buret bla bla. Men jag skulle vilja verkligen ge dom svar på tal.
Om det inte är okända utan personer som känner familjen så skulle jag fråga: Hur menar du egentligen? Du ser ju att han trivs, och du tror väl inte att vi skulle använda sjalen/selen om han inte mådde bra av den. Det måste förstås sägas med en ganska lugn/nyfiken och oprovocerad röst. Om man blir irriterad så är det inte läge att fråga så.

Vad gäller mer okända personer så kan man fundera på en variant av "det har du inte med att göra": Om du på allvar tror att han far illa av att bäras så tycker jag att du ska ta upp det med socialen. Det här är mitt och barnets personnummer, och det här är nummret till socialsekreteraren i vår kommundel. Och så räcker du över lappen som du förberedde innan du gick hemifrån. Det här bör nog helst sägas med lätt irriterad röst för att få bäst effekt.
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
Hmm, oja vad jag känner igen det!
Men nu med andra barnet är det inte lika mkt kommentarer från släkt och vänner. Då går det lättare att hantera utomstående också.
Med barn nr 1, försökte jag förklara lugnt och sansat när jag var på bra humör (och undvek att rätta till min mamma som förklarade glatt för väninnorna: "Det här är nåt nytt, så ska man visst ha barnen nuför tiden" även om jag hade god lust.)

Men visst är det konstigt att med vagn som är mer onaturligt sätt att förflytta sig smidigt med ett litet barn, får man inte sådana kommentarer?
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Hmm, även långt innan jag vandrade in i sjalarnas underbara värld tyckte jag att det såg väldigt bekvämt och gott ut för barn att bäras i sjal... Folk är konstiga! :roll:

Man kan ju titta hur en liten bebis ligger när den ligger själv - den drar ju ofta upp benen till en sorts "grodposition på rygg" ("han ser ut som en kyckling", som min svägerska sade första gången hon såg Dante).
Användarens profilbild
Av tinaw
Fast just det där om benen är ju faktiskt för att de sitter som bäst då, så då brukar jag lugnt säga, "Det här är ju det ergonomiska sättet att sitta på för ett litet barn, de behöver stödet för att avlasta ländryggen och stödja bäckenet på bästa sätt... blabla". Utgår från att de helt enkelt är okunniga :wink: På sjalar.nu kan du läsa på om ergonomin för barn och bärare (ifall du känner att du vill veta mer i detalj kring det)

Men om folk ifrågasätter själva bärandet säger jag nog ungefär (med nyfiket förvånad röst) "Hur menar du nu?!?!?"

Christer: :Hahaa: :tumup: (Trist att jag missade dig och Margot i Gagnef förresten!)
Användarens profilbild
Av Deja
Jag har inte fått så många negativa kommentarer. Mest var det svärmor som ojjade sig när Elias var mindre. "Han ser ju ingenting!", "Han kan ju inte röra sig fritt!" och "Jag förstår inte att han inte protesterar!". Jag har svarat att han tycker om att sitta där och om han inte skulle gilla det så skulle han säga ifrån. Ibland har jag nog ignorerat hennes kommentarer också, för jag tycker inte att jag ska behöva försvara mig om och om igen.

Mitt råd är nog att ställa frågan tillbaka istället, så som Christer föreslog.
Användarens profilbild
Av schmut
någon i min närhet trodde jag skulle klämma isönder min dotter i ett omslutet kryss....och även att jag höll på att dra armarna ur led på henne när jag svingade upp henne på ryggen...eller att hon blir asocial av att bäras.
jag har förklarat det mesta med att
a)min dotter är en bestämd sak. gillar hon inte det här så kommer hon klaga
b)vi ser så många läkare att hade det varit något mysko med vår hantering, borde någon av dem ha sagt till oss
c)min svärmor är nöjd, alltså tar jag hennes ord på det.

det komiska är att punkt C verkar vara det som biter på flest. en svärmor ska aldrig vara nöjd och är hon det, så måste jag göra något rätt.

det är tyvärr så att alla tror att de vet hur man uppfostrar barn bäst och förstår inte att det här med uppfostran är som pussel. en bit må passa perfekt på ett ställe, men inte alls hos någon annan, men det betyder inte att det är fel på själva pusslet eller biten.
Av Christer Romson Lande
schmut skrev:min svärmor är nöjd verkar vara det som biter på flest.
:lol:

Kan tänka att det funkar mindre bra om det är mamma, pappa eller svärmor själv som ifrågasätter. Men annars så ska jag testa den om det blir aktuellt.
Användarens profilbild
Av Elinea
Jag måste haft tur då för jag har bara fått positiva reaktioner hittils både från familj och utomstående. Fast min tjej är ju så liten ännu, bara en månad gammal. Min mamma var jätteglad när jag sa att jag köpt en sjal. Hon hade länge tyckt att det såg så mysigt ut. Får däremot se vad svärmor tycker när hon kommer och hälsar på om ett par veckor :D Fast jag har ett jättebra skäl att bära henne, är ordinerad av en ortoped att antingen bära henne i sjalen eller ha en så kallad frejkabyxa som också håller isär benen på samma sätt som sjalen. Jag väljer självklart sjalen. Byxan skulle hon ha för att det finns en liten risk att hennes höftkulor ska hamna fel annars. Så om sjal ordineras som behandling av ortoped måste det ju vara bra. Hon sa dessutom att såna höftproblem nästan inte finns i Afrika där barn bärs mycket i sjal.
Användarens profilbild
Av kajsisen
schmut skrev: a)min dotter är en bestämd sak. gillar hon inte det här så kommer hon klaga.

:iagree:

BildBild
Användarens profilbild
Av sanna73
Enda negativa jag fått från släkt och vänner är att många tycker det ser så krångligt ut, fast nu när de sett mig knyta massor av gånger, börjar även det gnället klinga ut.

Fast härom dagen gick jag med sonen på ryggen från affären när jag mötte en mamma och pappa med barnvagn, mamman pekade och sa - Titta vad mysigt, pappan sa med helt upprörd röst - Det ser ju fullkomligt livsfarligt ut. :lol:

Annars tycker jag många äldre brukar stoppa oss och säga att det ser så mysigt ut och att de önskar att de fått bära sina barn så :D
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Min mamma tar i alla fall priset. Hon kände sig vid upprepade tillfällen tvungen att kolla om vår lillkille hade luftvägarna fria när sambon bar i Ergon. Snacka om förolämpande... Som om vi försöker kväva barnet :evil: . Hade vi velat det hade vi ju stoppat en strumpa i munnen på honom, inte stoppat honom i en sele :roll: . Behöver jag påpeka att min mor inte är så smidig av sig (suck).
Användarens profilbild
Av Tinker
När folk påpekat hur olämpligt det är för oss att sjala vårt barn så har jag sagt: "Men oj så hemsk mamma jag är som ger mitt barn närhet, trygghet och kärlek. Tänk vilka personlighetsklyvningar sånt kan leda till!" lite sådär halvspydigt/sliskigt trevligt med det ett leende.

Ingen brukar säga något sen. :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?