Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mirjam
Jag smyger in i det här forumet för att ställa en fråga för min mammas räkning. :hide:
Hon funderar på att skaffa sig en Pfaff Select 4.0 och undrar om den fungerar bra att sy lapptäcksteknik/quilt med. Är det någon som har en sådan får ni gärna berätta vad ni tycker om den!

Och om hon köper en ny maskin så ska jag få hennes gamla så då kanske jag vågar börja läsa lite här också... 8)
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag skulle säga absolut. Men, man kan sy lapptäcken på vilken maskin med raksöm som helst också...

Men, gillar hon att frihandsquilta så skulle jag nog be henne att kolla på en Bernina Aurora 440QE. Den kostar 14500 från Symaskinsagenturen i Göteborg, så det är ungefär samma prisklass. Det är en sådan som jag har och jag är helfrälst!! :heart:
Användarens profilbild
Av annemi
Pfaff brukar var jättebra maskiner.

favvon att sy lapptäcken/quilta på är dock Janomes 6600, stark maskin, mycket fina quiltsömmar, knälyft, trådklipp mm (pris ligger runt 12-14000 ungefär)

(jag har både en pfaff 2046 quiltexpression och en janome 6600)
Av Marine78
Fast jag tror inte selecten är likvärdig med Berninan du nämner. Selecten är en enklare mekanisk variant (som jag dock tror funkar aldeles utmärkt till quiltning också). Jag har 3.0 som har färre sömmar och saknar nåliträdaren annars är de lika. Men jag har även PFAFF expression och jag tror det är en sådan du tänker på som likvärdig Auroran. De ligger nog kring 15000 kr. Select maskinerna är billigare (dyrare förvisso i Sverige, jag köpte min för 4500 fr England och tror att de ligger på 7-7500 kr här, 4.0 några tusenlappar till).
Kaja skrev:Jag skulle säga absolut. Men, man kan sy lapptäcken på vilken maskin med raksöm som helst också...

Men, gillar hon att frihandsquilta så skulle jag nog be henne att kolla på en Bernina Aurora 440QE. Den kostar 14500 från Symaskinsagenturen i Göteborg, så det är ungefär samma prisklass. Det är en sådan som jag har och jag är helfrälst!! :heart:
Användarens profilbild
Av florin
Jag har en pfaff select 4.0 och kan säga att det fungerar kanon! Nu har jag ju inte sytt lapptäcken så många gånger men tillräckligt många för att kunna känna skillnad på olika maskiner. Jag hade tidigáre en Husqvarna med en massa fina sömmar men den matade dåligt och ojämnt så det blev aldrig så fint som jag ville. Med pfaffen blir det alltid jämna fina stygn, oavsett material och antal lager av tyger :D
Användarens profilbild
Av Mirjam
Tack för era svar! :D

Mamma var inne hos en Pfaff-återförsäljare i Malmö, men de rekommenderade en Janome istället (men vilken :hmm: ) då de tyckte att Pfaff tappat i kvalitet sedan tillverkningen flyttats till Kina. Så hon fortsätter vela... skulle dit idag igen och prova lite.
Användarens profilbild
Av annemi
Mirjam skrev:Tack för era svar! :D

Mamma var inne hos en Pfaff-återförsäljare i Malmö, men de rekommenderade en Janome istället (men vilken :hmm: ) då de tyckte att Pfaff tappat i kvalitet sedan tillverkningen flyttats till Kina. Så hon fortsätter vela... skulle dit idag igen och prova lite.
Om hon väljer Janome så ta inte dom billigare varianterna. Jag testade en 6260, som jag personligen tyckte var hemsk. Dom lite dyrare (som t ex 6600 jag skrev om) är mycket rejälare och mer "maskin".
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?