Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sonja
Svante är lite drygt en månad och jag har burit honom sen dag ett. Han vill inte ligga själv och han avskyr vagnen. Nu bär jag honom säkert 10 timmar om dagen, måste även upp vissa nätter.

Jag bär i omslutet kryss och jag gör precis som beskrivningarna sagt. Huvudet ska vara i pusshöjd och tyget ska vara utspritt över axlarna etc... Försöker också tänka på kroppshållningen.

men igår och idag har jag börjat känna att jag får ont i ryggen... i svanken ungefär, ner mot ländryggen (tror jag det heter?)

Det är jobbigt, för jag MÅSTE verkligen bära! :help: Alternativet är att han skriker. Hur ska jag göra!? Finns det nån annan knytning som belastar andra muskler?
Användarens profilbild
Av April
Vad tråkigt att du får ont. Finns det någon "sjalare" i din närhet, som kan titta över din knytning? Knyter du hårt - man ska ofta knyta hårdare än vad man tror... (ta gärna kort och visa :-))

Du är säker på att du får ont av sjalen - så att du inte ligger konstigt och sover eller liknande (ett tag fick jag grym ryggvärk när jag ammade konstigt om nätterna).

Hoppas att det löser sig för dig/er!
Kram
Användarens profilbild
Av bellisbella
April skrev: Du är säker på att du får ont av sjalen - så att du inte ligger konstigt och sover eller liknande (ett tag fick jag grym ryggvärk när jag ammade konstigt om nätterna).
har också haft ryggont av att jag ligger konstigt med lillen i sängen hela nätterna, försöker hålla mig vaken och lägga tillbaka han när han är klar....
Användarens profilbild
Av Elin G
Jag spände mig konstigt i början när jag bar nyfödis. Gör du också det? Annars kanske du kan alternera med bärpåse eller nåt?
Användarens profilbild
Av lillvilda
jag bär inte i långsjal men i meitai och jag har börjat känna lite i svanken när jag har burit mest hela dagen. Inte ont men mer trött än jag tycker jag borde vara. jag funderar på om det ä en kombination av att lillen blivit tyngre och att jag har dålig muskler i mage å rygg sedan graviditeten. Magmusklerna har ju töjts och erbjuder inte ett så bra "korsett"stöd. Jag ska försöka träna magen lite å se om det kan hjälpa ryggen på traven oxå.
Användarens profilbild
Av korell
Jag har aldrig burit så mkt per dag som du gör nu. Men det tips jag kan komma på är att undersöka om du kan knyta lite tajtare (alltså, jag vet ju inte om du redan gör det! :) ).
Sedan kanske du kan variera med omslutet på ryggen? han är ju rätt liten, men det ska ju gå. Jag testade aldrig själv innan Z var mkt större tyvärr.
Hoppas det löser sig!

Jag kan knyta omslutet på ryggen, men Åsa (också kungälv) har mkt större vana än jag. Jag törs nog lova att hon gärna hjälper dig om du vill (och jag med för den delen)
Användarens profilbild
Av Helena
Men tror du inte att det kan vara så i början, att man är rätt slut efter graviditeten. Har du en sjal som du kan knyta på magen med, så att du får mer avlastning för ryggen. Jag blev trött i början när jag bar, men jag fick mest ont i axlarna.

Kan din man bära en del kanske när han är hemma?

Växla också lite med olika sjalar och se vad som avlastar bäst. Jag tyckte att vävd sjal var skönast faktiskt, det gav mig mest avlastning, även om många tycker att trikåsjal är bäst för små bebisar.
Användarens profilbild
Av asa
Jag säger som så: Träna upp musklerna innan du blir överbelastad. Det räcker inte alltid att bara bära som träning. Träna core-träning. Mage, rygg, bål. Det är jätteviktigt om man börjar känna av smärta.

Kanske är det det sista du vill göra just nu men man måste alltid ha tid till att investera i en frisk kropp. Tyvärr kommer det nog inte gå över av sig självt om du fortsätter bära så mycket. Kan din man hjälpa dig, någon annan som kan komma och hjälpa dig bära? Så du får lite återhämtning.

Hoppas det löser sig. Kan du växla mellan rygg och mage? Det belastar i alla fall lite olika.

Lycka till :)
Användarens profilbild
Av schmut
min rygg är min akilles-häl och märker av när jag använder trikåsjal eller rebozo för länge.
alternera sortens sjal, alternera knytning och testa kanske en bärpåse?
Användarens profilbild
Av naimiez
Jag skall till Kungälv imorgon och ger gärna lite tips över en kopp kaffe ;-) och då kan jag ju klämma lite på din Rebozo också ;-) Se träffen här :-D
Användarens profilbild
Av sonja
Jag tror att jag knyter tillräckligt hårt, för när det blir löst känns det att det inte är bra och det blir svajigt och då brukar jag dra åt.

Ryggknyt vågar jag inte prova mig på än, men om 1-2 månader! Han är redan ganska mycket starkare i nacken än förut. Det har föresten blivit bättre nu, tror att det kan vara för att vi börjat ge miniform. Pauserna mellan bärningarna har fått bli lite längre :-)
asa skrev:Jag säger som så: Träna upp musklerna innan du blir överbelastad. Det räcker inte alltid att bara bära som träning. Träna core-träning. Mage, rygg, bål. Det är jätteviktigt om man börjar känna av smärta.
Ja jag tror också det beror på förslappade muskler jag känner mig som ett livs levande muffins. Jag har tränignskort men jag är inte redo att börja träna riktigt än. Visst kan jag göra övningar hemma men jag känner mig själv... :)
naimiez skrev:Jag skall till Kungälv imorgon och ger gärna lite tips över en kopp kaffe ;-) och då kan jag ju klämma lite på din Rebozo också ;-) Se träffen här :-D
´

imorrn går tyvärr inte, attans! har besök här från fjärran :-) men det kommer ju fler fikor!? skulle gärna vilja klämma på andras sjalar med. :)
Av Pétronille
Vill bara tipsa om att dra sjalen tvâ varv kring höften dâ du gör omslutet kryss. Det avlastar MYCKET bättre än bara ett varv! Knyter alltid sâ, och har ganska lânga sjalar trots att jag är rätt liten och späd. Fâr ont i ryggen annars nämligen. Men pâ det viset har jag burit bebis i timmar, oxâ nu när hon är 15 mânader och runt nio kilo tung (gissar jag). (Bär enbart pâ ryggen sen ganska lâng tid tillbaka.)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?