Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av LillaGrodan
Hej!

Har en liten pojke som vägrade vagn tills han var ett år. Sjal fick vi aldrig till riktigt till, så vi har burit i bärsele (Manduca). Nu ska han bli storebror i maj och jag vill väldigt gärna försöka med sjal igen. Har förstått att det är trikåsjal som är hetaste tipset inledningsvis, men vilken....och varför? Oroar mig mest för det här med knytningen. Är så van vid manducan....krävs inte direkt några större intellektuella eller praktiska talanger för att använda den.

Tacksam för hjälp
Av sjaltokan
Du har inga sjalbarnare i närheten så du kan gå på sjalträff eller någon sjalbarnsambassadör??
Användarens profilbild
Av mari_tres
Vilken sjal du ska välja är enkelt: Den du tycker är snygg och som passar plånboken! :wink: Gärna någon som matchar övriga kläder, eftersom sjalen blir som ett klädesplagg.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
För det första: En som du tycker är snygg :tumup:

Sen beror det kanske lite på vilken årstid lillasyskonet kommer. Är det på sommaren blir det ju lite viktigare att sjalen inte är alltför varm. Och sen kan jag tycka att det beror på om du har tänkt komplettera med fler sjalar senare. I sådana fall kan man välja en lite smalare och tunnare/smidigare trikåsjal till att börja med. Vill man att den ska räcka lääääänge är det bättre att välja en som är lite stadigare!
Av LillaGrodan
Tackar för svar. Vad gäller att kompletteringar etc. För tillfället är första prioritet att det ska vara lättknutet och lätt att ta i och ur barnet. Har kikat lite på knytningsfilmer och ibland sätts barnet i efter och ibland under knytning. Att kunna sätta i barnet efter tycker jag skulle vara väldigt praktiskt innan man lärt sig ordentligt. Storebror bars enbart tills han var ett år eftersom vagn inte var direkt uppskattat och vi trivdes väldigt bra med det, så min tanke är att bära även detta barn mycket och länge....om h*n gillar det. Jag kan tänka mig alla alternativ egentligen. Skaffa en stadigare sedan, eller en stadigare på en gång......vill bara helst inleda med det som är lättast att komma igång med. Lillen kommer i början av maj.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Trikåsjalen är lättast att få till från början, det gör likssom inte så mycket om det inte blir helt perfekt knytning. Den knyter man först innan man stoppar ner barnet, och man kan ha den färdigknyten på sig hela dagen och stoppa i och ur bebisen om man vill. Jag föredrog dock att knyta om den.

Man kan knyta trikåsjalsknytningen med vävd sjal också, och det finns en del som föredrar vävd till bebisen framför trikån, men de flesta väljer nog utan tvekan en trikåsjal :heart: om man inte har en siden/kashmirsjal för 2500 hemma :wink: . Det finns även knytningar till vävd sjal som man knyter först och stoppar ner barnet sedan, men de tycker jag är till större barn som har blivit lite stadiga, höft-kryss och enkelt kryss tex.
Användarens profilbild
Av sanna73
En trikåsjal tycker jag är smidigt och mysigt när det är nyfödingar vi pratar om. Då kan man som du säger knyta på sig sjalen från början och sedan lyfta i och ur barnet utan att behöva knyta om hela tiden.

Själv gillar jag de lite stadigare trikåsjalarna, dottern bodde i vår Wrapsody Bali Stretch (tidigare känd som Baby Bali Stretch - BBS) sina första månader. Den är underbart mjuk och skön, men ändå stabil och lättknuten och tillhör de svalare (dvs tunnare).
Sino är en annan trikåsjal som många rekommenderar. Även den räknas bland de svalare, för mig är nackdelen med den att den är så smal (vi får stora barn som växer fort och då har Sinon blivit svajig ganska fort).

Men som flera sagt tidigare, välj en du tycker är snygg, alla trikåsjalar funkar.

Grattis till kommande babyn förresten :vågen:
Av LillaGrodan
Tack för alla nya svar :) . Lutar nog åt en sino...har hört mycket positivt om den. Ettan föddes lite tidigt och var aldrig så stor inledningsvis.....fortfarande inte det. Jag är liten, så några giganter lär jag inte få....hoppas jag i alla fall inte (tänker förlossning här :wink: ). Jag antar att en stadigare är bra just när barnet blir större och framför allt tyngre. Då får vi väl skaffa något stadigare. Har ju min älskade manduca, men det används ju fortfarande rätt mycket av storebror.
Av LillaGrodan
Jaha, nu har jag investerat i en olivgrön sino. Var på baby- och barnmässan igår, fick provknyta och fick den till ett fördelaktigt mässpris. Kändes väldigt skön. Tror att jag kan komma överens med knytandet den här gången....och så får storebror behålla manducan :)
Av Jinxan
LillaGrodan skrev:Jaha, nu har jag investerat i en olivgrön sino. Var på baby- och barnmässan igår, fick provknyta och fick den till ett fördelaktigt mässpris. Kändes väldigt skön. Tror att jag kan komma överens med knytandet den här gången....och så får storebror behålla manducan :)
:vågen:
Användarens profilbild
Av sanna73
LillaGrodan skrev:Jaha, nu har jag investerat i en olivgrön sino. Var på baby- och barnmässan igår, fick provknyta och fick den till ett fördelaktigt mässpris. Kändes väldigt skön. Tror att jag kan komma överens med knytandet den här gången....och så får storebror behålla manducan :)
Grattis :vågen:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
:tumup:
Lycka till!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?