Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Lillebror älskar att åka sjal-vi har bara trikåsjal. Han sover så gott och är jag ensam med storebror och maken jobbar så är det enda sättet som funkar riktigt bra. Dessutom är det jättebra för hans gasiga mage. MEN, jag får ont i utsidan av brösten bara efter nån timmes bärande och sen är jag på gränsen till stockning typ ett dygn efteråt. Då blir brösten spända och lillebror får dåligt tag-ännu mer gaser i lilla magen-ännu svårare att komma till ro vid bröstet.

Vad ska jag göra?? Kan jag knyta på nåt annat sätt?
Vilken knytning använder du? Jag kan tänka mig att vagga klämmer åt mer på brösten än upprätt bärande. Stackare - mjölkstockning är verkligen inget man eftersträvar!
Av Hell Cat
Joffsan skrev:Lillebror älskar att åka sjal-vi har bara trikåsjal. Han sover så gott och är jag ensam med storebror och maken jobbar så är det enda sättet som funkar riktigt bra. Dessutom är det jättebra för hans gasiga mage. MEN, jag får ont i utsidan av brösten bara efter nån timmes bärande och sen är jag på gränsen till stockning typ ett dygn efteråt. Då blir brösten spända och lillebror får dåligt tag-ännu mer gaser i lilla magen-ännu svårare att komma till ro vid bröstet.

Vad ska jag göra?? Kan jag knyta på nåt annat sätt?
Usch vad trist. Har själv haft mjöklstockning ett flertal ggr, det är verkligen hemskt. Om det är nån tröst så verkar mina bröst ha anpassat sig sen nån månad tillbaka, Arvid är 4 månader gammal nästa vecka. Kan du testa att pumpa ut lite mjölk innan lillen ska amma?
MilanE skrev:Vilken knytning använder du? Jag kan tänka mig att vagga klämmer åt mer på brösten än upprätt bärande. Stackare - mjölkstockning är verkligen inget man eftersträvar!
Jag tror också att vagga är sämre om man är känslig för tryck, Bre ut sajlen ordentligt. Vad har du under? Kanske några sömmar som trycker på fel ställe? Jag hade en amningsbehå som hade hmm ja det var inte en bygel men en metalgrej i sidan o den tryckte rejält när jag bar. Sedan så är ju din bäbis liten o amningen är i början, det blir säker bättre när brösten har ställt in sig på att amma.. Jag producerar mera mjölk när jag är varm, kanske samma för dig, prova att klä dig lite svalare?
Jag bär honom upprätt och brer ut sjalen så mycket det går och har inga sömmar som trycker. Det är nog bara mina bröst som är för stora... :(

Jag får väl inse att det inte går att bära honom förrän om ett par veckor när brösten ställt in sig lite mer. Åh, jag blir så irriterad och ledsen för jag VILL ju bära! Jag vill inte lägga honom i en vagn eller själv i en säng när jag lagar mat eller tar hand om storebror. :x

Usch, en riktig skitdag har jag! Sömnbrist-lillebror var vaken mellan halvfyra och fem och bara skrek och försökte amma mina spända bröst...sen när han kom till ro vaknade storebror... :roll:

Äsch, ska nog gå och rota rätt på nåt godis...det behöver jag! :)
Om du är beredd på att spendera pengar så kan du testa spc-flakes (köps på hälsokost eller apotek) och äta det. 1g per kg du väger och dag. Inte superbilligt kostar ca 110kr för 500g. Det var det enda som hjälpte för mig åt det i 4,5 månader och slapp efter jag börjat mjölkstockningar. Innan fick jag stockning bara jag tittade på bröstet typ. Jag åt även lecitin i mängd som också ska kunna hjälpa. Jag vet inte om det var kombinationen eller något av det hjälpte mest för jag t det parallellt. Däremot kunde jag minska på spc-flaksen till halva dosen efter ett tag. Nu funkar brösten bra utan i alla fall.
Summer skrev:Om du är beredd på att spendera pengar så kan du testa spc-flakes (köps på hälsokost eller apotek) och äta det. 1g per kg du väger och dag. Inte superbilligt kostar ca 110kr för 500g. Det var det enda som hjälpte för mig åt det i 4,5 månader och slapp efter jag börjat mjölkstockningar. Innan fick jag stockning bara jag tittade på bröstet typ. Jag åt även lecitin i mängd som också ska kunna hjälpa. Jag vet inte om det var kombinationen eller något av det hjälpte mest för jag t det parallellt. Däremot kunde jag minska på spc-flaksen till halva dosen efter ett tag. Nu funkar brösten bra utan i alla fall.
Skulle precis till att tipsa om dessa SPC-flakes också... Jag fick staser ofta med mitt första barn (ibland räckte det att en uppvikt amningströja tryckte för mycket :( ), och efter att jag talat med Amningshjälpen blev jag tipsad om flingorna. De är framtagna inom djurindustrin för att på ett naturligt sätt höja upp immunförsvaret hos grisarna (som förut fick för mycket antibiotika). Om man får återkommande staser/stockningar kan det tyda på att man har lättare att få inlammationer, och då hjälper flingorna till att stabilisera immunförsvaret. Och man behöver äta dem regelbundet över tid som Summer sa. Länkar till en artikel i Amningsnytt där du kan läsa mer: http://www.amningshjalpen.se/pdfer/spc_bara.pdf
Lycka till!
Av sjaltokan
Joffsan skrev:Jag bär honom upprätt och brer ut sjalen så mycket det går och har inga sömmar som trycker. Det är nog bara mina bröst som är för stora... :(

Jag får väl inse att det inte går att bära honom förrän om ett par veckor när brösten ställt in sig lite mer. Åh, jag blir så irriterad och ledsen för jag VILL ju bära! Jag vill inte lägga honom i en vagn eller själv i en säng när jag lagar mat eller tar hand om storebror. :x

Usch, en riktig skitdag har jag! Sömnbrist-lillebror var vaken mellan halvfyra och fem och bara skrek och försökte amma mina spända bröst...sen när han kom till ro vaknade storebror... :roll:

Äsch, ska nog gå och rota rätt på nåt godis...det behöver jag! :)
Nej, klart du ska kunna bära.. på ryggen?? I sele??
Tack för era råd...nu har jag hävt den sista stockningen med massor av vila, Ipren och storebror som ammat bort en del. Har hållit mig inomhus och långt från sjalen vilket funkar bra när pappa är hemma och vi dessutom har avlastning av svärföräldrar. Men när jag är själv måste jag bära...så jag vet inte hur det ska funka nästa vecka...

Jag äger ingen vävd sjal, så på ryggen kan jag inte bära förrän han passar i ergon. Jag provade med ergon häromdagen men han är inte tillräckligt stabil i nacken ännu och dessutom tror jag inte det är varken sjalen eller selen i sig som är problemet. Ska jag bära honom tätt intill mig (och det vill jag ju) så pressar han liksom ut brösten åt sidan för de är så stora och jag tror att det är det som är problemet.

Jag får försöka minimera bärandet, vi har skaffat en syskonvagn. Jag hoppas det går bättre om ett tag när brösten ställt in sig mer...

Men trist är det. Jag skulle ju stoppa in den här bebisen i sjalen och kunna leva som vanligt... :wink:
Jag fick också lätt känningar av stockning i början, det blev bättre sen när amningen var mer stabiliserad. Här var det också huvudet som tryckte mot brösten som gjorde ont, inte själva sjalen. Kan du prova att knyta lite längre ner? När bebisen är så lätt i början borde det inte bli så mycket mer jobbigt för ryggen...
melon skrev:Jag fick också lätt känningar av stockning i början, det blev bättre sen när amningen var mer stabiliserad. Här var det också huvudet som tryckte mot brösten som gjorde ont, inte själva sjalen. Kan du prova att knyta lite längre ner? När bebisen är så lätt i början borde det inte bli så mycket mer jobbigt för ryggen...
Jag har faktiskt inte provat att knyta längre ner, men ska prova det. Måste bara funka med foglossningen också...

Det som är så konstigt är ju att jag inte får stockning där bebis huvud trycker utan på utsidan av brösten... :hmm:
Köpte en ny amningsbh igår och den sitter perfekt men är lite stadigare än de nätbehåar jag haft sista veckorna...och nu känner jag direkt att det stockar sig. Suck...

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?